• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-04 19:27:19 följande:
    Förstår du hur jag menar? Jag ser det som att eftersom vi gick gemensamt fram som ogifta och ut som gifta, så var det ju för att vi gemensamt tagit beslutet att bli man och hustru. Nog för att han friade, men det var ju efter år av hintar... Vi kom dit tillsammans. Inte från var sitt håll. Vårt liv tillsammans fanns före vi gifte oss också.Jag kommer aldrig att tycka det är särskilt gulligt att gå in med sin pappa. Oavsett vad man själv tror att man menar med det.
    Håller helt med dig. Du är klok. Det känns ju lite konstigt att någon lämnar över en till någon annan som man bott med i flera år och som man kanske tom har barn med.
  • nennesjuttioåtta

Emmet
    jag menar öht.

Feministbrud
    precis!

å tack! (såna där kommentarer brukar jag skriva ut och rama in för de kommer inte så ofta, hahaha! I'm so bloody blonde sometimes....!)

• Emmet99
    feministbrud skrev 2008-12-04 19:24:17 följande:
    Jag kan inte förstå att man vill bli ÖVERLÄMNAD. Jag har större förståelse för dem som väljer att kalla det något annat (gå in med pappa tex), men att säga att man vill bli överlämnad kan ju ingen tolka annat än vad det handlar om. Eller? Emmet99, du säger ju att du vill bli överlämnad. Hur kan du tolka det på annat sätt än att han på något sätt lämnar över äganderätten?Och denna speciella relationen med pappa, jag nu vet jag att det är en efterkonstruktion. Det är för många som skyller på det...
    Oj vad lustigt att du vet så mycket om andras pappor och relationerna till dem=) Äsch, jag skulle lika gärna kunna kalla det vad som helst, överlämnad är väl inte direkt bästa ordet, det håller jag med om. Sällskapad med? Vandrande vid sin sida? Följd av? Får hitta på ett bättre ord. Tja, jag tycker inte heller det är gulligt att gå in med sin pappa. Gullig är inget jag strävar efter att vara, kattungar är gulliga.

Vårt liv fanns också tillsammans. Och hade fortsatt tillsammans även om vi inte gift oss. Men det hindrar inte att vi gifter oss.

Om man spatserar fram med sin pappa för att man vill att folk ska tycka det är gulligt tycker jag personligen det är en väldigt konstig anledning, och den är inte min.
  • Emmet99

men vad jag hamnar efter i kommenterandet hela tiden, ni får sluta vara så snabba! ;)

Som sagt, det är symboliskt. Pappa kommer ju alltid finnas kvar vid min sida även som gift på samma sätt som killen funnits vid sidan innan vi gift oss.

• Emmet99

och hans kompis fortsätter vara hans kompis.

• nennesjuttioåtta

jo
    men samtidigt måste jag än en gång skriva att ett av de bästa ögonblicken den dagen var när vi ensamma stod på kyrktrappen och fjärilarna var höga på speed i magen och vi höll hårt i varandras händer innan vi gick in. Det kommer ju du att missa nu. Jag vill dig bara väl!

• Hemlig2009

Jag skulle kanske förstå det hela mer om det faktiskt var så att man också tog steget att flytta ihop med samband med bröllopet.

Men nu blir det ganska larvigt eftersom ditt "förut" redan är ihop med din blivande och inte med din pappa? Du är väl inte 18 år och nu kliver in i "vuxenlivet"?

Superbra skrivet! "vi gick gemensamt fram som ogifta och ut som gifta"

Jag tycker det är konstigt att man inte vill dela alla delar av vigseln tillsammans. Speciellt i förväg precis som nennesjuttioåtta skriver.

• feministbrud
    Emmet99 skrev 2008-12-04 19:40:18 följande:
    men vad jag hamnar efter i kommenterandet hela tiden, ni får sluta vara så snabba! ;)Som sagt, det är symboliskt. Pappa kommer ju alltid finnas kvar vid min sida även som gift på samma sätt som killen funnits vid sidan innan vi gift oss.
    Vad är då vitsen?
  • feministbrud

Och poängen med att märka ord var att visa på att med att just välja att kalla det för att bli överlämnad så talar man ju om det som dess egentliga betydelse. Lite konstigt då att du inte förstår vår reaktion.

En sak som jag kan förstå (även om jag inte håller med) är att se varandra först i kyrkan och blickarna möts osv, men att blanda in pappa? Nej, det övergår mitt förstånd (om det nu inte är så att man har sett för många amerikanska filmer och villa göra som dem, för då kan jag också på något vis förstå det, men det är ju ingen här som vill erkänna).

• Troll1

Det är helt otroligt. Spelar roll vad man säger (skriver) här i tråden så vrängs det och tolkas hej vilt. 

De som vill ha brudöverlämning med prästens goda minne och egen fri vilja, får gärna ha det för mig. Jag har aldrig upprörts över det och kommer inte göra det i framtiden heller. Jag valde att gå in i kyrkan med min man, kändes rätt och bra för oss. Hade inte ens det andra i tankarna, men för jisse namn, låt människor få göra som de vill utan att kasta ägg o tomater.

Och för den som undrade, min mamma är från Göteborg precis som jag. Ni vet den där lilla byn med sekter överallt, tvångsgifte, elaka män och stupstock. Här har det släpats in kvinnfolk med våld i kyrkan i åtminstone 40 år. Minst.

Nu får ni härja fritt, ajöken.

Svar på tråden brudöverlämning