Susanna och Fredrik skrev 2008-11-23 01:47:17 följande:
Alltså, jag har bara tittat lite på den här tråden ett par ggr mendet här med överlämning verkar ju amerikanskt. Någonstans läser jag ngt om att ngn inte skulle bry sig om det var mamma eller pappa som lämnade över i kyrkan ( men trots allt hellre valde pappa). Får mig att tänka att jag gärna faktiskt hade gått med min mamma. Hur som haver, präster i träåden stretar eo och vad jag förstår är det enligt kyrkans bestämmelser det hela ska gå till! DDet som jag funderar på då...om min m2b inte ska stå och vänta på mig där framme...är att då behöver hans 2 marskalkar en varsin tärna att gå med....suck, jag som tänkte bespara mig besväret med tärnor (har 2 systrar så valet är enkelt, men allt som hör därtill)...nej men urk...Måste också bara undra hur ni präster orkar hänga på BT och tjafsa i den hä och andra frågor...mest i den här...
För det första: Brudföljet är inte tvunget att bestå av jämna par. Det går alldeles utmärkt att ha två marskalkar och ingen tärna i följet om man vill det. Jag har haft åtminstone en vigsel där det sett ut på det sättet.
Hur det kommer sig sedan att vi (präster och andra engagerade) orkar hänga här och tjafsa? Tja, för egen del handlar det om två saker:
Dels att påpeka att bara för att vigseln handlar om två huvudpersoner betyder det inte att dessa två (eller den ena, som det oftast är) har full frihet att bestämma allt i den kyrkliga vigseln.
Dels är det att jag vill få upp medvetenheten lite om en sed som så många helt blundar för vad den faktiskt betyder och kommunicerar.