• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • En till präst
    Ore skrev 2008-10-31 13:50:37 följande:
    Mycket saker som man gör handlar om symbolik, och om tillräckligt många avstår från saker, och talar om för andra varför de gör så, så kan man åstadkomma en förändring. Men folk som stoppar huvudet i sanden och inte tycker att deras val påverkar andra, motverkar detta.
    Så klokt sagt!
  • shakynose
    Ore skrev 2008-10-31 13:34:54 följande:
    Det är litet lustigt att du tycker att vissa traditioner är otroligt viktiga att föra vidare, även om de bottnar i skrock, men vissa andra saker som är tradition, t.ex. att brudparet går in tillsammans (vilket alltså har varit tradition sedan 1300-talet i Sverige och innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick till mässan tillsammans), struntar du i och tycker inte det är viktigt, och du struntar fullständigt i den symboliken som du vet om finns kring brudöverlämning. Hade din pappa velat ha sin brud (din mamma) "överlämnad" till sig? Hade de det så? Hade han inte det tycker jag inte att han ska förvänta sig att få "lämna bort" sin dotter, oavsett hur stolt han är över det. Min pappa är stolt och lycklig över mig, och mitt giftermål, oavsett om han fick gå nedför altargången med mig eller inte. Det är också så att jag inte för allti världen skulle velat välja ut en av våra fyra föräldrar som viktig nog att ha en del i ceremonin, men inte de andra. Tror att de andra tre varit lika stolta över att få vara en del av ceremonin. Men lika glada var de att sitta i kyrkbänken, se oss komma in tillsammans och snyfta litet...
    Rungande bifall!!!
  • Fjosok

Brudöverlämning är väl en brittisk tradition?

Och nej, jag gillar den inte heller!

• marsros

Liten fråga till prästerna:
    Skulle det inte vara lättare om SK betämde sig för att säga nej till alla och inte låta det vara upp till var enskild präst att bestämma?

Som nån annan sa: gäääsp
    Jag har varit bortrest 1 vecka och gick nu in och läste för att se vad som hänt i argumenten men jag skulle kunna skriva om mina tidigare inlägg igen, för det står ju helt still!

Så jag upprepar min mening (för det är ju vad alla gör)
    Det är respektlöst att vilja att SK ändrar sin tro och gudtjänstordning bara för att brudparet vill lägga in en ny betydning av en sed som enligt SK är förkastlig. Vill man absolut ha brudöverlämning så finns det alternativ till SK.

• RTBW

Jag har också alltid drömt om detta, men nu ska vi ha en ceremoni på en plats där vi nog inte ens kommer att gå särskilt långt,
    så det går inte ens. Funderar på något annat, för jag har en liknande relation till min far och något speciellt vill jag nog göra. Vet inte riktigt vad än bara.

Men vill ni göra så och prästen godkänner det, så gör det.

• Burre Präst
    marsros skrev 2008-11-03 10:12:33 följande:
    Liten fråga till prästerna:Skulle det inte vara lättare om SK betämde sig för att säga nej till alla och inte låta det vara upp till var enskild präst att bestämma?
    Absolut. Men eftersom vi är en demokratiskt styrd kyrka betyder det att politiskt valda ombud ska fatta beslut som media lätt kan vrida till och skapa opinion kring. Tänk er bara lokaltidningen med en bild på en gråtande brud som inte får gå in med sin pappa som hon drömt om sen hon var liten bara för att de stygga och okänsliga politikerna bestämt att man inte får göra så...

Men visst vore det enklare om det fanns ett beslut att luta sig mot. Däremot vet jag ju att vissa präster skulle tillåta det i alla fall eftersom det alltid finns individer som väljer att inte följa gällande ordningar.
  • älskarlivet

Sen tycker jag inte politiska partier har i kyrkan att göra men det är en annan fråga..

Burre Präst skrev 2008-11-03 11:08:20 följande:

Absolut. Men eftersom vi är en demokratiskt styrd kyrka betyder det att politiskt valda ombud ska fatta beslut som media lätt kan vrida till och skapa opinion kring. Tänk er bara lokaltidningen med en bild på en gråtande brud som inte får gå in med sin pappa som hon drömt om sen hon var liten bara för att de stygga och okänsliga politikerna bestämt att man inte får göra så...Men visst vore det enklare om det fanns ett beslut att luta sig mot. Däremot vet jag ju att vissa präster skulle tillåta det i alla fall eftersom det alltid finns individer som väljer att inte följa gällande ordningar.
  • Duchess

Det är vi helt överens om!

älskarlivet skrev 2008-11-03 11:14:37 följande:
    Sen tycker jag inte politiska partier har i kyrkan att göra men det är en annan fråga.. Burre Präst skrev 2008-11-03 11:08:20 följande:
  • nennesjuttioåtta

fast 700 år av traditionen mannen&kvinnan går in tillsammans verkar ju ha klarat sig (tack och lov) utan politisk inblandning...

Svar på tråden brudöverlämning