• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Men då tycker du att alla är inte välkomna i kyrkan?
    Jag betalar flera tusen/år till svenska kyrkan. Något borde man väl ha för det??

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 22:41:20 följande:
    Välkomna att gifta sig?Nä, varför det?Tycker du att jag borde vara välkommen att gifta mig i muslimska församlingen om jag inte köper islams koncept?
  • Emmet99

tja, som jag minns det var Jesus rätt välkomnande =)

• älskarlivet

Men varför vara med i kyrkan om man inte är troende? Ingen tvingar dig vara med, eller hur? Personligen hade jag tyckt det vore hyckleri att vilja gifta mig i kyrkan om jag inte var troende. Sen kan det vara så att en i ett par är troende men inte den andra, och då är det annorlunda.

MulleNuh skrev 2008-12-04 22:56:07 följande:
    Men då tycker du att alla är inte välkomna i kyrkan?Jag betalar flera tusen/år till svenska kyrkan. Något borde man väl ha för det??
  • MolsonCanadian

Nej, jag tycker inte att alla är välkomna att gifta sig i kyrkan. Det är skillnad mellan att vara välkommen i kyrkan och att vara välkommen att gifta sig i kyrkan.

Betalar du för ett trossamfund som du inte delar tron med, rekommenderar jag att du avslutar betalningarna. Kyrkan är ett trossamfund. Inte en fotbollsförening.

MulleNuh skrev 2008-12-04 22:56:07 följande:
    Men då tycker du att alla är inte välkomna i kyrkan?Jag betalar flera tusen/år till svenska kyrkan. Något borde man väl ha för det??
  • MulleNuh

Va trist att du tänker så!! Tänk om alla tänkte så som du! Då hade inte kyrkan fått in många korvören..

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 22:59:18 följande:
    Nej, jag tycker inte att alla är välkomna att gifta sig i kyrkan. Det är skillnad mellan att vara välkommen i kyrkan och att vara välkommen att gifta sig i kyrkan. Betalar du för ett trossamfund som du inte delar tron med, rekommenderar jag att du avslutar betalningarna. Kyrkan är ett trossamfund. Inte en fotbollsförening.
  • MolsonCanadian

Om du tänkte dig att det var ett svar på min fråga, så var det inte det.

Om du inte är kristen, varför är det viktigt för dig att gifta dig kristet?

Emmet99 skrev 2008-12-04 22:58:21 följande:
    tja, som jag minns det var Jesus rätt välkomnande =)
  • MulleNuh

och det är MYCKET oroande att KRISTNA "skäller" på de ickekristna som väljer att betala svenska kyrkan.. Faktiskt..

• MolsonCanadian

Det spelar säkerligen roll för de partipolitiker som styr kyrkan. För troende är tron viktigare än pengar.

Varför vill du gifta dig i ett trossamfund som du inte delar tron med?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:01:02 följande:
    Va trist att du tänker så!! Tänk om alla tänkte så som du! Då hade inte kyrkan fått in många korvören..
  • älskarlivet

Vem "skäller" här inne? Varför ska vi kristna "stå ut" med att en massa ickekristna tycker en massa om kyrkan?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:02:15 följande:
    och det är MYCKET oroande att KRISTNA "skäller" på de ickekristna som väljer att betala svenska kyrkan.. Faktiskt..
  • MolsonCanadian

Varför?
    Jag tycker att det är MYCKET oroande att icke-kristna missbrukar kyrkan som en fin kuliss utan innehåll att bry sig om.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:02:15 följande:
Svar på tråden brudöverlämning