• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Nancy Drew
    Nusse skrev 2008-11-25 16:29:06 följande:
    Har följt och läst hela tråden nästan. Tycker det är en jätteintressant diskussion! Om det finns några präster kvar i tråden skulle jag vilja fråga om detta med brudöverlämning är ett klass/socialgruppsfenomen (vi behöver inte diskutera vilken grupp det i så fall skulle vara)? Inte för att jag på något sätt vill kasta bajs i fläkten, anledningen till att jag undrar är att jag aldrig stött på fenomenet brudöverlämning i Sverige. På vissa här inne verkar det mer som regel än undantag på de bröllopet de själva närvarat på? Eller är det något som bara förekommer på vissa ställen här i Sverige?
    Jag tycker det knyter an lite till den här tråden... www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3129052.html
  • MolsonCanadian

En till präst skrev 2008-11-25 17:19:26 följande:

Apropå USA - det är ju inte så att kyrkan där står och stampar och inte reflekerar över vad de själva gör.När jag var över och hälsade på några lutherska kyrkor där 2004 så var det många av dessa församlingar som hade infört "svensk" ingång i kyrkan just för att man även där reflekterar över symboliken i det man gör.
    Du tror inte att det hänger mer samman med att löftena som ges vid en kristen vigsel ska vara givna av fria människor för att bära giltighet?
    Man kan ju t ex inte avkräva ansvar för ett brutet löfte som getts av någon under tvång.
  • Nusse

Jag tycker den svenska traditionen att gå in tillsammans är jättefin, tyvärr blir det nog inte så i vårt fall (beroende på vad prästen tycker). Gifter mig med en angloman och får kompromissa lite efter hans traditioner också, men någon brudöverlämning blir det inte.

Har ju iofs några månader på mig att bearbeta honom

• Esonda

Har skrivit lite och läst mycket men inte allt i denna tråden nu, jag har fortfarande samma inställning till att jag vill gå upp till min M2b tillsammans med min pappa.
    Har också disskuterat med min sambo om detta och vi är överens.
    Eftersom vi inte planerar på allvar än så har vi mycket och tänka igenom och så men denna saken är vi fast bestämda på.

Vi tyckte att det skulle bli fint och så också för att min sambo ska bara "dyka upp" precis innan jag och pappa går in då han är magiker plus att vi ska ha gothiskt bröllop så passar det in.

Har inte skrivit tidigare att jag är dansk för att jag inte behöver skryta om det, men jag pratade med min morbror om denna tradition i danmark. (från mitt senaste inlägg)

Jag är inte världbäst på att formulera mig, så ber om ursäkt om det.

Sen tycker jag att det har gått lite väl överstyr vissa gånger men jag är fortfarande för brudöverlämning så länge bruden valt det själv och prästen godkänner.

• Tooticki
    Esonda skrev 2008-11-25 18:39:10 följande:
    Vi tyckte att det skulle bli fint och så också för att min sambo ska bara "dyka upp" då han är magiker
    Har ni fått det godkänt av prästen?
  • En till präst

Det var tråkigt att höra.

• En till präst
    Esonda skrev 2008-11-25 18:39:10 följande:
    Har skrivit lite och läst mycket men inte allt i denna tråden nu, jag har fortfarande samma inställning till att jag vill gå upp till min M2b tillsammans med min pappa. Har också disskuterat med min sambo om detta och vi är överens. Eftersom vi inte planerar på allvar än så har vi mycket och tänka igenom och så men denna saken är vi fast bestämda på.Vi tyckte att det skulle bli fint och så också för att min sambo ska bara "dyka upp" precis innan jag och pappa går in då han är magiker plus att vi ska ha gothiskt bröllop så passar det in. Har inte skrivit tidigare att jag är dansk för att jag inte behöver skryta om det, men jag pratade med min morbror om denna tradition i danmark. (från mitt senaste inlägg)Jag är inte världbäst på att formulera mig, så ber om ursäkt om det.Sen tycker jag att det har gått lite väl överstyr vissa gånger men jag är fortfarande för brudöverlämning så länge bruden valt det själv och prästen godkänner.
    Men Du har fortfarande inte angett något skäl för varför Du vill det, mer än att Du just VILL det och tycker det är "fint".
Svar på tråden brudöverlämning