• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Nancy Drew
    Esonda skrev 2008-11-22 00:05:04 följande:
    Jag är dansk, jag bestämde mig för när jag var väääääldigt liten, långt innan jag såg sådanna filmer och kollade på björnes magasin, att jag vill gå till altaret med min pappa för han betyder såååå mycket för mig!Sen har jag hållt fast vid det. Därför blir jag så förvånad att så många är emot det, det är ju fortfarande jag som bestämmer om jag vill eller inte. Visst att prästen kan säga nej men det är fortfarande en dröm som jag har haft sen jag var liten... Att det skulle handla om förtryck fall mig inte in. Gör det fortfarande inte. Har nog sagts mycket om detta nu och diskussionen leder ingen vart.
    Förlåt, men jag tycker verkligen det där låter som en efterhandskonstruktion. Jag har aldrig sett dig skriva tidigare att du är dansk och att det är tradition där.
  • MulleNuh

haha har väl aldrig sagt att det skulle vara ett skäl till överlämning!! Delar bara med mig lite av min söta pappa Erkänn att det är intressant!!?

En till präst skrev 2008-11-21 22:18:50 följande:

Fast hur söt er pappa än är så är inte hans söthet ett skäl att tillåta brudöverlämning.
  • MyochErlend
    MulleNuh skrev 2008-11-22 14:10:07 följande:
    haha har väl aldrig sagt att det skulle vara ett skäl till överlämning!! Delar bara med mig lite av min söta pappa Erkänn att det är intressant!!? En till präst skrev 2008-11-21 22:18:50 följande:
    åh...MulleNuh... jag tycker så mycket om ditt sätt att skriva.. jag har sagt förr och säger det igen!!
    Du är så bra.. och verkar vara en otroligt kul tjej :)
    STÅ PÅ!!
  • Burre Präst
    Esonda skrev 2008-11-22 00:05:04 följande:
    Jag är dansk, jag bestämde mig för när jag var väääääldigt liten, långt innan jag såg sådanna filmer och kollade på björnes magasin, att jag vill gå till altaret med min pappa för han betyder såååå mycket för mig!Sen har jag hållt fast vid det.
    Oavsett hur många "å" man sätter in så tror jag fortfarande att motivet till brudledningen att älska sin pappa är en efterhandskonstruktion.

Du kom inte på att du ville gå in med din pappa för att du älskar honom, du kom på det för att du på ett eller annat sätt kom i kontakt med seden, genom filmer, TV, tidningar, böcker eller andras bröllop (det spelar egentligen ingen roll hur).

SEDAN har du bestämt dig för att innebörden i denna sed är att du vill visa hur mycket du älskar din pappa.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-22 14:10:07 följande:
    haha har väl aldrig sagt att det skulle vara ett skäl till överlämning!! Delar bara med mig lite av min söta pappa Erkänn att det är intressant!!? En till präst skrev 2008-11-21 22:18:50 följande:
    Mmmm - fast "pappa är så söt" är faktiskt ett argument av samma kaliber som "jag ska ha det som jag vill, för det är min dag" (Förlåt: MIN dag ska det vara)
  • Fjosok

Men varför vill man ha brudöverlämning i en kyrka som säger nej?

• MulleNuh

Men du präst! Jag har aaaaaaaldrig sagt: det är MIN dag och JAG bestämmer! Never har jag sagt så!

En till präst skrev 2008-11-22 22:48:05 följande:

Mmmm - fast "pappa är så söt" är faktiskt ett argument av samma kaliber som "jag ska ha det som jag vill, för det är min dag" (Förlåt: MIN dag ska det vara)
  • Vi2iJuli
    Fjosok skrev 2008-11-22 22:56:06 följande:
    Men varför vill man ha brudöverlämning i en kyrka som säger nej?
    Alla kyrkor säger inte nej.
  • MulleNuh
    tack! haha.. Det där får man sällan höra här! Iaf inte när jag sitter och pratar med våra präster!
    MyochErlend skrev 2008-11-22 21:25:22 följande:
    åh...MulleNuh... jag tycker så mycket om ditt sätt att skriva.. jag har sagt förr och säger det igen!!Du är så bra.. och verkar vara en otroligt kul tjej :)STÅ PÅ!!
  • Imma

Jag har följt den här tråden lite avvaktande fram till nu. Jag tycker att det är roligt med en diskussion där alla brinner så starkt för sina åsikter, men där tonen fortfarande är trevlig; kul!

Nu måste jag bara ventilera min åsikt också

Bröllopsdagen och äktenskapet är någonting mellan mig och min blivande make. Vi tillsammans träder in i äktenkapet inför Gud, kyrkan och församlingen samt även juridiskt då såklart. Att ge någon av våra föräldrar en sån framträdande roll i det sammanhanget känns helt främmande för oss. Att vi älskar våra föräldrar visar vi på annat sätt.

Svar på tråden brudöverlämning