• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MolsonCanadian

Och det tycker du inte är taskigt mot de som inte är medlemmar?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:48:33 följande:
    Neeeeej jag menar ju dom som är medlemmar!! Det skrev jag innan!! (tror jag)
  • MulleNuh

VAD är problemet? Lägger man inga tankar på tron och kyrkan och får sig en tanke när man ska gifta sig så kan man väl inte bli halshuggen för något BRA man senare gör?! Det BRA här är att vi tänkte lite till och ändrade oss! Hur kan du gagga för det?

Fast det är ju så att vissa här inne älskar att halshugga andra. Som maler och maler tills öronen ramlar av. Och det är så himla trist! Alla som har skrivit här inne som inte tycker som er blir halshuggna! Det är bara jag som är kvar! Och fråga mig inte varför!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:51:36 följande:
    Så du ville gifta dig i kyrkan av gammal ohejdad vana?Utan att alls reflektera över den tro som kyrkan står för?Är inte det respektlöst?Jag har vänner av olika sorters tro; muslimer, judar och lite olika typer av kristna. Jag skulle anse det vara oerhört respektlöst om jag sket i vad deras tro betyder - för deras samfund och för dem själva. Det är också det man gör om man gifter sig i kyrkan utan att köpa kyrkans tro. Man gör kyrkan och kristnas tro till något innehållslöst.Men vi kan ju i alla fall konstatera att Emmet99 själv råkar vara en sådan hycklare som hon beskyller andra för att vara.
  • MulleNuh

haha varför är det taskigt? Dom är ju inte medlemmar för att DOM tycker de kristna är knäppa?! Så då valde dom att gå ur..

Men NEJ nu måste jag sooooova..

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:52:07 följande:
    Och det tycker du inte är taskigt mot de som inte är medlemmar?
  • MulleNuh

Något som är respektlöst är ditt sätt att skriva. Kalla inte mig respektlös igen är du snäll!

MolsonCanadian skrev 2008-12-04 23:51:36 följande:
    Så du ville gifta dig i kyrkan av gammal ohejdad vana?Utan att alls reflektera över den tro som kyrkan står för?Är inte det respektlöst?Jag har vänner av olika sorters tro; muslimer, judar och lite olika typer av kristna. Jag skulle anse det vara oerhört respektlöst om jag sket i vad deras tro betyder - för deras samfund och för dem själva. Det är också det man gör om man gifter sig i kyrkan utan att köpa kyrkans tro. Man gör kyrkan och kristnas tro till något innehållslöst.Men vi kan ju i alla fall konstatera att Emmet99 själv råkar vara en sådan hycklare som hon beskyller andra för att vara.
  • älskarlivet

Det var väl inte respektlöst skrivet? Vi är många kristna som känner oss kränkta när brudpar eller andra kommer in och har kyrkan som kuliss för sitt perfekta bröllop... Dessutom har inte MolsonCanadian kallat DIG för respektlös utan att man vill gifta sig i kyrkan utan att reflektera över vad kyrkan står för! Det ÄR respektlöst mot oss kristna.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:57:13 följande:
    Något som är respektlöst är ditt sätt att skriva. Kalla inte mig respektlös igen är du snäll!
  • MolsonCanadian

För att de vill gifta sig i kyrkan?
    Du tycker ju inte att det är något anmärkningsvärt konstigt att man vill gifta sig i kyrkan trots att man inte delar kyrkans tro?

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:56:20 följande:
    haha varför är det taskigt? Dom är ju inte medlemmar för att DOM tycker de kristna är knäppa?! Så då valde dom att gå ur..Men NEJ nu måste jag sooooova..
  • MolsonCanadian

Det är respektlöst att vilja gifta sig i kyrkan och skita i kyrkans tro. Om du läser människors inlägg ordentligt, även mina, så blir det mycket enklare, ska du se.

MulleNuh skrev 2008-12-04 23:57:13 följande:
  • MulleNuh

Jag känner mig inte ett dugg utsatt! Känns du mjölkar efter något.

Ja jag vet att du tycker det är bra att vi inte ska gifta oss i kyrkan, men varför inte lämna det vid det då?? Varför fortsätta mala på om att vi/de okristna är respektlösa!

Om en ickekristen ska gifta sig i kyrkan och vill ändra på allt och inte vill ha psalmer och inte vill ha böner, DÅ kan man kalla dom respektlösa! Bara då! Alla vill inte ha kyrkan enbart som en vacker kuliss.

Grejen är att ni drar ALLA ickekristna över en kam! Ni verkar tycka att alla är respektlösa som väljer att gifta sig i kyrkan! Det är fruktansvärt fel!

Och nej, jag tycker inte det är konstigt att icke kristna vill gifta sig i kyrkan. Samma som att jag tycker du har fel som säger att ickekristna inte bör få gifta sig i kyrkan!

Detta handlar enbart om våra tankar om det hela. Det är ingen vits att prata om det mer eftersom vi båda känner som vi gör!

Och jag känner mig inte som något offer! Det gör jag aldrig när jag pratar med dig, utan jag tycker mer att allt är lite skrattretande.. Önskar det fanns en teleonknapp man kunde trycka på här så man kunde ha lite som ett konferenssamtal! DET vore något det.

MolsonCanadian skrev 2008-12-05 00:06:35 följande:
    Nu missar du målet igen.Du vet dessutom redan om att jag tycker att det är väldigt bra att ni inte gifter er i kyrkan eftersom ni inte är troende. Det är inte pudelns kärna. Pudelns kärna är att du försvarar att icke-kristna gifter sig i kyrkan på lite olika vis, t ex att de betalar. Du har också försökt att framställa det som att du själv inte alls förstår varför icke-kristna vill gifta sig kristet, när du själv har tänkte likadant. Och du kan sluta att spela ett utsatt offer. Jag har noterat att du ofta gör det i diskussioner där du själv försatt dig i en knivig situation. Spela inte dum. Du är inte det. Även om jag förstår att du har tjänat på att göra det.
  • älskarlivet

Du har ju själv sagt att du insåg att även du ville ha kyrkan som en kuliss..

Märkligt att du tycker alla med avvikande åsikter är skrattretande etc..

MulleNuh skrev 2008-12-05 08:21:19 följande:
    Jag känner mig inte ett dugg utsatt! Känns du mjölkar efter något.Ja jag vet att du tycker det är bra att vi inte ska gifta oss i kyrkan, men varför inte lämna det vid det då?? Varför fortsätta mala på om att vi/de okristna är respektlösa! Om en ickekristen ska gifta sig i kyrkan och vill ändra på allt och inte vill ha psalmer och inte vill ha böner, DÅ kan man kalla dom respektlösa! Bara då! Alla vill inte ha kyrkan enbart som en vacker kuliss. Grejen är att ni drar ALLA ickekristna över en kam! Ni verkar tycka att alla är respektlösa som väljer att gifta sig i kyrkan! Det är fruktansvärt fel!Och nej, jag tycker inte det är konstigt att icke kristna vill gifta sig i kyrkan. Samma som att jag tycker du har fel som säger att ickekristna inte bör få gifta sig i kyrkan!Detta handlar enbart om våra tankar om det hela. Det är ingen vits att prata om det mer eftersom vi båda känner som vi gör!Och jag känner mig inte som något offer! Det gör jag aldrig när jag pratar med dig, utan jag tycker mer att allt är lite skrattretande.. Önskar det fanns en teleonknapp man kunde trycka på här så man kunde ha lite som ett konferenssamtal! DET vore något det.
  • MulleNuh

Exakt! Jag insåg det.. Och tog ett beslut efter att jag insett vad jag sysslade med.

älskarlivet skrev 2008-12-05 08:22:46 följande:
    Du har ju själv sagt att du insåg att även du ville ha kyrkan som en kuliss..Märkligt att du tycker alla med avvikande åsikter är skrattretande etc..
Svar på tråden brudöverlämning