• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 14:26:27 följande:
    vill bara tillägga att olika människor lägger in olika värderingar i olika handlingar. En del tjejer bli skitarga om en kille håller upp dörren för de tycker att de minsann själva är fullt kapabla att öppna en dörr och minsann inte behöver specialbehandling för att de är tjejer. Andra blir glada över omtänksamheten och funderar inte närmare på om det är en tjej eller kille som håller upp dörren utan ser det som en vänlig handling.
    Kan också tillägga att jag är en sådan som inte funderar på vem som håller uppe dörren, men jag skulle aldrig i livet förvänta mig att någon öppnar dörren åt mig. Oavsett kön.

Men jag förstår ändå inte relevansen med liknelsen när vi diskuterar brudöverlämning. För här är vi helt på det klara med att skulle vi tjejer förvänta oss att killar alltid skulle hålla uppe dörren åt oss så vore det ojämställt. Att hålla upp dörren åt någon som kommer strax efter kan man göra både som kille och som tjej, och detta oavsett om det är en kille eller tjej som kommer dit.

Men att hålla upp dörren för något är inte nedvärderande, ingen negativ symbolik. En gång i tiden, när tjejer hade stora kjolar, så var det säkert väldigt praktiskt att få dörren upphållen... Men det har väl alltid bara varit en artig gest? Alltså finns det ingen anledning att ta avstånd från det, eftersom det inte är och aldrig har varit något nedvärderande i det.

Till skillnad från brudöverlämning.
  • feministbrud

Bra skrivet! Precis så är det!

Ore skrev 2008-12-04 14:50:47 följande:
    Kan också tillägga att jag är en sådan som inte funderar på vem som håller uppe dörren, men jag skulle aldrig i livet förvänta mig att någon öppnar dörren åt mig. Oavsett kön. Men jag förstår ändå inte relevansen med liknelsen när vi diskuterar brudöverlämning. För här är vi helt på det klara med att skulle vi tjejer förvänta oss att killar alltid skulle hålla uppe dörren åt oss så vore det ojämställt. Att hålla upp dörren åt någon som kommer strax efter kan man göra både som kille och som tjej, och detta oavsett om det är en kille eller tjej som kommer dit. Men att hålla upp dörren för något är inte nedvärderande, ingen negativ symbolik. En gång i tiden, när tjejer hade stora kjolar, så var det säkert väldigt praktiskt att få dörren upphållen... Men det har väl alltid bara varit en artig gest? Alltså finns det ingen anledning att ta avstånd från det, eftersom det inte är och aldrig har varit något nedvärderande i det. Till skillnad från brudöverlämning.
  • feministbrud

Ja, du behöver inte läsa om du inte orkar. Att du orkar bry dig!

TesshjärtaFred skrev 2008-12-04 14:52:59 följande:
    Men att ni orkar...
  • Ore
    TesshjärtaFred skrev 2008-12-04 14:52:59 följande:
    Men att ni orkar...
    Jo, man orkar mycket när man tycker det är viktigt...
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2008-12-04 14:37:18 följande:
    Tror du att folk anser det självklart att alla par är jämställda? Det tror inte jag och jag jobbar varje dag för att mitt eget förhållande ska vara det. Jag tror också att man ska vara försiktig med vilka signaler man sänder ut för jag vet att jag medvetet eller omedvetet tror att folk som vill gå in med pappa lever i mer ojämställlda relationer. Jag antar att jag har fel och att det inte går att generalisera på det sättet, men detta är vad jag tänker om dem som väljer ojämställda symboler i en så viktig sak som vigsel.
    nej, det tror jag inte, eftersom inte alla förhållande är det. Jag talade om våra bröllopsgäster. Jag behöver inte jobba en sekund för att mitt skall vara det, så jag är ledsen att höra att du måste kämpa för det. Mitt förra förhållande var helt vansinnigt med en machoman som ansåg att han ägde mig, och vi levde då i Brasilien där man verkligen kan tala om icke jämställt, så jag vet vad det innebär.

Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt.

Jag anser att handlingar får den innebörd man lägger i dem i många fall. Det är ingen som tvingar dig att bli överlämnad när du gifter dig. Intressant att veta att jag nästan blir tvångsgift!!!

Ore: tycker det är ganska givet vad jag menar med min jämförelse. Vi värderar symboliken på överlämning på TOTALT olika sätt. För dig är det fruktansvärt, för mig är det fint, och på helt olika grundvalar. Om jag hade tyckt att det kändes förtryckande på något sätt hade jag ju knappast velat göra det. Jag är fullständigt allergisk mot förtryck och orättvisor, men jag ser det helt enkelt inte så. Det är som att vi kollar på samma målning men ser helt olika bilder.
  • Emmet99

hehe, angående be om handen, så är det SISTA papps skulle tro är att jag är nedvärderad. Det är väl (i iaf för oss) fullkomligt självklart att det inte är fallet. Han garvade som tusan.

• Ore
    Emmet99 skrev 2008-12-04 15:01:26 följande:
    nej, det tror jag inte, eftersom inte alla förhållande är det. Jag talade om våra bröllopsgäster. Jag behöver inte jobba en sekund för att mitt skall vara det, så jag är ledsen att höra att du måste kämpa för det. Mitt förra förhållande var helt vansinnigt med en machoman som ansåg att han ägde mig, och vi levde då i Brasilien där man verkligen kan tala om icke jämställt, så jag vet vad det innebär.Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt.Jag anser att handlingar får den innebörd man lägger i dem i många fall. Det är ingen som tvingar dig att bli överlämnad när du gifter dig. Intressant att veta att jag nästan blir tvångsgift!!! Ore: tycker det är ganska givet vad jag menar med min jämförelse. Vi värderar symboliken på överlämning på TOTALT olika sätt. För dig är det fruktansvärt, för mig är det fint, och på helt olika grundvalar. Om jag hade tyckt att det kändes förtryckande på något sätt hade jag ju knappast velat göra det. Jag är fullständigt allergisk mot förtryck och orättvisor, men jag ser det helt enkelt inte så. Det är som att vi kollar på samma målning men ser helt olika bilder.
    Är det fint när en 13-årig tjej i Iran blir överlämnad av sin pappa till en man hon aldrig tidigare träffat som hennes föräldrar har bestämt att hon ska gifta sig med?

Nej, det tror jag inte du tycker.

Så varför skulle det vara fint nu?

Är ett hakkors fint? Ja, det kanske man kan tycka, men det har en väldigt tråkig historisk betydelse. Alltså undviker vi det (det är också olagligt)

På samma sätt tycker jag att eftersom det finns en så tråkig historia, och en så tråkig symbolik krong brudöverlämning, så kan man inte bara säga att "jag tycker det är något fint". Och visserligen är inte brudöverlämning olagligt, men jämförelsen håller på den punkten också, eftersom kyrkan inte vill ha brudöverlämning. Men de tror fortfarande att bara man förklarar innebörden så ska folk inte vilja ha överlämning...
  • MulleNuh

Ang detta med att hålla upp dörren! DET är något jag förväntar mig faktiskt.. Det är vanligt folkvett att hålla upp dörren för någon faktiskt..

Eller jag funkar iaf så..

• Ore
    MulleNuh skrev 2008-12-04 15:12:58 följande:
    Ang detta med att hålla upp dörren! DET är något jag förväntar mig faktiskt.. Det är vanligt folkvett att hålla upp dörren för någon faktiskt.. Eller jag funkar iaf så..
    Men det är inte så att du förväntar dig att alla killar ska hålla upp dörren för dig?

Om du kommer till en dörr, och en man kommer precis efteråt, så kan du lika gärna hålla upp dörren åt honom? Likaså om det är en kvinna som kommer.

Det hade varit ojämställt om det alltid varit killar som skulle hålla upp dörren. Om det är "först till dörren håller upp den för den som kommer strax efter" så är det ju inget ojämställt...
Svar på tråden brudöverlämning