• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Fjosok

Rättare sagt, alla präster säger inte nej, tyvärr

• Susanna och Fredrik

Alltså, jag har bara tittat lite på den här tråden ett par ggr mendet här med överlämning verkar ju amerikanskt. Någonstans läser jag ngt om att ngn inte skulle bry sig om det var mamma eller pappa som lämnade över i kyrkan ( men trots allt hellre valde pappa). Får mig att tänka att jag gärna faktiskt hade gått med min mamma.
    Hur som haver, präster i träåden stretar eo och vad jag förstår är det enligt kyrkans bestämmelser det hela ska gå till! D
    Det som jag funderar på då...om min m2b inte ska stå och vänta på mig där framme...är att då behöver hans 2 marskalkar en varsin tärna att gå med....suck, jag som tänkte bespara mig besväret med tärnor (har 2 systrar så valet är enkelt, men allt som hör därtill)...nej men urk...
    Måste också bara undra hur ni präster orkar hänga på BT och tjafsa i den hä och andra frågor...mest i den här...

• längelevekärleken

Vi lät min pappa få bestämma:D Vi frågade såhär. - Vill du gå in med mig i kyrkan? Om du känner att du vill det så blir vi glada och vill du inte blir vi lika glada. Han vill gå in med mig och jag kan inte förstå varför man skall se detta som kvinnokränkande? Vi skapar oss för mycket negativ energi. Jag väljer ju själv om jag vill att han skall gå med eller inte. Min fick välja men hade vi haft önskemål hade det blivit så. Jag tycker detta är en fin sed och vill gärna att min far "överlämnar" mig till min blivande. Det gör han ju med glädje denna dag. Men vi vet inte ännu om berörd präst kommer att tycka att detta är okej. Vi får se. Inte värre än att vi går in gemensamt.

• längelevekärleken

Inte för att han (pappa) skall bestämma utan vi tycker att det är mysigt, så valet va ju att han skulle gå med, men om han inte ville så blev vi inte ledsna för det. Vi vill ses vid altaret och det är även då vi ser varandra första gången under dagen. Jag skulle bli ännu mer nervös om vi skulle gå in tillsammans. Jag vill gå (hans tycke med) längs gången i kyrkan och längta till våra blickar möts. Där framme vid altaret, präst och gud. Vi båda kommer säkerligen att bli tårögda. Vill ju inte gråta innan vi går in :D Ja,ja vad jag ville säga med detta var mer att borde vi inte bara kunna få ha det som känns bäst...det är ju inte en fråga om liv eller död, det är en fråga om kärlek och hur man väljer att göra borde få vara upp till var och en.

• Susanna och Fredrik

Bra talat av längelevekärleken

• Burre Präst

Susanna och Fredrik skrev 2008-11-23 01:47:17 följande:

Alltså, jag har bara tittat lite på den här tråden ett par ggr mendet här med överlämning verkar ju amerikanskt. Någonstans läser jag ngt om att ngn inte skulle bry sig om det var mamma eller pappa som lämnade över i kyrkan ( men trots allt hellre valde pappa). Får mig att tänka att jag gärna faktiskt hade gått med min mamma. Hur som haver, präster i träåden stretar eo och vad jag förstår är det enligt kyrkans bestämmelser det hela ska gå till! DDet som jag funderar på då...om min m2b inte ska stå och vänta på mig där framme...är att då behöver hans 2 marskalkar en varsin tärna att gå med....suck, jag som tänkte bespara mig besväret med tärnor (har 2 systrar så valet är enkelt, men allt som hör därtill)...nej men urk...Måste också bara undra hur ni präster orkar hänga på BT och tjafsa i den hä och andra frågor...mest i den här...
    För det första: Brudföljet är inte tvunget att bestå av jämna par. Det går alldeles utmärkt att ha två marskalkar och ingen tärna i följet om man vill det. Jag har haft åtminstone en vigsel där det sett ut på det sättet.

Hur det kommer sig sedan att vi (präster och andra engagerade) orkar hänga här och tjafsa? Tja, för egen del handlar det om två saker:

Dels att påpeka att bara för att vigseln handlar om två huvudpersoner betyder det inte att dessa två (eller den ena, som det oftast är) har full frihet att bestämma allt i den kyrkliga vigseln.

Dels är det att jag vill få upp medvetenheten lite om en sed som så många helt blundar för vad den faktiskt betyder och kommunicerar.
  • Burre Präst
    längelevekärleken skrev 2008-11-23 07:56:22 följande:
    Ja,ja vad jag ville säga med detta var mer att borde vi inte bara kunna få ha det som känns bäst...det är ju inte en fråga om liv eller död, det är en fråga om kärlek och hur man väljer att göra borde få vara upp till var och en.
    väljer ni att gifta er borgerligt så har ni alla möjligheter att få gå på "vad som känns bäst", men man utformar inte en gudstjänst i Svenska Kyrkan efter vad några personer känner.

Kärleken är nog lika närvarande om ni går in tillsammans, eller hur?
  • En till präst

Måste också bara undra hur ni präster orkar hänga på BT och tjafsa i den hä och andra frågor...mest i den här...
    Väldigt enkelt: Här på BT behandlas frågor som har att göra med vårt arbete. Vi har lovat inför Gud att leda gudstjänster enligt svenska kyrkans ordning. Därför ligger det i vårt intresse att finnas med i forum där brudar diskuterar hur de ska kunna förändra gudstjänsten.
  • En till präst

Ett annat skäl till att några präster "hänger" här är att vi faktiskt VET en hel del om vigslar. De flesta frågor som diskuteras inom "vigsel och seder" har vi fackkunskap och erfarenhet av - vi vet vilka alternativ som finns och kan svara på många frågor. Tex i tråden "fråga prästerna" så kommer det hela tiden upp frågor som vi lätt kan besvara. Se det som en möjlighet.

• Bumlis

Allvarligt nu, om du kläcker ur dig en sån kommentar kan du lika gärna fråga prästen som viger er hur han/hon orkar hänga i kyrkan och viga er. Vad ÄR det för nonchalant inställning? I den här tråden diskuteras saker som händer i kyrkan - like it or not - och då skulle det vara VÄLDIGT konstigt om präster inte fick uttala sig utan att åka på en sån kommentar.
    Gift dig borgerligt om du tycker att det är jobbigt att kyrkans anställda har åsikter om hur en Gudstjänst bör utformas.
    Nu är jag irriterad.

Svar på tråden brudöverlämning