• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • nennesjuttioåtta

svårtattvälja
    Det kanske är för att det är Brudens dag och mannens sida räknas inte. Brudens mor har lagt sig i för mycket i gästlistan och får stå sitt kast.

• älskarlivet

Jag också..

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 12:40:23 följande:
    Jag kanske tillhör den äldre generationen då, eftersom jag tänker så...
  • MulleNuh

Jag måste ringa min farmor och se hur hon ser på saken.

• svårtattvälja

"Det kanske är för att det är Brudens dag och mannens sida räknas inte. Brudens mor har lagt sig i för mycket i gästlistan och får stå sitt kast."

Ohhh, det hoppas jag inte. Måste finnas en ände på Bridezilla fasoner....;o)

• MulleNuh

Men det håller jag med om! VARFÖR är det bara bruden som ska gälla?! Jag frågade min kille om just detta. Han vill inte vara i centrum. Han vill att jag ska synas mer.. Skumt.

• nennesjuttioåtta

Får en man erkänna att han vill stå i centrum på sin bröllopsdag? Vad säger bridezillorna om det? Vilken okänslig man som stjäl hennes dag..? (nu pratar jag inte om dig, Mullenuh)

Vi gifte oss inte för att få stå i centrum någon av oss. Men ville ändå ha alla vi tycker om där. Så det var ju ofrånkomligt att hamna i centrum då. Men för mig fanns inte alternativet att han skulle stå bredvid som någon maskot. I centrum kommer brudgummen ofrånkomligen, om nu inte bruden och hennes far ensamma ska sitta vid honnärsbordet också.

• MulleNuh

min karls kulle erkänna det.. Det vet jag..

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 13:41:14 följande:
    Får en man erkänna att han vill stå i centrum på sin bröllopsdag? Vad säger bridezillorna om det? Vilken okänslig man som stjäl hennes dag..? (nu pratar jag inte om dig, Mullenuh)Vi gifte oss inte för att få stå i centrum någon av oss. Men ville ändå ha alla vi tycker om där. Så det var ju ofrånkomligt att hamna i centrum då. Men för mig fanns inte alternativet att han skulle stå bredvid som någon maskot. I centrum kommer brudgummen ofrånkomligen, om nu inte bruden och hennes far ensamma ska sitta vid honnärsbordet också.
  • nennesjuttioåtta

Karls Kulle? Heter han inte Jarl..? Skojar bara.

En reflektion då. Om brudgummen står ensam (ev med en best man/marskalk) längst fram i krykan när alla kommit in, har satt sig och väntar på kyrkklockor och orgelmusik. Vem kommer alla, ALLA att titta på...? Och folk kommer även att titta på honom när bruden kommer in, för att se hur han reagerar. Han kommer definitivt inte att kunna gömma sig eller hålla sig i bakgrunden.

• laris

Hej tjejr!

Läste en rolig artikel i en av mina många bröllopstidningar. Artikeln heter "Bäst bloggat på www.bröllopsguiden.se". Man har alltså tagit med många roliga och bra inlägg. Ett inlägg lyder:

Citat:
    "Det var så, att vi tidigare idag åt lunch hos sambons föräldrar. Vi började prata om ingången i kyrkan, och jag förklarade att kyrkans syn på att fadern överlämnar sin dotter till blivande maken. "Jo, men så är det ju", blinkade svågern, "det vet ju alla att fruntimmer inte kan ta vara på sig själva". Men jag skall alltid ha sista ordet-Så också denna gång- Så jag såg på honom och sa: "Själv tycker jag att det borde vara brudgummen som leds in av sin mor för att bli överlämnad till bruden. Det är ändå så det fungerar i praktiken. "Svågern la ner sina bestick, log och sa: "ligger mycket i det, väldigt mycket...."

Handen på hjärtat tjejer- Visst känner ni väl en och annan karl som bara byter mamma när de går in i ett förhållande? " Slutsitat

Visst var det ett bra inlägg??!

• MulleNuh

haha men självklart kommer folk titta på honom.. Han är ju inte så att han vill gömma sig!
    Jag vet ju inte hur han tänker riktigt. Men HAn vill iaf också att jag och pappa går in tillsammans.

nennesjuttioåtta skrev 2008-11-05 13:49:33 följande:
    Karls Kulle? Heter han inte Jarl..? Skojar bara.En reflektion då. Om brudgummen står ensam (ev med en best man/marskalk) längst fram i krykan när alla kommit in, har satt sig och väntar på kyrkklockor och orgelmusik. Vem kommer alla, ALLA att titta på...? Och folk kommer även att titta på honom när bruden kommer in, för att se hur han reagerar. Han kommer definitivt inte att kunna gömma sig eller hålla sig i bakgrunden.
Svar på tråden brudöverlämning