• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Jag har sett dig i massor av trådar.. Men det hör inte hit.. Det enda jag tänker när du och jag är i samma tråd är: jaha nu får man akta tungan så hon inte blir arg.

Men som du sa.. Kanske jag har lätt att missförstå.

älskarlivet skrev 2008-12-03 09:55:17 följande:
    Och du missuppfattar alltid det folk skriver.. Sorry, men jag är svensklärare, kanske det sätter sina spår också.. Och jag är inte aggro, vet inte var du sett mig förr..
  • feministbrud

Det ÄR lätt att missförstå i skrift. ville bara skjuta in det innan ni skjuter varandra...

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:58:17 följande:
    Jag har sett dig i massor av trådar.. Men det hör inte hit.. Det enda jag tänker när du och jag är i samma tråd är: jaha nu får man akta tungan så hon inte blir arg.Men som du sa.. Kanske jag har lätt att missförstå.
  • älskarlivet

Ja, och jag tänker att "gud vad hon inte kan läsa vad där står".. Skitsamma, du känner inte mig och vet inte vad jag är för person, jag har aldrig blivit arg i någon tråd vad jag kommer ihåg, så inboxa mig gärna om du vill berätta det för mig... Men lägg inte ord i min mun, du vet ingenting om mig.

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:58:17 följande:
    Jag har sett dig i massor av trådar.. Men det hör inte hit.. Det enda jag tänker när du och jag är i samma tråd är: jaha nu får man akta tungan så hon inte blir arg.Men som du sa.. Kanske jag har lätt att missförstå.
  • älskarlivet

Dessutom är jag inte aggro ett dugg.. Var i denna tråden har jag varit aggro? För att jag påpekar för dig att man kanske ska läsa ordentligt vad en annan människa skriver?

MulleNuh skrev 2008-12-03 09:51:49 följande:
    men du är alltid så aggro! I alla trådar jag sett dig.Men vi säger att allt här blev ett missförstånd. Nu vet jag vad du tycker..
  • MulleNuh

jag har ingen lust att skjuta någon!
    Kanske ärta lite med ett ärtrör bara.

feministbrud skrev 2008-12-03 09:59:34 följande:
    Det ÄR lätt att missförstå i skrift. ville bara skjuta in det innan ni skjuter varandra...
  • MulleNuh

Njae du har en "ton" i ditt skrivande som kan kännas så..
    Men som Feminist skrev.. Lätt att missförstå när man bara ser en text.

älskarlivet skrev 2008-12-03 10:00:33 följande:
    Dessutom är jag inte aggro ett dugg.. Var i denna tråden har jag varit aggro? För att jag påpekar för dig att man kanske ska läsa ordentligt vad en annan människa skriver?
  • älskarlivet

Det får stå för dig, jag är inte det minsta aggro, möjligtvis bara en miljöskadad svensklärare..

MulleNuh skrev 2008-12-03 10:02:06 följande:
    Njae du har en "ton" i ditt skrivande som kan kännas så.. Men som Feminist skrev.. Lätt att missförstå när man bara ser en text.
  • MulleNuh

Så. Nu lämnar jag den diskussionen..

• Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-12-03 09:23:16 följande:
    måste få fråga.. Tycker ni det är "bra" om en brud går in med sin mamma ist?
    Bättre än att gå in med sin pappa i och för sig. Men fortfarande rätt fånigt tycker jag.

Att jag och andra ibland frågat varför just pappa och inte mamma är för att få en och annan att börja fundera lite. Jag har hittills inte sett något som fått mig att anse något annat än att alla som menar att brudledning är ett sätt att hedra sin älskade pappa och inget annat lurar sig själva.

Men att bruden ska gå in med sin mamma är i alla fall bättre ur jämställdhetsperspektiv, men varför nödvändigtvis gå in med någon annan än sin make? Det är ju i alla fall dessa två som ska vara varandras stöd livet ut. Kan de då inte lita på varandra dessa meter?
  • MulleNuh

Ok.. Så det är inte mer "äganderätt" då??

Burre Präst skrev 2008-12-03 11:33:09 följande:

Bättre än att gå in med sin pappa i och för sig. Men fortfarande rätt fånigt tycker jag.Att jag och andra ibland frågat varför just pappa och inte mamma är för att få en och annan att börja fundera lite. Jag har hittills inte sett något som fått mig att anse något annat än att alla som menar att brudledning är ett sätt att hedra sin älskade pappa och inget annat lurar sig själva.Men att bruden ska gå in med sin mamma är i alla fall bättre ur jämställdhetsperspektiv, men varför nödvändigtvis gå in med någon annan än sin make? Det är ju i alla fall dessa två som ska vara varandras stöd livet ut. Kan de då inte lita på varandra dessa meter?
Svar på tråden brudöverlämning