• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • passionsblomman

Jaha! Så då har man lärt sig ngt nytt även denna dag...

Ore skrev 2008-11-24 16:49:11 följande:
    rolling on the floor laughing... Kan också förekomma med rotflmao, tillägget betyder i så fall "my ass off"
  • Ore

Jag har varit med hela tråden, och ännu inte fått några vettiga argument för varför man vill ha brudöverlämning, när man fått reda på vad symboliken är.

Och ingen vågar heller "erkänna" att de fått idén från amerikanska filmer.

Och det är bara Mulle Nuh som sagt att brudöverlämning har varit den vanliga proceduren i hennes familj.

Annars tycker jag det är oerhört lustigt att blivande brudar i så stor utsträckning tror att deras fäder, som själva gått fram till altaret med sin hustru, nu förväntar sig att få lämna över sin dotter i kyrkan till hennes blivande man... Har pappsen också sett för mycket amerikanska filmer?

• Rian

Vet kanske någon av prästerna om det finns det någon statistik inom Svenska kyrkan på hur många (eller rättare sagt få) vigslar som genomförs med överlämning? Jag håller med om att det på BT framstår som om det är betydligt vanligare än det är i verkligheten - och det känns onödigt att något som faktiskt är undantag från Svenska kyrkans ordning uppfattas av många som ett fullgott alternativ.

En till präst skrev 2008-11-24 14:37:11 följande:

Måste påpeka en sak: Fenomenet brudöverlämning är mycket större här på BT än ute i verkligheten. Här verkar det som om typ hälften av alla brudar vill bli överlämnade av pappa och blir upprörda över att någon kan ha synpunkter på det.Men ute i min verklighet är det en försvinnande minoritet som vill det, och många av dem som först vill det avstår förskräckt när man talar om för dem vad det står för.Det normala i Sverige är fortfarande att de som ska gifta sig går med varandra - inte att bruden går med pappa, lillebror, sonen eller annan person av manligt kön.
  • En till präst
    Rian skrev 2008-11-24 17:26:49 följande:
    Vet kanske någon av prästerna om det finns det någon statistik inom Svenska kyrkan på hur många (eller rättare sagt få) vigslar som genomförs med överlämning? Jag håller med om att det på BT framstår som om det är betydligt vanligare än det är i verkligheten - och det känns onödigt att något som faktiskt är undantag från Svenska kyrkans ordning uppfattas av många som ett fullgott alternativ. En till präst skrev 2008-11-24 14:37:11 följande:
    Jag ska försöka ta reda på det.
    Har bara uppgifter själv efter samtal med kollegor.
    Min erfarenhet är att max 2 av tio brudar frågar efter det.
    Så skulle jag ha gått med på det skulle jag alltså vigt 20% med brudöverlämning.
  • Fjosok

undrar om en blind brud får gå in med sin hund?

nä, nu ska jag sluta tramsa mig. Men tycker ni allvarligt talat inte det är lite småkul med denna tråd, nr 4 i ordningen tror jag på detta ämne, som liksom aldrig tar slut :)

• snaily
    Fjosok skrev 2008-11-24 17:30:26 följande:
    nä, nu ska jag sluta tramsa mig. Men tycker ni allvarligt talat inte det är lite småkul med denna tråd, nr 4 i ordningen tror jag på detta ämne, som liksom aldrig tar slut :)
    Minst sagt småkul! Men det är väl som någon präst sa, att det hela tiden kommer nya brudar med samma frågeställningar som behöver diskuteras om och om igen... Förslag: för att bli medlem på BT blir det obligatoriskt att läsa igenom HELA brudöverlämningstråden, och gärna de gamla också, och sen blir det ett litet quiz på att man fattat resonemanget och har man tillräckligt många rätt så får man bli medlem...
  • MulleNuh

Den finns det ju faktiskt de brudar som är lite mitt i mellan eran hemska beskrivelse av de som vill gå in med pappsen och de som inte vill...

• Rian

Vore intressant att veta om din erfarenhet stämmer med andras. Och eftersom det ju (som tur är) finns fler präster än du som följer Svenska kyrkans etablerade ordning vid ingång så borde det faktiskt genomförda antalet vigslar med överlämning handla om en rätt liten procent.

En till präst skrev 2008-11-24 17:30:24 följande:

Jag ska försöka ta reda på det.Har bara uppgifter själv efter samtal med kollegor.Min erfarenhet är att max 2 av tio brudar frågar efter det.Så skulle jag ha gått med på det skulle jag alltså vigt 20% med brudöverlämning.
  • feministbrud
    Fjosok skrev 2008-11-24 17:30:26 följande:
    undrar om en blind brud får gå in med sin hund? nä, nu ska jag sluta tramsa mig. Men tycker ni allvarligt talat inte det är lite småkul med denna tråd, nr 4 i ordningen tror jag på detta ämne, som liksom aldrig tar slut :)
    Åh Fjosok, du och jag brukar inte hålla med varandra så ofta men här tycker jag att du är en frisk fläkt (det tycker jag oftast ändå, även om vi inte är på samma sida!). Varför tror du att jag är här? Det ÄR ju roligt

Men skämt åsido så håller jag med Ore, var är alla argument? Tidigare i en annan tråd (var det nummer 2?) så kom någon fram till att det nog var så att de tjejer som vill ha brudöverlämning GILLAR symboliken att bli överlämnad från en man till en annan. De GILLAR symbolen att bli beskyddade av först pappa och sedan mannen. Så kan det vara och det vore ju ännu mer tragiskt.
  • En till präst
    Rian skrev 2008-11-24 18:23:44 följande:
    Vore intressant att veta om din erfarenhet stämmer med andras. Och eftersom det ju (som tur är) finns fler präster än du som följer Svenska kyrkans etablerade ordning vid ingång så borde det faktiskt genomförda antalet vigslar med överlämning handla om en rätt liten procent. En till präst skrev 2008-11-24 17:30:24 följande:
    Jag har ingen koll på hur många präster som ger efter för brudarnas krav. De som gör det är ju sällan stolta över det och basunerar ut det...
Svar på tråden brudöverlämning