• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Duchess

Tja, du orkar ju läsa, så...

allehanda skrev 2008-12-06 16:09:44 följande:
    Håller ni på än?Orka
  • Emmet99
    Duchess skrev 2008-12-06 15:43:42 följande:
    Utan att veta något mer om din pappa undrar jag hur han kan ställa upp på en så unken sed som att lämna över sin dotter om han är den minst patriarkaliska typen i universum? Min egen far skulle aldrig gå med på det. Jag frågade faktiskt vad han skulle sagt om jag frågat. Svaret blev: "Men jäntong, visst ha jag väl lärd dej gå själven?" (bred västerbottniska). Min far har uppfostrat mig till en självständig kvinna. Han skulle aldrig komma på idén att bidra till en bild av mig som osjälvständig.
    tja, han lägger absolut inget jämställdhetsproblem i det heller. Han vet lika väl som jag vad promenaden betyder och inte betyder i vårt fall.

För mig känns detta lite som att säga till bröllopsgästerna att de måste minsann äta upp varenda smula av maten för att barnen i afrika svälter. Det är överhuvud taget ingen i hela sällskapet som skulle vara så dum att de skulle tolka det på något sätt över huvudtaget som att han eller någon annan man heller för den delen skulle stå över mig. Jag kanske inte ska gå på stan med pappa heller, det kan ju verka som att jag måste ha förkläde när jag handlar!
  • Duchess

Jag har så svårt att förstå den postmoderna tanken med att alla själva väljer vad seder och symboler har för innebörd. Menar du på allvar att man själv kan välja sådant?

För övrigt har jag inga problem med att du går på stan med din pappa när du shoppar, om det inte är så att du måste ha med honom varje gång du handlar.

Emmet99 skrev 2008-12-06 17:02:11 följande:
    tja, han lägger absolut inget jämställdhetsproblem i det heller. Han vet lika väl som jag vad promenaden betyder och inte betyder i vårt fall. För mig känns detta lite som att säga till bröllopsgästerna att de måste minsann äta upp varenda smula av maten för att barnen i afrika svälter. Det är överhuvud taget ingen i hela sällskapet som skulle vara så dum att de skulle tolka det på något sätt över huvudtaget som att han eller någon annan man heller för den delen skulle stå över mig. Jag kanske inte ska gå på stan med pappa heller, det kan ju verka som att jag måste ha förkläde när jag handlar!
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2008-12-06 12:54:57 följande:
    uhm, förresten, om det aldrig har varit vanligt att man går in med sin far i sverige, hur kan det då bli en symbol om det aldrig har hänt? (i vår kultur) då menar jag såklart inte att bortgifte aldrig har hänt, utan den "symboliska handlingen att fader leder in". Enligt burre präst har man gått in tillsammans de senaste 600 åren så länge vigseln skett i kyrkorummet? *nyfiken*
    Vi kanske påverkas av filmer från Hollywood? Inte helt otänkbart. Du sa ju själv att du firar Halloween. Och jag måste fortfarande vidhålla att jämförelsen med morgongåvor haltar lite eftersom man inte ger dem offentligt. Hade det varit så att det deklarerades på festen vad mannen skulle ge sin fru i morgongåva så skulle jag tycka att det var samma sak och lika unket.

Angående mamma eller pappa så tycker jag att den enda gången det skulle var ok är, som Nancy Drew skrev, att BÅDA går in med sina idag levande föräldrar. Det är själva överlämnandet som är det mest unkna.

Jämställdheten har inte kommit lika långt i USA, så varför importera något som för oss tiotals år tillbaka i den kampen?
  • feministbrud
    Duchess skrev 2008-12-06 15:43:42 följande:
    Utan att veta något mer om din pappa undrar jag hur han kan ställa upp på en så unken sed som att lämna över sin dotter om han är den minst patriarkaliska typen i universum? Min egen far skulle aldrig gå med på det. Jag frågade faktiskt vad han skulle sagt om jag frågat. Svaret blev: "Men jäntong, visst ha jag väl lärd dej gå själven?" (bred västerbottniska). Min far har uppfostrat mig till en självständig kvinna. Han skulle aldrig komma på idén att bidra till en bild av mig som osjälvständig.
    Du skriver så kloka saker. Min pappa reagerade precis likadant när jag frågade honom. Han hade också skrattat ut den kille som skulle försöka fråga honom om min hand.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2008-12-06 17:02:11 följande:
    tja, han lägger absolut inget jämställdhetsproblem i det heller. Han vet lika väl som jag vad promenaden betyder och inte betyder i vårt fall. För mig känns detta lite som att säga till bröllopsgästerna att de måste minsann äta upp varenda smula av maten för att barnen i afrika svälter. Det är överhuvud taget ingen i hela sällskapet som skulle vara så dum att de skulle tolka det på något sätt över huvudtaget som att han eller någon annan man heller för den delen skulle stå över mig. Jag kanske inte ska gå på stan med pappa heller, det kan ju verka som att jag måste ha förkläde när jag handlar!
    Ser du på allvar inte skillnaden in att gå på stan med din far och ha honom involverad i en vigselakt som i många andra länder betyder att bruden inte har rätt att välja själv. Ser du INGEN skillnad i det?
  • Emmet99

I andra länder får tjejer inte gå på stan utan en manlig släkting. det är kopplingen.

ang morgongåva har jag skrivit tidigare. Och som jag sagt femhundraåttielva gånger, det handlar inte om mor eller far eller vad tusan det än är, det handlar om relationer mellan människor. Skall det vara så svårt att begripa? (iaf för mig, kan inte uttala mig om andra) dvs. om jag vill gå med min far och killen vill stå med sin bästis, skall han då tvingas gå med sin mor (som fö är mycket mer bestämmande än vad min far är) bara för att min far har fel kön i era ögon?

• feministbrud
    Emmet99 skrev 2008-12-06 17:54:20 följande:
    I andra länder får tjejer inte gå på stan utan en manlig släkting. det är kopplingen. ang morgongåva har jag skrivit tidigare. Och som jag sagt femhundraåttielva gånger, det handlar inte om mor eller far eller vad tusan det än är, det handlar om relationer mellan människor. Skall det vara så svårt att begripa? (iaf för mig, kan inte uttala mig om andra) dvs. om jag vill gå med min far och killen vill stå med sin bästis, skall han då tvingas gå med sin mor (som fö är mycket mer bestämmande än vad min far är) bara för att min far har fel kön i era ögon?
    Nej, för att din far överlämnar dig. Det är det vi har något emot. Inte könet.
  • Emmet99

eller var det kanske betoning på överlämna snarare än far? Läste lite slarvigt, sitter och spelar WoW med killen. Alltså, det är inte som att han skall ta min hand från sin och lägga den i killens hand eller något

Svar på tråden brudöverlämning