• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Nancy Drew

En till präst skrev 2008-12-03 23:02:07 följande:

Jah?En del präster är kvinnor, vi har funnits sen 1960....
    Var det inte 50 år sedan kvinnor fick bli präster? Har för mig att jag hörde om det på radio häromdagen. (Fast det kanske gick några år mellan att beslutet fattades och de första kvinnorna prästvigdes?).
  • En till präst

Nancy Drew skrev 2008-12-03 23:04:44 följande:

En till präst skrev 2008-12-03 23:02:07 följande:
    Var det inte 50 år sedan kvinnor fick bli präster? Har för mig att jag hörde om det på radio häromdagen. (Fast det kanske gick några år mellan att beslutet fattades och de första kvinnorna prästvigdes?).
    Stämmer. Man var ju tvungen att utbilda några också... Det blev 3 i första vändan, varav numera framlidna Margit Sahlin nog är mest känd.
  • lillabruden
    feministbrud skrev 2008-12-03 09:02:25 följande:
    Jag menade inte att du hade falska idéer, jag menade att din teori om att brudöverlämning betyder något annat än kvinnoförtyck var fel. Man kan inte ändra betydelser av saker för att det passar en själv. Bara för att du har sett romantiska amerikanska filmer, så beyder gesten att pappa lämnar över dig samma sak som om inte dessa filmer fanns - dvs ägande och ofrihet för kvinnan att själv välja partner.Men om du inte vill trilla, varför pappa och ingen annan? Varför inte mamma? (Jo, jag vet svaret, det är för att just din pappa betyder så mycket för dig och din mamma vill inte.)Och framför allt, varför inte din blivande man, om det nu bara att trilla som du är orolig för?
    du bara drar dina egna slutsatser. Har jag sagt att jag ska gå in med min pappa??? Nej.
    Varifrån har jag mina idéer? INTE hollywoods patetiska filmer tack!
    Döm inte ut mig för att jag har mina egna idéer och tankar kring saker och ting.

Man KAN ändra en saks betydelse GENOM ETT ÖPPET SINNE!

Alla får tycka vad dem vill, men vem som har RÄTT och FEL är orelevant för allt kan vändas och vridas men jag borde vara smart nog att lämna denna tråden tror jag...vill tro mer om folk än såhär.
  • feministbrud
    Pizan skrev 2008-12-03 22:24:54 följande:
    Att tycka det är hemskt att använda sig av nått som symboliserar bortgifte har väl knappast nått med feminism att göra?
    Lite OT, men att kämpa mot orättvisor som drabbar kvinnor har i allra högsta grad med feminism att göra. Att man sedan inte kallar sig för feminist och och fortfarande tycker att bortgifte är fel är en annan sak.
  • feministbrud
    lillabruden skrev 2008-12-04 02:28:05 följande:
    du bara drar dina egna slutsatser. Har jag sagt att jag ska gå in med min pappa??? Nej.Varifrån har jag mina idéer? INTE hollywoods patetiska filmer tack!Döm inte ut mig för att jag har mina egna idéer och tankar kring saker och ting.Man KAN ändra en saks betydelse GENOM ETT ÖPPET SINNE!Alla får tycka vad dem vill, men vem som har RÄTT och FEL är orelevant för allt kan vändas och vridas men jag borde vara smart nog att lämna denna tråden tror jag...vill tro mer om folk än såhär.
    Fölåt att jag trode att du skulle gå in med din pappa, men du skrev att du ville se din blivande man vid altaret så jag drog förhastade slutsatser.

Du har faktiskt fel i att man kan ändra betydelser genom ett öppet sinne. Love beytder kärlek på engelska hur öppet sinne jag än har. Jag kan inte komma till ett annat land och påstå att love betyder mat, för ingen kommer att förstå mig. På samma sätt kan man inte ta en tradition och påstå att det beyder något annat.

Du får självklart tycka vad du vill och jag ifrågasätter inte det.
  • En till präst
    lillabruden skrev 2008-12-04 02:28:05 följande:
    Man KAN ändra en saks betydelse GENOM ETT ÖPPET SINNE!
    Nej, man kan inte ändra en symbols betydelse bara för att man vill det. Om jag håller upp ett långfinger mot någon spelar det ingen roll om jag själv bestämt mig för att det bara betyder "hej på dig" - alla andra tycker att jag är oförskämd.
  • feministbrud

OT En till präst: Jag todde också att du var en man. Det säger nog ganska mycket om vilka fördomar även öppensinniga feminister kan ha

• En till präst
    feministbrud skrev 2008-12-04 09:49:44 följande:
    OT En till präst: Jag todde också att du var en man. Det säger nog ganska mycket om vilka fördomar även öppensinniga feminister kan ha
    Börjar bli nyfiken. Vad är det i mitt skrivande som signalerar att jag skulle vara man?
  • MulleNuh

Blev du "ARG" på mig för att jag trodde det??

En till präst skrev 2008-12-04 09:51:15 följande:

Börjar bli nyfiken. Vad är det i mitt skrivande som signalerar att jag skulle vara man?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-12-04 09:56:52 följande:
    Blev du "ARG" på mig för att jag trodde det??En till präst skrev 2008-12-04 09:51:15 följande:
    Inte ett dugg. Jag blir bara nyfiken.
    Har nämligen en egen teori om vad folk förväntar sig av präster om vi är män eller kvinnor.Vill gärna kolla om den stämmer.
Svar på tråden brudöverlämning