• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Duchess

Svärmödrar kan vara ett kapitel för sig, det håller jag med om.

Men visst är det underligt att det bara är tjejer som vill bli överlämnade av pappa, och aldrig killar som vill bli överlämnade av mamma?

Vi2iJuli skrev 2008-11-21 14:49:45 följande:
    Hehe, njaaa... jag å svärmor går väl inte hand i hans precis.
  • Nancy Drew
    Vi2iJuli skrev 2008-11-21 14:53:28 följande:
    Burre Präst skrev 2008-11-21 11:50:33 följande:
    Men det är väl ändå skillnad på att VARA förtryck å att KÄNNA SIG förtryckt? Vi tycker muslimska kvinnor är förtrycka, tvingas gå omkring med slöja/burka etc.. men dom själva tycker inte det. Dessutom har kvinnorna mer makt innaför husets fyra väggar än vad många tror...
    Men är det inte bättre att man delar på makten både innanför och utanför huset?
  • Duchess

Burres fru är säkert en maktlös kvinna....

Skämt åsido, klart det är bättre i dina och mina ögon. Men har man en familjesyn där mannen är kvinnans överhuvud så är maktdelning av den typen inte aktuell.

Nancy Drew skrev 2008-11-21 14:59:23 följande:

• Tx2

Bara ordet gör att jag får rysningar i kroppen.
    Överlämning. Ledas fram.

Och jag skulle inte vilja att min blivande blev överlämnad av sin mor el far. Det här är vårt beslut, som inte våra föräldrar har något att göra med. Sedan är det plus i kanten att dem vill vara med och delaktiga under dagen. Men själva vigseln är mellan oss två.

• Vi2iJuli

Nancy Drew skrev 2008-11-21 14:59:23 följande:

Hehe, jadu... skulle man göra så i detta förhållandet skulle inte mkt bli gjort.
  • Vi2iJuli
    Duchess skrev 2008-11-21 14:54:34 följande:
    Svärmödrar kan vara ett kapitel för sig, det håller jag med om. Men visst är det underligt att det bara är tjejer som vill bli överlämnade av pappa, och aldrig killar som vill bli överlämnade av mamma?
    Haha, näää men dom skulle väl tycka det är töntigt.
  • feministbrud

Klokt isåfall, jag tycker att det är töntigt med överlämning i alla dess former

Vi2iJuli skrev 2008-11-21 15:42:49 följande:
    Haha, näää men dom skulle väl tycka det är töntigt.
  • MulleNuh

Vart har du hållit hus om jag får fråga?!

feministbrud skrev 2008-11-21 15:46:11 följande:
    Klokt isåfall, jag tycker att det är töntigt med överlämning i alla dess former
  • Valentinebride

Min pappa ska också följa mig in i kyrkan. Det kunde lika gärna varit min mamma eller bror, det handlar inte så mycket om att det är en man som gör det. Det är personens betydelse. Visst kan detta nu verka lite gammalmodigt men det finns så många andra traditioner som man också kan ställa på sin spets i så fall. Hur många tjejer är det inte härinne som ska ta makens namn? Det kommer tex inte jag att göra för det tycker jag visar på mer mansdominans än att ens far ska följa en in i kyrkan.

Lycka till allihop med vilka beslut ni än tar!

• feministbrud

Jag har varit ute och rest (dock ej på bröllopsresa än)!

Tänkte bara slänga in en lagom elak kommentar för att visa att jag är tillbaka. Nejdå, jag borde väl söka mig härifrån som redan är gift

MulleNuh skrev 2008-11-21 15:51:00 följande:
    Vart har du hållit hus om jag får fråga?!
Svar på tråden brudöverlämning