• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Ore

Vilken präst är stenhård på att alla ska tro som dem? Jag har aldrig råkat på någon sådan...

Däremot så betyder inte det att han har rätt att ändra hur som helst i vigselceremonin. Viss anpassning kan göras, men inte allt.

Brudöverlämning har ju svenska kyrkan inte styrt upp (än) utan överlåter åt varje präst att bestämma, men den allmänna rekommendationen är att det inte ska förekomma. Har din präst sagt det?

Angående psalmer, så kan alla psalmer ändras i arrangemang. Jag har varit på en gudstjänst där alla psalmer var arrangerade och spelades med elgitarr, bas, synt och trummor. Det blev fartfyllt och häftigt, men det var ju arr:et som gjorde det. Psalmerna är ju desamma oavsett... Sedan finns det ju psalmer som är mer eller mindre lämpade för nya arr.

• Esonda
    Ore skrev 2008-11-20 10:08:17 följande:
    Vilken präst är stenhård på att alla ska tro som dem? Jag har aldrig råkat på någon sådan... Däremot så betyder inte det att han har rätt att ändra hur som helst i vigselceremonin. Viss anpassning kan göras, men inte allt. Brudöverlämning har ju svenska kyrkan inte styrt upp (än) utan överlåter åt varje präst att bestämma, men den allmänna rekommendationen är att det inte ska förekomma. Har din präst sagt det?Angående psalmer, så kan alla psalmer ändras i arrangemang. Jag har varit på en gudstjänst där alla psalmer var arrangerade och spelades med elgitarr, bas, synt och trummor. Det blev fartfyllt och häftigt, men det var ju arr:et som gjorde det. Psalmerna är ju desamma oavsett... Sedan finns det ju psalmer som är mer eller mindre lämpade för nya arr.
    jag har råkat på sådanna präster...
    nej det sa han inte eftersom vi inte ska gifta ss i en kyrka så tyckte han att vill du ha det så så är det ditt val och jag ser inte att man ska förbjuda det.
  • Duchess

Jag känner flera präster som lyssnar på/själv spelar musik, inklusive metal, så det har jag inga problem med att föreställa mig. Undrade nog mest över benämningen "metalprästen" :)

Det finns många varianter av mässor. I Göteborg har man kört en mässa med musik av U2 som varit väldigt populär. Jag har absolut ingenting emot olika typer av musik i kyrkan. Tror att variation är bra - det finns ju inga musikstilar som är mer "kristna" än andra. Det jag kan invända mot är i så fall att man helt plockar bort den gamla musiken till förmån för ny musik. Det tror jag inte skulle vara så lyckat.

Prästens uppgift är ju att förkunna både lag och evangelium ur bibeln, i enlighet med den tolkning som finns i Svenska Kyrkans bekännelseskrifter. Utifrån det så kan man säga att alla präster borde vara helt eniga. Hur man förmedlar budskapet skiljer sig av naturliga skäl från präst till präst. Jag tror att det är bra att präster är olika som personer, eftersom vi andra också är olika. En präst som når fram till dig kanske inte når fram till mig, och tvärtom.

Att kompromissa med formerna tycker jag är helt okej för präster, så länge man inte går emot de strukturer som finns i t ex kyrkohandboken. (Ett exempel på det är att inte ha med två psalmer i vigselgudstjänsten och välja bort bibelläsninge). Att kompromissa med budskapet tycker jag däremot inte är okej.

Esonda skrev 2008-11-20 10:02:38 följande:
    han spelade innan i ett metal band och ja han lyssnar på metal och dessutom kallar sig själv det med ^^ Jo han har sin tro på gud på samma sätt som de kristna gör för han är ju en präst. och då måste man ju ha den tron. Det avr inte så jag menade. men åsikterna är som samma. Som brudöverlämning, mer fartfyllda psalmer. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en metalmässa, eftersom yngre då kommer till kyrkan för att det är nått anorlunda. Annars är han som vilken präst som hellst men han är inte STENHÅRD på att alla ska tro som han gör. Hoppas du förstår vad jag menar.
  • Esonda

jaja... det var bara en diskussion jag hade med honom och som gjorde mig glad. vilket jag alldtid blir när man pratar med han.

• Burre Präst
    Esonda skrev 2008-11-20 08:51:00 följande:
    Jo det har vi tänk på också men nu är det så att vi vill ha det kyrkligt, utomhus med våran lilla metalpräst. Vi tror inte på gud på samma sätt som de kristna gör, vilket jag har pratat med den prästen vi ska ha och han förstår. och tycker det låter väldigt intressant och ska kolla upp lite saker och göra det så som vi står för. JA jag somnar till dom låtarna för att jag har hort de en miljon gången och jag tycker inte dom är bra. Det med psalmer skulle han fixa så det blev mindre sömnmedel. Ni kanske inte förstår men vår präst gör det iaf.
    Jaja, det är väl bra för dig att du har hittat en präst som gör precis som du vill. Jag hoppas bara att andra läsare härinne förstår att det inte är så det är tänkt att fungera.
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-20 09:21:54 följande:
    Det låter som en sund inställning.
    Nej, det låter som en eftergiven inställning.
  • MulleNuh

Varför? Han ser lite mer "modernt" på det. Att det är kvinnan själv som vill bli överlämnad. Inget förtryck osv.

Burre Präst skrev 2008-11-20 11:26:49 följande:

Nej, det låter som en eftergiven inställning.
  • Ore

MulleNuh, jag gillar dig. Men har du inte förstått argumenten här alls?

Prästen är anställd i Svenska kyrkan, och ska därför agera enligt svenska kyrkans syn när han förrättar en vigsel. Visst kan han tillåta brudöverlämning, men det är i så fall emot rekommendationerna från kyrkan.

Hur ser man förresten skillnad på "modern brudöverlämning" vs "förtryckande brudöverlämning"? Symboliken ÄR densamma oavsett om man kallar det för "modernt"...

• Burre Präst

För det första är inte allt som är modernt därigenom automatiskt bättre. För det andra lever vi i ett samhälle där alltfler uppmärksammas på det som brukar kallas "hedersproblematik". Att då medverka till att brudöverlämning får fäste som en sed i Svenska kyrkan är i bästa fall blåögt, i sämsta fall uttryck för en förkastlig kvinnosyn.

Vad som förbryllar mig i den här diskussionen är just bristen på argument från deras sida som är för brudöverlämning.

* Det är fint

* Jag älskar min pappa

* Jag har drömt om det sen jag var liten

Skulle du acceptera att jag nekade dig brudöverlämning med liknande argument?

"Nej, jag har drömt om att se brudpar gå in tillsammans sen jag var liten"

"Nej, eftersom jag älskar min mamma så vill jag inte se brudar ledas in av sin pappa"

"Nej, jag tycker det ser så fint ut när brudparet går in bredvid varandra"

• snaily

Burre Präst skrev 2008-11-20 11:35:13 följande:

Skulle du acceptera att jag nekade dig brudöverlämning med liknande argument?"Nej, jag har drömt om att se brudpar gå in tillsammans sen jag var liten""Nej, eftersom jag älskar min mamma så vill jag inte se brudar ledas in av sin pappa""Nej, jag tycker det ser så fint ut när brudparet går in bredvid varandra"
    Heja Burre Präst!
Svar på tråden brudöverlämning