Emmet99 skrev 2008-12-04 15:01:26 följande:
nej, det tror jag inte, eftersom inte alla förhållande är det. Jag talade om våra bröllopsgäster. Jag behöver inte jobba en sekund för att mitt skall vara det, så jag är ledsen att höra att du måste kämpa för det. Mitt förra förhållande var helt vansinnigt med en machoman som ansåg att han ägde mig, och vi levde då i Brasilien där man verkligen kan tala om icke jämställt, så jag vet vad det innebär.Mhm, så innebörden av morgongåvor kan förändras när man kan ärva, men inte överlämning då man inte längre inhandlar brudar på löpande band. Lustigt.Jag anser att handlingar får den innebörd man lägger i dem i många fall. Det är ingen som tvingar dig att bli överlämnad när du gifter dig. Intressant att veta att jag nästan blir tvångsgift!!! Ore: tycker det är ganska givet vad jag menar med min jämförelse. Vi värderar symboliken på överlämning på TOTALT olika sätt. För dig är det fruktansvärt, för mig är det fint, och på helt olika grundvalar. Om jag hade tyckt att det kändes förtryckande på något sätt hade jag ju knappast velat göra det. Jag är fullständigt allergisk mot förtryck och orättvisor, men jag ser det helt enkelt inte så. Det är som att vi kollar på samma målning men ser helt olika bilder.
Är det fint när en 13-årig tjej i Iran blir överlämnad av sin pappa till en man hon aldrig tidigare träffat som hennes föräldrar har bestämt att hon ska gifta sig med?
Nej, det tror jag inte du tycker.
Så varför skulle det vara fint nu?
Är ett hakkors fint? Ja, det kanske man kan tycka, men det har en väldigt tråkig historisk betydelse. Alltså undviker vi det (det är också olagligt)
På samma sätt tycker jag att eftersom det finns en så tråkig historia, och en så tråkig symbolik krong brudöverlämning, så kan man inte bara säga att "jag tycker det är något fint". Och visserligen är inte brudöverlämning olagligt, men jämförelsen håller på den punkten också, eftersom kyrkan inte vill ha brudöverlämning. Men de tror fortfarande att bara man förklarar innebörden så ska folk inte vilja ha överlämning...