• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Emmet99

uhm. Vi bor ihop, vad är vitsen med att vi gifter oss?
    Dessutom vill jag inte ses innan vigseln. Först lägger ni ALLT värde i en symbolisk handling (förtryck), men sedan tar ni bort allt värde ur en symbolisk handling (min anledning med dåtid möter framtid). Får det bara vara symbolik om det är negativ symbolik eller?

Symboliska handlingar kan betyda oerhört mycket. Vilka är ni att bestämma vad som är larvigt eller ej? Är det inte så fall enoormt larvigt att jesus skulle vara en fisk? Jag menar kom igen! Lite respekt tack. Jag respekterar att man vill gå in tillsammans. Jag respekterar om man inte vill det. Jag respekterar att människor gör saker jag personligen inte skulle ha valt att göra. Om det handlar om att ni vill förstå (menar du feministbruden som inte kan begripa) så kanske man kan fråga istället för att fördöma ens motiv eller åsikter utifrån era egna mallar.

Denna debatten är fullproppad med dubbelmoral och pekpinnar.
    Jag har aldrig i hela mitt liv hört något negativt om denna sed tidigare, alla reaktionerna från min omgivning har varit att de tyckt det varit fint. Om det skulle vara så fruktansvärt tycker man ju att man borde hört något under de senaste 29 åren. Det påstås att gamla onda symboler inte bara kan bli bra för att man vill. Jo det kan de. Men inte om folk envisas med att belysa hur hemskt det är och hur ondskefulla tjejer med enbart gott syfte är. Det förblir en negativ symbol och kommer så förbli så länge "ni" fortsätter låta den vara det och sprider ondskan. Låt brudarna bära sina huvuden högt och visa att de inte är rädda att vara stolta och tacksamma för sina föräldrar eller vem det än må vara som de vill skall leda dem in i framtiden. Så länge prästen inte protesterar kommer det bli så för min del, och av mina orsaker. Era orsaker läste jag om först idag, men det förändrar inte mina egna.

Med dessa ord hoppar jag ut eftersom detta redan gått till överdrift.

• En till präst
    Emmet99 skrev 2008-12-04 21:06:33 följande:
    Så länge prästen inte protesterar kommer det bli så för min del, och av mina orsaker. Era orsaker läste jag om först idag, men det förändrar inte mina egna. Med dessa ord hoppar jag ut eftersom detta redan gått till överdrift.
    Prästerna protestrerar visst!!!

Det finns visserligen en minoritet präster som är så flata att de tillåter vad som helst i kyrkan för att inte stöta sig med någon, men de allra flesta präster är motståndare till otyget att försöka införa brudöverlämning i Sverige.

Jag har aldrig träffat en präst som är FÖR det.
    Däremot några stycken som inte orkar bråka för att brudarna är så envisa när de ska ha sin vilja igenom.
    Och ytterligare några som inte bryr sig.
    Men som sagt: En majoritet av de präster jag känner är mot eländet!
  • feministbrud

Emmet99 jag har aldrig i hela mitt liv, från någon av mina vänner, hört någon säga något positivt om brudöverlämning.

Eftersom du och andra inte verkar förstå varför jag är här så ska jag förklara det. För mig är den feministiska kampen för jämställdhet otroligt viktig. Jag vill leva i en värld där det inte spelar någon roll vilket kön du har. Det gör jag inte idag. En sak som jag och andra tror påverkar vår värld är våra val. Om man väljer att behålla en kvinnoförnedrande tradition så avspeglar sig det på samhället. Att man återgår till en vigselform där pappan spelar en av huvudrollerna är något som visar på en långsam tillbakagång till ett hemmafruideal som rådde på 50-talet. Jag vill stoppa en sådan tendens och jag gör allt för att få brudar som vill göra en fin gest mot pappa eller härma amerikanska filmer att tänka om. Just din handling kanske inte påverkar så mycket i det stora hela, men alla kan bidra med något - i båda riktningarna. Om brudöverlämning blev det vanliga i Sverige så skulle jämställdhetskampen ha förlorat. DÄRFÖR är jag här och DÄRFÖR vill jag förstå varför man trots vetskapen om symboliken i handlingen väljer att gå in bredvid sin pappa och inte med sin blivande man.

Min fokusering på ordet överlämna handlar bara om att jag tycker i och med det ordvalet borde inse vad det verkligen handlar om.

Och en sak till. Mina föräldrar är från Göteborg och de hade aldrig hört talas om brudöverlämning i Sverige på 70-talet.

• Emmet99

jag ser inte mina medmänniskor som kön. Gör det ni om ni känner för det men den ENDA gången jag över huvud taget inte tänker på folk som "personer" är när någon talar om för mig hur förtryckt jag är som kvinna. Jag ser inte män som MÄN och jag ser inte kvinnor som KVINNOR. Om jag vill gå med min pappa när jag gifter mig skiter jag fullständigt i vilket kön han har, utan det är hans PERSON som betyder det den betyder. Jag har aldrig i hela mitt liv på något sätt känt mig förtryckt (förutom med brassen jag träffade i brasilien) i sverige. Jag sa inte så länge prästerna inte protesterar, jag sa så länge prästen inte protesterar, som i vår präst, som skall viga oss. Jag skadar ingen annan med mitt val, och ni vet mycket väl mina motiv till det vid detta laget, och har ni missat det så har ni inte läst vad jag skrivit. Symboler blir inte till symboler utan att någon gör dem till det. Är det inte en idé att om nu många människor vill göra detta till något positivt (jag är ju uppenbarligen inte den enda) så låt dem göra det. Och om ni på allvar tror att jämlikheten i detta landet kommer åka åt skogen för att tjejer (ja just de som skall vara förtryckta) kanske vill gå in i kyrkan med sin pappa) så har ni sannerligen låga förhoppningar om detta landet. Lustigt nog kämpar jag aldrig mot män, utan endast feminister. HUR kan ni försvara morgongåva men inte "överlämning"?

Morgongåva:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkänt

sk överlämning (jag började säga överlämning därför att denna tråden är döpt till det om det nu är så viktigt varför jag säger så)

överlämning:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut: Icke godkänt

Vit slöja:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkänt

dubbelmoraaaaaaal.

• feministbrud

Emmet99 skrev 2008-12-04 22:21:42 följande:

jag ser inte mina medmänniskor som kön. Gör det ni om ni känner för det men den ENDA gången jag över huvud taget inte tänker på folk som "personer" är när någon talar om för mig hur förtryckt jag är som kvinna. Jag ser inte män som MÄN och jag ser inte kvinnor som KVINNOR. Om jag vill gå med min pappa när jag gifter mig skiter jag fullständigt i vilket kön han har, utan det är hans PERSON som betyder det den betyder. Jag har aldrig i hela mitt liv på något sätt känt mig förtryckt (förutom med brassen jag träffade i brasilien) i sverige. Jag sa inte så länge prästerna inte protesterar, jag sa så länge prästen inte protesterar, som i vår präst, som skall viga oss. Jag skadar ingen annan med mitt val, och ni vet mycket väl mina motiv till det vid detta laget, och har ni missat det så har ni inte läst vad jag skrivit. Symboler blir inte till symboler utan att någon gör dem till det. Är det inte en idé att om nu många människor vill göra detta till något positivt (jag är ju uppenbarligen inte den enda) så låt dem göra det. Och om ni på allvar tror att jämlikheten i detta landet kommer åka åt skogen för att tjejer (ja just de som skall vara förtryckta) kanske vill gå in i kyrkan med sin pappa) så har ni sannerligen låga förhoppningar om detta landet. Lustigt nog kämpar jag aldrig mot män, utan endast feminister. HUR kan ni försvara morgongåva men inte "överlämning"? Morgongåva:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkäntsk överlämning (jag började säga överlämning därför att denna tråden är döpt till det om det nu är så viktigt varför jag säger så) överlämning:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut: Icke godkäntVit slöja:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkäntdubbelmoraaaaaaal.
    Dubbelmoral? Ser du inte en skillnad i att ge varandra en gåva morgonen efter vigseln och att överlämnas av sin far vid altaret? Brudöverlämning har inte varit tradition i Sverige utan är en importerad tradition. Varför importera en tradition från länder där kvinnans ställning inte är lika stark som i Sverige (vi ligger ganska långt fram på jämställdhetsområdet jämfört med USA)? Och som dessutom används flitigt som tvång i andra länder? Du kan vara hur jämställd du vill, men detta sticker nog i ögonen på många (om de visste) som inte fått välja sitt liv själva.

Och vad lustigt, jag kämpar sällan mot män utan nästan uteslutande mot antifeminister.
  • MolsonCanadian

Det är skillnad mellan att vara könsblind och att vara könsneutral.

Gifter man sig i kyrkan är det rimligt att man är kristen. Annars kan man gott låta bli att gifta sig i kyrkan. Är man kristen och därför gifter sig i kyrkan anammar man förstås den kristna tron på äktenskapet. Där är det avgörande att förmedla att man går in tillsammans och med all önskvärd tydlighet markerar det gemensamma beslutet, fattat som fria människor. En ofri människas löften är nämligen meningslösa och man kan inte ställas till svars för löften givna som ofri. Det här bottnar i den kristna tron. Köper man inte det konceptet, så gifter man sig inte i kyrkan. Så enkelt är det.

Dubbelmoral måste väl ändå vara att insistera på att gifta sig i kyrkan men skita fullständigt i vad kyrkan tror och förmedlar?

jag ser inte mina medmänniskor som kön. Gör det ni om ni känner för det men den ENDA gången jag över huvud taget inte tänker på folk som "personer" är när någon talar om för mig hur förtryckt jag är som kvinna. Jag ser inte män som MÄN och jag ser inte kvinnor som KVINNOR. Om jag vill gå med min pappa när jag gifter mig skiter jag fullständigt i vilket kön han har, utan det är hans PERSON som betyder det den betyder. Jag har aldrig i hela mitt liv på något sätt känt mig förtryckt (förutom med brassen jag träffade i brasilien) i sverige. Jag sa inte så länge prästerna inte protesterar, jag sa så länge prästen inte protesterar, som i vår präst, som skall viga oss. Jag skadar ingen annan med mitt val, och ni vet mycket väl mina motiv till det vid detta laget, och har ni missat det så har ni inte läst vad jag skrivit. Symboler blir inte till symboler utan att någon gör dem till det. Är det inte en idé att om nu många människor vill göra detta till något positivt (jag är ju uppenbarligen inte den enda) så låt dem göra det. Och om ni på allvar tror att jämlikheten i detta landet kommer åka åt skogen för att tjejer (ja just de som skall vara förtryckta) kanske vill gå in i kyrkan med sin pappa) så har ni sannerligen låga förhoppningar om detta landet. Lustigt nog kämpar jag aldrig mot män, utan endast feminister. HUR kan ni försvara morgongåva men inte "överlämning"? Morgongåva:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkäntsk överlämning (jag började säga överlämning därför att denna tråden är döpt till det om det nu är så viktigt varför jag säger så) överlämning:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut: Icke godkäntVit slöja:inte samma betydelse nu därför att samhället ser annorlunda ut= Godkäntdubbelmoraaaaaaal.
  • MulleNuh

Fast även om man inte är kristen så borde väl dom vara lika välkomna som de kristna?

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 22:33:05 följande:
    Det är skillnad mellan att vara könsblind och att vara könsneutral. Gifter man sig i kyrkan är det rimligt att man är kristen. Annars kan man gott låta bli att gifta sig i kyrkan. Är man kristen och därför gifter sig i kyrkan anammar man förstås den kristna tron på äktenskapet. Där är det avgörande att förmedla att man går in tillsammans och med all önskvärd tydlighet markerar det gemensamma beslutet, fattat som fria människor. En ofri människas löften är nämligen meningslösa och man kan inte ställas till svars för löften givna som ofri. Det här bottnar i den kristna tron. Köper man inte det konceptet, så gifter man sig inte i kyrkan. Så enkelt är det. Dubbelmoral måste väl ändå vara att insistera på att gifta sig i kyrkan men skita fullständigt i vad kyrkan tror och förmedlar?
  • MolsonCanadian

Välkomna att gifta sig?
    Nä, varför det?
    Tycker du att jag borde vara välkommen att gifta mig i muslimska församlingen om jag inte köper islams koncept?

MulleNuh skrev 2008-12-04 22:38:49 följande:
    Fast även om man inte är kristen så borde väl dom vara lika välkomna som de kristna?
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2008-12-04 22:28:37 följande:
    Dubbelmoral? Ser du inte en skillnad i att ge varandra en gåva morgonen efter vigseln och att överlämnas av sin far vid altaret? Brudöverlämning har inte varit tradition i Sverige utan är en importerad tradition. Varför importera en tradition från länder där kvinnans ställning inte är lika stark som i Sverige (vi ligger ganska långt fram på jämställdhetsområdet jämfört med USA)? Och som dessutom används flitigt som tvång i andra länder? Du kan vara hur jämställd du vill, men detta sticker nog i ögonen på många (om de visste) som inte fått välja sitt liv själva.Och vad lustigt, jag kämpar sällan mot män utan nästan uteslutande mot antifeminister.
    Jag är knappast en ofri människa om jag har själv valt att göra det jag vill.

uhm, nej, inte om gåvan symboliserar att kvinnan inte är förmögen att försörja sig själv. "här lilla stumpan, här har du så du klarar dig om jag dör i nåt krig" Visst, ofta ger man varandra gåvor men långt ifrån alltid.

Och om du inte har några män att kämpa mot kanske du skulle börja kämpa där det behövs och där tjejerna inte har de val vi har.

Jag behöver inte markera något som är så uppenbart. Jag gör dessutom INGET kyrkan inte låter mig göra. Det är lite svårt att bli vigd då serni.

Så USA är inte kristet? news for me...
  • MolsonCanadian

Varför vill du gifta dig kristet om du inte är kristen?

Emmet99 skrev 2008-12-04 22:51:44 följande:
    Jag är knappast en ofri människa om jag har själv valt att göra det jag vill. uhm, nej, inte om gåvan symboliserar att kvinnan inte är förmögen att försörja sig själv. "här lilla stumpan, här har du så du klarar dig om jag dör i nåt krig" Visst, ofta ger man varandra gåvor men långt ifrån alltid. Och om du inte har några män att kämpa mot kanske du skulle börja kämpa där det behövs och där tjejerna inte har de val vi har.Jag behöver inte markera något som är så uppenbart. Jag gör dessutom INGET kyrkan inte låter mig göra. Det är lite svårt att bli vigd då serni. Så USA är inte kristet? news for me...
Svar på tråden brudöverlämning