• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Ja jag tror nog MÅNGA ser det lite som sina 15 minuter...

• Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-12-01 13:18:32 följande:
    Ja jag tror nog MÅNGA ser det lite som sina 15 minuter...
    Det behöver inte vara fel i sig tycker jag. Att få stå i centrum och bli uppassade borde alla få lite då och då.

Det som blir fel blir ju när det blir en föreställning med bruden som manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare och alla andra (inklusive den snälle men ointresserade maken) som statister.

Jag brukar i vigseltalet påpeka att hela poängen med fest och blingbling i samband med vigseln är att den här dagen skall de aldrig glömma. Liksom ringen/ringarna är den en påminnelse resten av livet om löftet som gavs varandra, löftet att vara trogen livet ut! Löfet är det viktiga i sammanhanget, men blingblinget är OK så länge man inte tappar fokus.
  • MulleNuh

Det håller jag HELT med om.. Jag gör allt i min makt för att få min karl lika mycket involverad som jag är.. Jag VILL att han ska få synas precis lika mycket.. Varför vill han inte???

Burre Präst skrev 2008-12-01 14:25:22 följande:

Det behöver inte vara fel i sig tycker jag. Att få stå i centrum och bli uppassade borde alla få lite då och då.Det som blir fel blir ju när det blir en föreställning med bruden som manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare och alla andra (inklusive den snälle men ointresserade maken) som statister.Jag brukar i vigseltalet påpeka att hela poängen med fest och blingbling i samband med vigseln är att den här dagen skall de aldrig glömma. Liksom ringen/ringarna är den en påminnelse resten av livet om löftet som gavs varandra, löftet att vara trogen livet ut! Löfet är det viktiga i sammanhanget, men blingblinget är OK så länge man inte tappar fokus.
  • MolsonCanadian

Har du frågat honom?

MulleNuh skrev 2008-12-01 15:24:59 följande:
    Det håller jag HELT med om.. Jag gör allt i min makt för att få min karl lika mycket involverad som jag är.. Jag VILL att han ska få synas precis lika mycket.. Varför vill han inte???Burre Präst skrev 2008-12-01 14:25:22 följande:
  • MulleNuh

Om inte han vill synas??

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 16:57:44 följande:
    Har du frågat honom?
  • MolsonCanadian

Varför han inte vill vara lika involverad som du.

MulleNuh skrev 2008-12-01 17:06:51 följande:
    Om inte han vill synas??
  • MulleNuh

Jo det har jag frågat massor av gånger.. Hans svar är att han inte har samma tankar om detta som jag har och att han litar på mitt omdöme när det gäller all planering..
    Men idag har jag faktiskt sagt att vi kanske ska strunta helt i att ha en stor vigsel/fest..

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 17:08:23 följande:
    Varför han inte vill vara lika involverad som du.
  • MolsonCanadian

Vilka tankar har han om detta då?
    Har han uttryckt dem?

Jag hade nog inte varit keen på att gifta mig om min käre lämpade över allt med bröllopet på mig. Nu står han mitt uppe i flytt till ny stad och ordnande med nytt jobb, så det är ett par viktiga saker som han behöver få klart för att få lite lugn och ro att involvera sig i bröllopet. Men han ägnar ändå så mycket tid han kan åt att googla efter bröllopstårtor, klädsel, inbjudningskort osv.

Om han litar på ditt omdöme kan du ju testa att med ditt omdöme lägga över saker på honom. Men först skulle jag ta reda på vilka tankar han har om bröllopet.

MulleNuh skrev 2008-12-01 17:09:58 följande:
    Jo det har jag frågat massor av gånger.. Hans svar är att han inte har samma tankar om detta som jag har och att han litar på mitt omdöme när det gäller all planering..Men idag har jag faktiskt sagt att vi kanske ska strunta helt i att ha en stor vigsel/fest..
  • MulleNuh

Hans tankar var från början att vi skulle gifta oss utomlands på en strand.. Men just det kändes ganska svårt att genomföra.. Och tyvärr måste jag säga så har han fått lägga ganska mycket av sina tankar åt sidan.. Och detta just pga tankarna på stranden..

Och nu har vi det också VÄLDIGT stressigt hemma med diverse saker och han är väldigt disträ och förvirrad.. Också därför jag gör det mesta.. MEN visst! Jag tycker det är roligt! Men ska prata med honom mer om detta.. Ikväll kanske!

MolsonCanadian skrev 2008-12-01 17:14:16 följande:
    Vilka tankar har han om detta då?Har han uttryckt dem?Jag hade nog inte varit keen på att gifta mig om min käre lämpade över allt med bröllopet på mig. Nu står han mitt uppe i flytt till ny stad och ordnande med nytt jobb, så det är ett par viktiga saker som han behöver få klart för att få lite lugn och ro att involvera sig i bröllopet. Men han ägnar ändå så mycket tid han kan åt att googla efter bröllopstårtor, klädsel, inbjudningskort osv. Om han litar på ditt omdöme kan du ju testa att med ditt omdöme lägga över saker på honom. Men först skulle jag ta reda på vilka tankar han har om bröllopet.
  • MulleNuh

Kände att min förklaring lät konstig.. Får skriva igen sen.. Nu ska vi ut och käka! På återseende!

Svar på tråden brudöverlämning