• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • bollöga

Så har vi tänkt... lite överraskning för oss bägge...:)

• bollöga

Han var med o köpte klänningen och jag följer med när han provar sina kläder. Ville ju ha en klänning som han verkligen gillar... det är ju våran dag ( menar inte våran dag och ska ha det som vi vill med allt våld ifall någon missförstod)

• Sebastiána

Hihi...så gammal tror jag inte att han var. Man slutade bruka seden med brudöverlämning på 1300-talet så han skulle då ha varit minst 600 år gammal

bollöga skrev 2008-10-23 11:56:09 följande:
    Intressant det där... nej som sagt, det finns ju olika alternativ till brudöverlämning.. man måste ju inte ha sin far som lämnar över en, för mig vore det inte ett alternativ då min far är död, och han var rätt gammal så risken är stor att han faktiskt fick sin brud överlämnad till sig... vad vet jag!Tänker gå fram själv och han möter mig halvvägs. Visst det är ett val man gör tillsammans men vi går halv vägen var så att säga... möts halvvägs och går resten tillsammans. Precis som i dagliga livet...
  • bollöga

thihi... jisses.. nej verkligen inte... visste faktiskt inte att det var så länge sedan... vi har lite andra traditioner i finland....

Nå många fick sig ett gott skratt iaf, inkl jag!

Det bjuder jag på...!

• Sebastiána

Det jag skrev gäller i Sverige. Jag har ingen riktig koll på hur det är i Finland...

...men jag hann skratta lite innan jag fattade att han var från Finland.

bollöga skrev 2008-10-23 14:10:34 följande:
    thihi... jisses.. nej verkligen inte... visste faktiskt inte att det var så länge sedan... vi har lite andra traditioner i finland....Nå många fick sig ett gott skratt iaf, inkl jag!Det bjuder jag på...!
  • marsros

Asså jag bara måste få lägga mig i efter att ha läst hela tråden med ökande förundran.

Innan jag loggade in på BT hade jag aldrig hört talas om brudöverlämning annat än i amerikanska filmer. Jag har varit på flera svenska bröllop och alltid har brud och brudgum gått in tillsammans.

Har ingen direkt åsikt om att folk vill göra det. Bor dessutom i Norge där det, vad jag har förstått efter att diskuterat på jobbet, är vanligt med överlämning.
    Men ja jag tycker att symbolen på en omyndig kvinna känns förlegad och trist. Men förstår också brudens önkan om att få stå med allas trånande blickar.

MEN hur i all värden har vi människor förlorat respekten för ett trossamfund så till med milda grad att det finns personer som anser sig stå över dess tro? Om nu Svenska kyrkan står för vissa saker får man ju antingen acceptera (och i min åsikt även respektera dessa) om man vill gifta sig där.

Så jag tycker att kräva brudöverlämning i Svenska kyrkan är lika respektlöst som att be prästen tona ner det om Gud.

Vill man ha nåt annat så finns ju borgerlig vigsel eller vill man gifta sig inför Gud men med friare tyglar, gift er i naturen. Gud skapade den, människan kyrkan. Så respektera de människorna som byggde kyrkan!!!

• MulleNuh

Jag tvivlar nu iofs stark på att någon KRÄVER detta.
    Men ALLA får ju önska och lyssna hur prästen ter sig till detta.
    Vägrar han/hon så är det så.

marsros skrev 2008-10-24 19:42:41 följande:
    Asså jag bara måste få lägga mig i efter att ha läst hela tråden med ökande förundran. Innan jag loggade in på BT hade jag aldrig hört talas om brudöverlämning annat än i amerikanska filmer. Jag har varit på flera svenska bröllop och alltid har brud och brudgum gått in tillsammans. Har ingen direkt åsikt om att folk vill göra det. Bor dessutom i Norge där det, vad jag har förstått efter att diskuterat på jobbet, är vanligt med överlämning. Men ja jag tycker att symbolen på en omyndig kvinna känns förlegad och trist. Men förstår också brudens önkan om att få stå med allas trånande blickar. MEN hur i all värden har vi människor förlorat respekten för ett trossamfund så till med milda grad att det finns personer som anser sig stå över dess tro? Om nu Svenska kyrkan står för vissa saker får man ju antingen acceptera (och i min åsikt även respektera dessa) om man vill gifta sig där. Så jag tycker att kräva brudöverlämning i Svenska kyrkan är lika respektlöst som att be prästen tona ner det om Gud. Vill man ha nåt annat så finns ju borgerlig vigsel eller vill man gifta sig inför Gud men med friare tyglar, gift er i naturen. Gud skapade den, människan kyrkan. Så respektera de människorna som byggde kyrkan!!!
  • fidar

jag har ialla fall pratat med prästen om detta med brudöverlämning och för henne får vi göra precis som vi vill. Vi diskuterade om hur jag (vi) kände och hur hon kände. Hon sa att brudöverlämning var inget hon tyckte var något hon tyckte var bra och undrade över hur jag (vi) såg det, jag berättade (vilket jag skrivit här på sidan också) och hon hade full respekt och sa att han hon förstod hur jag tänkte.

vi kom överens vilket är jätte skönt. Och det var skönt att också få prata och diskutera hur vi kände också.

så vi skall ha brudöverlämning.. och det känns bra!

• MulleNuh
    Låter kanon!
    mayasofie skrev 2008-10-24 21:30:42 följande:
    jag har ialla fall pratat med prästen om detta med brudöverlämning och för henne får vi göra precis som vi vill. Vi diskuterade om hur jag (vi) kände och hur hon kände. Hon sa att brudöverlämning var inget hon tyckte var något hon tyckte var bra och undrade över hur jag (vi) såg det, jag berättade (vilket jag skrivit här på sidan också) och hon hade full respekt och sa att han hon förstod hur jag tänkte. vi kom överens vilket är jätte skönt. Och det var skönt att också få prata och diskutera hur vi kände också.så vi skall ha brudöverlämning.. och det känns bra!
  • fidar
    MulleNuh skrev 2008-10-24 21:46:34 följande:
    Låter kanon!
    visst är det :) woohoo då var det klart ;)
Svar på tråden brudöverlämning