• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-11-25 08:54:29 följande:
    MulleNuh, jag tror att du tolkar att allt negativt av det som sägs här sägs mot dig. Så är det inte om jag har fattat det hela rätt.Jag håller med Fjosok om att vi förmodligen inte kan mötas men jag ska försöka förklara varför jag och andra "hoppar på" dig och andra här inne. Vi diskuterar symboler och vaför man vill ha symboler som symboliserar ofrihet. Därför är det för mig mycket svårt att förstå varför du inte skulle bli förbannad om någon sa något om lydnad under vigselakten. Jag kan faktiskt inte se det roliga i det. Jag håller med andra här om att om man kan bortse från saker som sägs under vigseln så undrar man om man tar vigseln på allvar. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall. Jag tycker att man ska fundera på om man verkligen vill ha med saker under vigseln som man måste skratta bort. (Nu menar jag INTE att du vill att prästen ska säga så, jag bara ifrågasätter varför det var lustigt om han skulle göra det.)Du har aldrig sagt att psalmer och gudprat är jobbigt, men andra har sagt det flera gånger. Det är för mig obegripligt varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Om det är fel att viga icketroende i kyrkan lämnar jag åt kyrkan att bestämma, då jag inte är medlem där och inte har med det att göra.
    Hon har ju "sagt" varför hon skulle fnissa och jag har skrivit det igår också!
    Jag skulle göra samma sak, men INTE för att det är en del av vigselakten och något prästen säger utan för att prästen snarare borde fråga min GUBBE den saken eftersom det är MIG han borde "lyda" eftersom jag är den bossiga i förhållandet.
    Måste man skriva "tihi" eller "haha" för att folk ska fatta??
  • Burre Präst

Bara för att klargöra en sak: Jag har aldrig menat att lägga någon form av krav på tro för att få vigas i Svenska Kyrkan. Jag tror inte heller att någon av mina kolleger är inne på den linjen.

Så länge en i ett brudpar är medlem i Svenska Kyrkan så är de hjärtligt välkomna att utan extra kostnad vigas i vilken som helst av Svensk Kyrkans gudstjänstrum (med hänsyn taget till vad som är praktiskt genomförbart förstås). Om ingen är medlem, men de önskar vigas i Svenska Kyrkan ändå kan det också ordnas men då är nog ett samtal på plats för att utröna varför, men det är inte fråga om någon slags "examen" av tron eller kyrkligheten.

Däremot gör jag aldrig avkall på att en kyrklig vigsel är en gudstjänst, med allt vad det innebär av böner, psalmer och "gudsprat". Det brudpar som vill stryka den delen av vigseln kommer inte att få sin vilja igenom med mig. Men en stor del av förkunnaruppgiften är att veta hur man anpassar budskapet så att mottagaren faktiskt kan lyssna och förstå. Om ett brudpar bad mig "skippa gudsnacket" skulle det få bli inledningen till ett samtal om vad de menar så att jag kan anpassa mig och säga något som är relevant för dem också.

• MrsWindh

Nej det tycker jag inte. Om jag säger att min pappa ska lämna bort mig, så skulle ingen i min omkrets reagera negativt, eftersom att "alla" vet att det innebär att min pappa följer mig ner till altaret mot min man som jag valt mig att gifta mig med. Jag ser inget kvinnoförnedrande med det.

Gamla seder kommer igen hela tiden, de förändras/uppdateras och får andra betydelser..

feministbrud skrev 2008-11-24 14:23:54 följande:
    Jag måste bara fråga, tycker du inte att språkbruket "lämna bort" syftar till en kvinnoförnedrande handling?De som inte ser det kvinnoförnedrande i brudöverlänning brukar ju använda ord som "gå in med pappa", men genom att använda "lämna bort" slår man ju huvudet på spiken på vad det egentligen handlar om. Trots det funderar du på att bli bortlämnad?
  • Burre Präst
    MrsWindh skrev 2008-11-25 09:19:00 följande:
    Gamla seder kommer igen hela tiden, de förändras/uppdateras och får andra betydelser..
    Då upprepar jag återigen: Brudledning ÄR INGEN SVENSK SED! Det har aldrig varit en svensk sed och kommer, Gud give, aldrig att bli det heller.

Och med tanke på det hedersvåld som förekommer i Sverige idag (och inte enbart bland utlandsfödda heller!) så är det en rent ut sagt vämjelig sed att försöka införa.

Jag har hört mer än en kvinna berätta hur deras man menar att eftersom de är gifta så ska hon lyda honom! Då blir tårögdheten vid överlämnandet något helt annat, vill jag lova!
  • feministbrud

Jag förstår varför du och MulleNuh tycker att det är roligt, men vad jag inte fattar är varför man ser humor i något som är så uppenbart kvinnoförtryck.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att man tycker att det är trevligt att bossa över sin man. Men det är en annan fråga.

Vi2iJuli skrev 2008-11-25 09:00:18 följande:
    Hon har ju "sagt" varför hon skulle fnissa och jag har skrivit det igår också!Jag skulle göra samma sak, men INTE för att det är en del av vigselakten och något prästen säger utan för att prästen snarare borde fråga min GUBBE den saken eftersom det är MIG han borde "lyda" eftersom jag är den bossiga i förhållandet.Måste man skriva "tihi" eller "haha" för att folk ska fatta??
  • MulleNuh

Jag har inga som helst problem att ta andras åsikter som är emot mina så att säga..
    Och detta med att "skratta" åt det som sägs i kyrkan.. Att jag ska lyda min man sägs inte i kyrkan! Så jag förstår ärligt talat inte varför det ens pratas om det här nu.. Eller? Inte sägs det väl??

Jag har nog väldigt sunda värderingar om den kristna tron. Iaf om jag jämför med folk omkring mig.. Just med tanke på att jag är icketroende..

Och JA det är väl väldigt många här som lagt sina egna ord i andras munnar.. Och självklart skapar det irritation?!

feministbrud skrev 2008-11-25 08:54:29 följande:
    MulleNuh, jag tror att du tolkar att allt negativt av det som sägs här sägs mot dig. Så är det inte om jag har fattat det hela rätt.Jag håller med Fjosok om att vi förmodligen inte kan mötas men jag ska försöka förklara varför jag och andra "hoppar på" dig och andra här inne. Vi diskuterar symboler och vaför man vill ha symboler som symboliserar ofrihet. Därför är det för mig mycket svårt att förstå varför du inte skulle bli förbannad om någon sa något om lydnad under vigselakten. Jag kan faktiskt inte se det roliga i det. Jag håller med andra här om att om man kan bortse från saker som sägs under vigseln så undrar man om man tar vigseln på allvar. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall. Jag tycker att man ska fundera på om man verkligen vill ha med saker under vigseln som man måste skratta bort. (Nu menar jag INTE att du vill att prästen ska säga så, jag bara ifrågasätter varför det var lustigt om han skulle göra det.)Du har aldrig sagt att psalmer och gudprat är jobbigt, men andra har sagt det flera gånger. Det är för mig obegripligt varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är troende. Om det är fel att viga icketroende i kyrkan lämnar jag åt kyrkan att bestämma, då jag inte är medlem där och inte har med det att göra.
  • feministbrud

Men då vet jag var du står. Du tycker mao att det känns bra att behöva lämnas bort av någon som äger dig? Om du är självständig kan du inte lämnas bort, rent språkligt alltså.

MrsWindh skrev 2008-11-25 09:19:00 följande:
    Nej det tycker jag inte. Om jag säger att min pappa ska lämna bort mig, så skulle ingen i min omkrets reagera negativt, eftersom att "alla" vet att det innebär att min pappa följer mig ner till altaret mot min man som jag valt mig att gifta mig med. Jag ser inget kvinnoförnedrande med det. Gamla seder kommer igen hela tiden, de förändras/uppdateras och får andra betydelser..
  • feministbrud

Det förstår jag att du är irriterad på.

Nej, det sägs inte att du ska lyda din man. Jag har bara svårt att förstå humorn i det hela då det faktiskt säga i andra länder och det också finns en mening i det som är ganska unken.

MulleNuh skrev 2008-11-25 09:30:04 följande:
    Jag har inga som helst problem att ta andras åsikter som är emot mina så att säga..Och detta med att "skratta" åt det som sägs i kyrkan.. Att jag ska lyda min man sägs inte i kyrkan! Så jag förstår ärligt talat inte varför det ens pratas om det här nu.. Eller? Inte sägs det väl??Jag har nog väldigt sunda värderingar om den kristna tron. Iaf om jag jämför med folk omkring mig.. Just med tanke på att jag är icketroende..Och JA det är väl väldigt många här som lagt sina egna ord i andras munnar.. Och självklart skapar det irritation?!
  • feministbrud

Det förstår jag att du är irriterad på.

Nej, det sägs inte att du ska lyda din man. Jag har bara svårt att förstå humorn i det hela då det faktiskt säga i andra länder och det också finns en mening i det som är ganska unken.

MulleNuh skrev 2008-11-25 09:30:04 följande:
    Jag har inga som helst problem att ta andras åsikter som är emot mina så att säga..Och detta med att "skratta" åt det som sägs i kyrkan.. Att jag ska lyda min man sägs inte i kyrkan! Så jag förstår ärligt talat inte varför det ens pratas om det här nu.. Eller? Inte sägs det väl??Jag har nog väldigt sunda värderingar om den kristna tron. Iaf om jag jämför med folk omkring mig.. Just med tanke på att jag är icketroende..Och JA det är väl väldigt många här som lagt sina egna ord i andras munnar.. Och självklart skapar det irritation?!
  • MulleNuh

Och det handlar inte om att bossa över någon.. Det jag egentligen menar är att om det är NÅGON som bestämmer så är det nog jag.. Men visst.. Oftast är det min vilja som sker här.. Och ingen lider utav av det.. Jag har väl starkare åsikter om vissa saker och min kille är inte lika brydd..

feministbrud skrev 2008-11-25 09:29:02 följande:
    Jag förstår varför du och MulleNuh tycker att det är roligt, men vad jag inte fattar är varför man ser humor i något som är så uppenbart kvinnoförtryck.Sedan tycker jag att det är lite konstigt att man tycker att det är trevligt att bossa över sin man. Men det är en annan fråga.
Svar på tråden brudöverlämning