• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

jamen varför visa upp den fina relationen där och då, för det är väl din och din blivande mans relation som är själva anledningen till att ni ens ska gå fram till det där altaret..?(eller har jag fel??)
    Men iofs, min bästa vän är just min man. Och vår relation är något utöver det vanliga. Så då var det ju naturligt att vi gjorde enligt traditionen och gick tillsammans.

Emmet99 skrev 2008-12-04 18:48:31 följande:
    han sa att i sig skulle han inte tycka det vore något fel, men att han tycker det skulle kännas fel på grund av min och pappas speciella relation som är en alldeles egen speciell symbolik i sig själv. Så sa han, hans ord inte mina
  • Emmet99
    nennesjuttioåtta skrev 2008-12-04 18:52:29 följande:
    jamen varför visa upp den fina relationen där och då, för det är väl din och din blivande mans relation som är själva anledningen till att ni ens ska gå fram till det där altaret..?(eller har jag fel??)Men iofs, min bästa vän är just min man. Och vår relation är något utöver det vanliga. Så då var det ju naturligt att vi gjorde enligt traditionen och gick tillsammans.
    visa upp och visa upp, det handlar inte om att showa. Jag är glad att ni gjorde det naturliga för dig. Men det är inte det naturliga för mig=)
  • nennesjuttioåtta

Jamen vad kallar du det då att du ska gå med din far. Är det inte att visa något?

• Emmet99

ja, en symbolisk handling mellan två världar. Den gamla och den nya. Som möts och smälter samman (oj, det där låter nästan som sex, inte meningen) killens värld står vid altaret. Min värld traskar ner för gången. Och jag hade velat ha den även om det inte satt folk i bänkarna

haha, din bild gör mig så himla glad, måste bara säga det!

• nennesjuttioåtta

Emmet
    hahaha tack! Hahha, svårt att bli sur på mig då, eller hur!

OK, jag förstår hur du tänker.
    MEN! Vadå, du och din blivande man... bor ni inte ihop nu? Och har inte han något gammalt att dra in (nu menar jag inte specifikt svärmor även om jag vet att du tänkte det ) i ceremonin. Har ni inget "före" vigseln?

Vi väntade ju i 11 år innan vi gifte oss så jag ska inte jämföra med det men ändå. De flesta bor ju ihop ett tag innan man tar steget till äktenskapet.

• nennesjuttioåtta

hoppsan där slutade jag mitt i

• feministbrud

Jag kan inte förstå att man vill bli ÖVERLÄMNAD. Jag har större förståelse för dem som väljer att kalla det något annat (gå in med pappa tex), men att säga att man vill bli överlämnad kan ju ingen tolka annat än vad det handlar om. Eller? Emmet99, du säger ju att du vill bli överlämnad. Hur kan du tolka det på annat sätt än att han på något sätt lämnar över äganderätten?

Och denna speciella relationen med pappa, jag nu vet jag att det är en efterkonstruktion. Det är för många som skyller på det...

• nennesjuttioåtta

Förstår du hur jag menar? Jag ser det som att eftersom vi gick gemensamt fram som ogifta och ut som gifta, så var det ju för att vi gemensamt tagit beslutet att bli man och hustru. Nog för att han friade, men det var ju efter år av hintar... Vi kom dit tillsammans. Inte från var sitt håll. Vårt liv tillsammans fanns före vi gifte oss också.

Jag kommer aldrig att tycka det är särskilt gulligt att gå in med sin pappa. Oavsett vad man själv tror att man menar med det.

• Emmet99

helt omöjligt faktiskt :D

Jupp, vi bor tillfälligt i en liten etta sen september. Hans bästis som han växt upp med är ju hans "gamla"

Menar du på dagen innan kyrkan eller menar du överhuvudtaget?

menar du överhuvudtaget är det klart att vi har en historia, vi har ju varit tillsammans 4 år när vi väl gifter oss.

Svar på tråden brudöverlämning