Jag känner flera präster som lyssnar på/själv spelar musik, inklusive metal, så det har jag inga problem med att föreställa mig. Undrade nog mest över benämningen "metalprästen" :)
Det finns många varianter av mässor. I Göteborg har man kört en mässa med musik av U2 som varit väldigt populär. Jag har absolut ingenting emot olika typer av musik i kyrkan. Tror att variation är bra - det finns ju inga musikstilar som är mer "kristna" än andra. Det jag kan invända mot är i så fall att man helt plockar bort den gamla musiken till förmån för ny musik. Det tror jag inte skulle vara så lyckat.
Prästens uppgift är ju att förkunna både lag och evangelium ur bibeln, i enlighet med den tolkning som finns i Svenska Kyrkans bekännelseskrifter. Utifrån det så kan man säga att alla präster borde vara helt eniga. Hur man förmedlar budskapet skiljer sig av naturliga skäl från präst till präst. Jag tror att det är bra att präster är olika som personer, eftersom vi andra också är olika. En präst som når fram till dig kanske inte når fram till mig, och tvärtom.
Att kompromissa med formerna tycker jag är helt okej för präster, så länge man inte går emot de strukturer som finns i t ex kyrkohandboken. (Ett exempel på det är att inte ha med två psalmer i vigselgudstjänsten och välja bort bibelläsninge). Att kompromissa med budskapet tycker jag däremot inte är okej.
Esonda skrev 2008-11-20 10:02:38 följande:
han spelade innan i ett metal band och ja han lyssnar på metal och dessutom kallar sig själv det med ^^ Jo han har sin tro på gud på samma sätt som de kristna gör för han är ju en präst. och då måste man ju ha den tron. Det avr inte så jag menade. men åsikterna är som samma. Som brudöverlämning, mer fartfyllda psalmer. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en metalmässa, eftersom yngre då kommer till kyrkan för att det är nått anorlunda. Annars är han som vilken präst som hellst men han är inte STENHÅRD på att alla ska tro som han gör. Hoppas du förstår vad jag menar.