• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • En till präst
    MolsonCanadian skrev 2008-11-25 18:09:02 följande:
    En till präst skrev 2008-11-25 17:19:26 följande:
    Du tror inte att det hänger mer samman med att löftena som ges vid en kristen vigsel ska vara givna av fria människor för att bära giltighet?Man kan ju t ex inte avkräva ansvar för ett brutet löfte som getts av någon under tvång.
    Njae - det hänger nog mer samman med att man reflekterar där som här över vad liturgin (=den kroppsliga gestaltningen) säger.
    Och även där har förstås teologin fördjupats och utvecklats av att kvinnor numera både är präster och biskopar.

Det är ju detsamma som om man tänker sig 3 personer som ber:
    En ligger på knä på golvet, en står med händerna lyfta mot himlen och en sitter uppkrupen i ett soffhörn.

Alla ber - men deras kroppsspråk signalerar olika inställning till bönen. På samma sätt signalerar allt vårt kroppsspråk i en gudstjänst lika mycket som våra ord vad vi tror.

Och därför är det otänkbart för mig och många präster att tillåta en kroppslig gestaltning som "svär" mot vår kyrkas tro på äktenskapet som en frivillig överenskommelse mellan jämlika.
  • En till präst
    Esonda skrev 2008-11-25 19:58:40 följande:
    japp och det räcker för mig.
    Uppenbarligen.
  • Ore

Skulle gärna fortsätta med diskussionen, men är alldeles för generad av alla lovord, och för trött för att komma på något ännu klokare att skriva än det jag redan sagt idag...

• Bumlis

Svårt att leva upp till de skyhöga förväntningarna?

• En till präst

Ore: Återkom då i morgon. Själv tappar jag totalt orken att försöka resonera sakligt mot skäl som "jag vill" och "Det är fint" så jag gör något annat!

Men vi emotser Din återkomst i härlighet....

• Esonda

för vissa kanske man inte behöver en djupare mening, För mig röcker det att det ahr varit en dröm för mig i hela mitt liv, det är fint och att man verkligen vill.
    Förstår sådanna som inte vet om det ska ha de eller inte, och behöver argument. Men denna tråden har hållt på länge nu och inget verkar lösas.

Tycker bara att låt folk ha det som dom vill utan att "tillrättavisa" dom när man redan har bestämt sig.

Förstår era resonemang och era Åsikter till 100% Men som mig tex så känner jag mig inte och ser mig inte som ägd eller mindre värd.

Som TS skrev : Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

Så jag ser inte varför man måste övertyga en att inte göra det när man har olika åsikter.

• En till präst
    Esonda skrev 2008-11-25 20:57:37 följande:
    för vissa kanske man inte behöver en djupare mening, För mig röcker det att det ahr varit en dröm för mig i hela mitt liv, det är fint och att man verkligen vill.Förstår sådanna som inte vet om det ska ha de eller inte, och behöver argument. Men denna tråden har hållt på länge nu och inget verkar lösas. Tycker bara att låt folk ha det som dom vill utan att "tillrättavisa" dom när man redan har bestämt sig. Förstår era resonemang och era Åsikter till 100% Men som mig tex så känner jag mig inte och ser mig inte som ägd eller mindre värd. Som TS skrev : Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!Så jag ser inte varför man måste övertyga en att inte göra det när man har olika åsikter.
    Det vore helt ok att bara stoppa huvudet i sanden och säga "Jag VILL" och "DET ÄR FINT" om man väljer en borgerlig vigsel.
    Lyckas man däremot få in en brudöverläming i en kyrklig vigsel är det pinsamt för den präst som går med på det, och väldigt, väldigt sorgligt.
  • MulleNuh

Jag lovar att säga sen om vi ska ha ingång med pappa eller inte.. Jag tycker själv det ska bli mycket intressant att se vad prästen säger!

En till präst skrev 2008-11-25 21:01:47 följande:

Det vore helt ok att bara stoppa huvudet i sanden och säga "Jag VILL" och "DET ÄR FINT" om man väljer en borgerlig vigsel.Lyckas man däremot få in en brudöverläming i en kyrklig vigsel är det pinsamt för den präst som går med på det, och väldigt, väldigt sorgligt.
  • tonårsmorsa

Ja, vid en borgerlig vigsel vore det mest pinsamt för bruden som stod där med huvudet i sanden. Tänk er den synen!

(Förlåt, kunde inte låta bli, men jag hoppas alla förstått min ståndpunkt: "Nej till brudöverlämning")

En till präst skrev 2008-11-25 21:01:47 följande:

Det vore helt ok att bara stoppa huvudet i sanden och säga "Jag VILL" och "DET ÄR FINT" om man väljer en borgerlig vigsel.Lyckas man däremot få in en brudöverläming i en kyrklig vigsel är det pinsamt för den präst som går med på det, och väldigt, väldigt sorgligt.
  • Bumlis

Men jag måste bara fråga: gör inte det faktum att du bidrar till och stödjer en eventuellt trend som kanske leder till hedersrelaterat våld (som det diskuterats här) att du känner att du kan göra avkall på vad "du vill"? For the greater cause.

Esonda skrev 2008-11-25 20:57:37 följande:
    för vissa kanske man inte behöver en djupare mening, För mig röcker det att det ahr varit en dröm för mig i hela mitt liv, det är fint och att man verkligen vill.Förstår sådanna som inte vet om det ska ha de eller inte, och behöver argument. Men denna tråden har hållt på länge nu och inget verkar lösas. Tycker bara att låt folk ha det som dom vill utan att "tillrättavisa" dom när man redan har bestämt sig. Förstår era resonemang och era Åsikter till 100% Men som mig tex så känner jag mig inte och ser mig inte som ägd eller mindre värd. Som TS skrev : Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!Så jag ser inte varför man måste övertyga en att inte göra det när man har olika åsikter.
Svar på tråden brudöverlämning