• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Men det där är nog också vääääldigt olika. Som jag skrev innan. Min farmor gick in så och enl HENNE var det tradition. Så det måste ju betyda att i hela hennes liv och bekantskaptskrets så är det vanligt.

Ore skrev 2008-11-05 15:29:27 följande:
    Och jag håller med Daa, jättebra skrivet. En del säger att de vill ha brudöverlämning för att de är "gammaldags" och "traditionella", de borde i så fall verkligen ändra sig, eftersom det inte är tradition i Sverige med brudöverlämning och inte har varit det på vääääldigt länge.
  • Ore

Jag vet att du accepterar andras åsikter Mulle Nuh, och jag gillar verkligen sättet som du har tagit till dig argumenten. Vet inte om du har skrivit ordagrant så, men det har varit litet "oj, det visste jag inte, bra att veta men jag vill nog ändå bli överlämnad - förutsatt att kyrkan godkänner det". Och jag respekterar det. Jag har svårare att respektera de som vill ha det för att de är "traditionella" eller för att "åh, det är så sött och det är MIN dag och JAG ska få det som JAG vill, sådeså *stamp, stamp*. Då argumenterar jag gärna litet extra, ifall ni inte märkt det

• Daa

Jag förstår vad du menar. Tack

Det är en bra inställning.

MulleNuh skrev 2008-11-05 15:30:38 följande:
    Bara för att jag vill en sak betyder inte det att jag inte kan se positiva saker i andras tankar och värderingar förstår du. Jag tillhör en kategori som accepterar andars åsikter.
  • Ore

Ja,

MulleNuh skrev 2008-11-05 15:31:42 följande:
    Men det där är nog också vääääldigt olika. Som jag skrev innan. Min farmor gick in så och enl HENNE var det tradition. Så det måste ju betyda att i hela hennes liv och bekantskaptskrets så är det vanligt.
    Ja, jag har egentligen bara det som prästerna här i tråden har sagt, att traditionen att gå in tillsammans förekommit i Sverige sedan 1300-talet. Och innan dess vigdes man på kyrktrappan, och gick in till mässan i kyrkan ihop (då var man ju gifta). Min mormor och gammelmormor blev inte överlämnade (har frågat). De "äldre tjejerna" på jobbet (60+) gifte sig ofta i vapenhuset, utan gäster ("så var det på den tiden, vi vet inte riktigt varför var vad de sa..."). Så det finns nog många lokala variationer, skulle jag tro...
  • MulleNuh

Jo faktiskt.. I början när jag läste om detta så skrev jag nog ordagrant OJ det visste jag inte. Bra att veta!
    Det var dock i någon annan tråd.

Ore skrev 2008-11-05 15:33:43 följande:
    Jag vet att du accepterar andras åsikter Mulle Nuh, och jag gillar verkligen sättet som du har tagit till dig argumenten. Vet inte om du har skrivit ordagrant så, men det har varit litet "oj, det visste jag inte, bra att veta men jag vill nog ändå bli överlämnad - förutsatt att kyrkan godkänner det". Och jag respekterar det. Jag har svårare att respektera de som vill ha det för att de är "traditionella" eller för att "åh, det är så sött och det är MIN dag och JAG ska få det som JAG vill, sådeså *stamp, stamp*. Då argumenterar jag gärna litet extra, ifall ni inte märkt det
  • MulleNuh

eller nää min första reaktion var nog snarare: VAAA?!?!

• älskarlivet

Men hur kommer du reagera om prästen säger nej?

MulleNuh skrev 2008-11-05 15:39:21 följande:
    eller nää min första reaktion var nog snarare: VAAA?!?!
  • MulleNuh

Jag blev tvungen att ringa min syster och fråga vad "deras präst" hade sagt om det.. Syster gick in med pappa.
    Prästen hade sagt: ja men så trevligt att ha med pappa!

• MulleNuh

Jag tänker kasta ägg på prästen.

älskarlivet skrev 2008-11-05 15:40:19 följande:
    Men hur kommer du reagera om prästen säger nej?
  • älskarlivet

Haha! Men kommer du försöka hitta en ny präst då eller så?

MulleNuh skrev 2008-11-05 15:45:05 följande:
    Jag tänker kasta ägg på prästen.
Svar på tråden brudöverlämning