• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Burre Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-24 12:46:15 följande:
    idag är det en lite bättre dag! Så here I am!
    Jag trodde väl det. Skönt att det är bättre.
  • MulleNuh

haha. Mmmm småbarn kan göra ens vardag lite tuff ibland!

• MulleNuh

Jo.. Finns många aneldningar till att inte ha barn, men desto fler finns det till att ha dom!!

Fjosok skrev 2008-11-24 13:19:38 följande:
    en anledning till att inte ha barn
  • Fjosok

tycker det är som med brudöverlämning. Kanske finns någon anledning att, men väldigt många emot

(för att gå tillbaka till topic)

och ja, det är 50% ironi och 50% allvar det jag skrev ovan.

• Bumlis

MulleNuh: jag måste bara säga att trots att jag inte alltid håller med om det du skriver så verkar du vara en rolig prick. Erkänner att jag ibland blivit lite irriterad över saker du skrivit (kommer dock inte riktigt ihåg vad, så det var väl inget viktigt), men nu tycker jag bara att du är så kul!

Sorry om det blev OT.

• MrsWindh

Hej, hu verkar vara ett känsligt ämne..

Jag har varit på bröllop där fadern lämnat bort bruden, och på bröllop där brudparet gåt hand i hand in. Jag tycker att båda är fina. Själv har jag alltid tänkt mig att min pappa ska lämna bort mig, men jag vet att vissa kyrkor gärna inte vill ha det så. Får se hur det är i den kysrkan vi ska gifta oss i. Sammtdigt tycker jag att dte är någon speciellt att gå med min M2B medans tonerna "Da da da da.." tonar upp..

• feministbrud

Jag måste bara fråga, tycker du inte att språkbruket "lämna bort" syftar till en kvinnoförnedrande handling?

De som inte ser det kvinnoförnedrande i brudöverlänning brukar ju använda ord som "gå in med pappa", men genom att använda "lämna bort" slår man ju huvudet på spiken på vad det egentligen handlar om. Trots det funderar du på att bli bortlämnad?

MrsWindh skrev 2008-11-24 13:54:04 följande:
    Hej, hu verkar vara ett känsligt ämne..Jag har varit på bröllop där fadern lämnat bort bruden, och på bröllop där brudparet gåt hand i hand in. Jag tycker att båda är fina. Själv har jag alltid tänkt mig att min pappa ska lämna bort mig, men jag vet att vissa kyrkor gärna inte vill ha det så. Får se hur det är i den kysrkan vi ska gifta oss i. Sammtdigt tycker jag att dte är någon speciellt att gå med min M2B medans tonerna "Da da da da.." tonar upp..
  • En till präst

Måste påpeka en sak: Fenomenet brudöverlämning är mycket större här på BT än ute i verkligheten.

Här verkar det som om typ hälften av alla brudar vill bli överlämnade av pappa och blir upprörda över att någon kan ha synpunkter på det.
    Men ute i min verklighet är det en försvinnande minoritet som vill det, och många av dem som först vill det avstår förskräckt när man talar om för dem vad det står för.

Det normala i Sverige är fortfarande att de som ska gifta sig går med varandra - inte att bruden går med pappa, lillebror, sonen eller annan person av manligt kön.

• MolsonCanadian

Brudöverlämning kommer inte på fråga här. Även om jag hade velat, så skulle min far vägrat då han inte anser mig vara boskap som behöver ledas in. Därtill är det en kristen princip att tydliggöra att det är en fri människa som fritt valt att gifta sig, vilket är nödvändigt för att kunna sätta någon tilltro till de löften som avges.

Kan inte tänka mig att gå in med någon annan än den man jag gifter mig med. Om jag skulle tycka att det vore obekvämt eller otryggt, så vore det nog helt fel man jag tänkte gifta mig med.

Svar på tråden brudöverlämning