• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Nej jag ska inte gifta mig i kyrkan..
    Tycker bara det är märkligt att vissa kristna inte vill ha de andra där bara. Alla har rätten att gifta sig vart dom vill.. Även om det kan vara fel i de lägen så vissa inte vill ha böner och psalmer med.. Det tycker även jag är en självklarhet i kyrkan.

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:02:48 följande:
    Det spelar säkerligen roll för de partipolitiker som styr kyrkan. För troende är tron viktigare än pengar. Varför vill du gifta dig i ett trossamfund som du inte delar tron med?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-04 22:38:49 följande:
    Fast även om man inte är kristen så borde väl dom vara lika välkomna som de kristna?
    I Svenska kyrkan är man välkommen att gifta sig om en i paret är medlem, oavsett hur stark eller svag tro personerna har.
    Däremot hör det till vanlig hyfs att respektera kristen tro i en kyrka och islam i en moské.

De brud(p)ar som propsar på brudöverlämning respekterar inte svenska kyrkans äktenskapssyn.
  • MulleNuh

Som sagt.. Det beror på HUR dom tar själva vigseln. Bara för att man inte är religös så betyder inte det att man har inte respekt för kyrkans gustjänster och regler.. (oj va många "inte" det blev.

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:03:54 följande:
    Varför?Jag tycker att det är MYCKET oroande att icke-kristna missbrukar kyrkan som en fin kuliss utan innehåll att bry sig om.
  • älskarlivet

Nej, alla har inte rätten att gifta sig vart man vill. KYrkan är en helig plats för många och det måste man respektera, man kan inte komma dit och tro att man kan styra och ställa som man vill. Som många sagt här innan, att tro att kyrkan bara är en kuliss är sååå fel och kränkande mot oss som är kristna..

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:05:24 följande:
    Nej jag ska inte gifta mig i kyrkan.. Tycker bara det är märkligt att vissa kristna inte vill ha de andra där bara. Alla har rätten att gifta sig vart dom vill.. Även om det kan vara fel i de lägen så vissa inte vill ha böner och psalmer med.. Det tycker även jag är en självklarhet i kyrkan.
  • MolsonCanadian

Nej, alla har inte rätt att gifta sig var de vill.
    Icke-kristna är fortfarande välkomna i kyrkan. Det betyder inte att de är välkomna att gifta sig i kyrkan. Lika lite som att man får ta emot nattvard om man inte är döpt och företrädesvis konfirmerad. Köper man inte det konceptet, så finns det ingen anledning att gifta sig i kyrkan. Du kan inte traska in på brukshundsklubbens årsmöte och hävda att nu ska ni tillåta mig att träna IPO med min katt.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:05:24 följande:
    Nej jag ska inte gifta mig i kyrkan.. Tycker bara det är märkligt att vissa kristna inte vill ha de andra där bara. Alla har rätten att gifta sig vart dom vill.. Även om det kan vara fel i de lägen så vissa inte vill ha böner och psalmer med.. Det tycker även jag är en självklarhet i kyrkan.
  • MolsonCanadian

Om man inte är kristen så finns det ingen anledning att gifta sig kristet.

Du är välkommen att presentera ett argument för varför man ska gifta sig kristet om man inte delar den kristna tron på äktenskapet.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:06:49 följande:
    Som sagt.. Det beror på HUR dom tar själva vigseln. Bara för att man inte är religös så betyder inte det att man har inte respekt för kyrkans gustjänster och regler.. (oj va många "inte" det blev.
  • Emmet99

En till präst skrev 2008-12-04 23:06:19 följande:

I Svenska kyrkan är man välkommen att gifta sig om en i paret är medlem, oavsett hur stark eller svag tro personerna har.Däremot hör det till vanlig hyfs att respektera kristen tro i en kyrka och islam i en moské. De brud(p)ar som propsar på brudöverlämning respekterar inte svenska kyrkans äktenskapssyn.
    Är det inte isf prästernas fel som låter det ske :P Hade man inte fått göra det hade ingen gjort det, eller hur? Isåfall respekterar kyrkan inte sig själv. Punkt
  • MolsonCanadian

Svenska kyrkan styrs fortfarande av partipolitiker. Därför är det avsevärd skillnad mellan vad "fotfolket" tror och var politikerna vill och inför. Jag håller med om att partipolitikerna på kyrkomötet inte respekterar Svenska kyrkan heller.

Emmet99 skrev 2008-12-04 23:11:06 följande:
    En till präst skrev 2008-12-04 23:06:19 följande:Är det inte isf prästernas fel som låter det ske :P Hade man inte fått göra det hade ingen gjort det, eller hur? Isåfall respekterar kyrkan inte sig själv. Punkt
  • MulleNuh

Men vi ÄR välkomna att gifta oss i kyrkan om man är medlem varesig du vill eller inte!!
    Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Jag och sambon har ju iaf bestämt att vi inte vill gifta oss i kyrkan just av den enkla anledningen att vi inte är troende. Men VILL vi gifta oss där så får vi.

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:09:57 följande:
    Nej, alla har inte rätt att gifta sig var de vill. Icke-kristna är fortfarande välkomna i kyrkan. Det betyder inte att de är välkomna att gifta sig i kyrkan. Lika lite som att man får ta emot nattvard om man inte är döpt och företrädesvis konfirmerad. Köper man inte det konceptet, så finns det ingen anledning att gifta sig i kyrkan. Du kan inte traska in på brukshundsklubbens årsmöte och hävda att nu ska ni tillåta mig att träna IPO med min katt.
  • älskarlivet

Men faktum kvarstår också, varför vara medlemmar i något som man tar avstånd från?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:16:50 följande:
    Men vi ÄR välkomna att gifta oss i kyrkan om man är medlem varesig du vill eller inte!!Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.Jag och sambon har ju iaf bestämt att vi inte vill gifta oss i kyrkan just av den enkla anledningen att vi inte är troende. Men VILL vi gifta oss där så får vi.
Svar på tråden brudöverlämning