• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

Eftersom den ännu äldre generationen inte har haft den traditionen (om de inte är födda före 1300-talet men det borde inte finnas så många kvar av dem) så kanske de inte fattar heller att det är en fin gest mot era pappor heller, för de kanske inte ser så mycket från Hollywood...

• nennesjuttioåtta
    MulleNuh skrev 2008-11-05 12:42:02 följande:
    Du menar att JAG ska hålla tal?? NEJ för sjutton! Det går inte..Jag tycker det är jobbigt nog att behöva stå framför en massa människor i kyrkan.
    Ett telegram då? Som toastmastern får läsa upp.
  • MulleNuh

Alla våra gäster är i vår ålder. Ingen är religös. Alla jag pratat med rynkar på näsan när jag säger att det ev INTE blir pappa som går in med mig.

Så olika det kan vara..

• MulleNuh

Kan kanske vara en idé. EFTER att jag gått in med pappa

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 12:43:49 följande:
    Ett telegram då? Som toastmastern får läsa upp.
  • lilltass

Det är mycket möjligt att folk generellt inte förstår symboliken med brudöverlämning men dom är ju ofta hjärntvättade av amerikansk tv/filmer så jag tycker att vi som förstår innebörden och förkastar den har skyldighet att ifrågasätta de som vill att deras pappa ska lämna över dom. Det blir därmed ganska tydligt hur absurd denna "tradition" verkligen är.

• nennesjuttioåtta
    MulleNuh skrev 2008-11-05 12:44:53 följande:
    Kan kanske vara en idé. EFTER att jag gått in med pappa
    Jajaaaaa....

Jag är inte heller särsklit religiös av mig, men kyrkoordningen tycker jag ändå inte att jag är rätt person att ifrågasätta (nu hade jag heller ingen anledning eftersom jag aldrig tänkt tanken att gå med pappa).
  • MulleNuh

Nej jag tänker iaf lyssna med prästen, men absolut inte ifrågasätta om prästen tycker det är en dum idé.

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 12:50:05 följande:
    Jajaaaaa.... Jag är inte heller särsklit religiös av mig, men kyrkoordningen tycker jag ändå inte att jag är rätt person att ifrågasätta (nu hade jag heller ingen anledning eftersom jag aldrig tänkt tanken att gå med pappa).
  • svårtattvälja

Jag har inte lagt mig i den här tråden innan (eller liknande) eftersom jag har min egen uppfattning glasklar och jag tror inte att jag kan omvända någon annan heller, så jag vet inte om ni har avhandlat detta redan, men.....
    Om man vänder på det, vad har brudöverlämningen för symbolik för dig som vill ha det? Vad har din pappa för funktion i ditt bröllop? Man gör ju inga helt random grejer på vigseln i övrigt, eller hur? De personer som är inblandade har ju en funktion. Brudparet är ju givet, det är de som har tänkt att lova varandra att leva ihop. Vigselförättare/präst har sin funktion, ska utföra ceremonin och uttala frågan som brudparet rent lagligt måste svara på. Jag kan med lite fantasi förstå att bestman/tärna kan vara bra att ha ur ren praktisk synpunkt för att hålla sällskap, rätta till släpet, hålla ringen, hålla buketten etc. Och jag kan sträcka mig så långt att om man har barn ihop kan man ju vilja att de är med som näbbar eller dylikt eftersom vigseln på något sätt är ett sätt att befästa att man är en familj, allihop, och om man alla är där så symboliserar det att man "gifter ihop sig" allihop.
    Men brudens pappa? Vad gör han i vigseln? Vad symboliserar han?
    Jag fattar inte det....

• nennesjuttioåtta

svårtattvälja
    Bra inlägg! Och följdfrågan blir ju givetvis, varför får inte övriga föräldrar vara med i samma symbolik, för det blir jun 3 över (om ingen av förklarliga själv fattas, eller fler om man har några i plast också)??

Mullenuh
    Fråga går ju!

• svårtattvälja

Nennesjuttioåtta,
    "Och följdfrågan blir ju givetvis, varför får inte övriga föräldrar vara med i samma symbolik, för det blir jun 3 över"

Ja, det är det jag undrar också. Jag har tänkt tanken att man kanske vill involvera sina övriga familjemedlemmar i sitt bröllop. Att bröllopet i sig ska symbolisera två familjer blir ett eller något sånt. Men varför isåfall bara en av dem? Räknas inte de andra?

Svar på tråden brudöverlämning