• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-25 22:16:36 följande:
    Jo det är det jag menar.. Det är en väldigt negativ sak.. Och det kommer att fortsätta vara en sådan hemsk sak så länge människor gör det till en hemsk sak..Så är det ju med allt!
    Brudöverlämning är inte någon vacker sak som folk gör till något hemskt. Det ÄR en hemsk sak, som vissa försöker göra till något vackert....
  • MulleNuh

nää men jag har väl aldrig påstått att det är en vacker sak??

• Tx2

Det lilla jag har kommit i kontakt med familjer i USA så är det kanske inte så konstigt att dem har brudöverlämning då många bor kvar hemma tills dem gifter sig, där brudens föräldrar betalar hela kalaset förutom bröllopsresan och alkoholen.

Men att vilja ha någon överlämning när man kanske flyttade hemifrån för tio år sedan, bott med sin blivande i ett antal år tycker jag bara ser komiskt ut. Det är ju ändå vi två som har valt (för längesedan) att det är vi två som är en familj och det är vi som har valt att gifta oss. Även om våra familjer är delaktiga så är det ändå vi två som gör det tillsammans utan att blanda in att någon förälder skall få ha en av huvud/bi-rollerna. Jag vill inte bli överlämnad el ledas fram, har ju gjort ett eget val och vill inte att min blivande skall lämnas över el ledas fram för han har oxå gjort ett eget val.

• Bumlis

Hahahaaaaa!!! Här ska inte fås nån hjärtis!
    Förstår det där med att trissas upp bara "för sakens skull" . Man frestas att spela djävulens advokat (play the devil's advocate), hur man nu säger det på svenska.
    Dessutom så stavade du "the battle continues" helt rätt!

Ok, men då förstår jag din ståndpunkt lite bättre, och hur du tänker.
    Och jag förstår till viss del dem som vill ha brudöverlämning. Det jag inte förstår är att de inte ändrar sig efter att de läst i den här tråden. Fast det är ju sant, de kanske blir upptrissade...

Ha en bra dag!!!

MulleNuh skrev 2008-11-26 09:27:39 följande:
    Alltså.. Nej jag tänker inte som de andra riktigt gällande detta. Det har jag även sagt förut och jag kan säga det igen. Efter att ha hängt här på bt ett tag så är jag inte lika brydd i att gå in med pappa.. Och jag kan MYCKET väl tänka mig att gå in på annat sätt.. Nemas problemas.. Och jag ser inte kyrkan som en kuliss! No no!! Jag har aldrig nånsin någonstans skrivit: Det är MIN dag och JAG bestämmer.. Jag är så spyless på den meningen så jag får en hjärtis snart.Anledningen till att jag är här fortfarande är mest för att jag kan FÖRSTÅ de som verkligen vill gå in med pappa.. Men jag förstår er precis lika mycket!!Sen när andra här ändå lägger ord i ens mun så trissas jag upp en liten smula and the battle continues. (stavning)
  • MulleNuh

Ja och som jag också skrev.. Svårt att ändra en inbiten tanke hos en seg 30-åring..

Och va grym jag är på engelska!!

Bumlis skrev 2008-11-26 09:43:00 följande:
    Hahahaaaaa!!! Här ska inte fås nån hjärtis! Förstår det där med att trissas upp bara "för sakens skull" . Man frestas att spela djävulens advokat (play the devil's advocate), hur man nu säger det på svenska. Dessutom så stavade du "the battle continues" helt rätt! Ok, men då förstår jag din ståndpunkt lite bättre, och hur du tänker.Och jag förstår till viss del dem som vill ha brudöverlämning. Det jag inte förstår är att de inte ändrar sig efter att de läst i den här tråden. Fast det är ju sant, de kanske blir upptrissade... Ha en bra dag!!!
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-26 09:33:47 följande:
    nää men jag har väl aldrig påstått att det är en vacker sak??
    Inte direkt. Men eftersom du säger att det kommer fortsätta vara en hemsk sak så länge folk gör det till en hemsk sak så tolkade jag det som att du ansåg att det är vi som är motståndare till brudöverlämning som gör det hemskt, när det egentligen är vackert.

Alltså ville jag poängtera att det har en negativ betydelse, och att jag inte ser någon anledning till att göra det vackert. Vi har redan en vacker tradition. Låt övriga världen ta efter den, istället för tvärtom. Oavsett vilket kan vi väl fortsätta ha vår tradition, och inte låta den urholkas av amerikanska traditioner som sprids med filmer... Och varje svensk brud som väljer att överlämnas av sin pappa, bidrar till den urholkningen!
  • MulleNuh

Jag försöker bara se allt med ett positivt öga..

Men visst.. Antingen eller.. Ta bort skiten helt ist! Sätt in en ny lag i kyrkoboken. INGEN ska få gå in med pappsen.. Hur söt han än är..

Ore skrev 2008-11-26 09:46:34 följande:
    Inte direkt. Men eftersom du säger att det kommer fortsätta vara en hemsk sak så länge folk gör det till en hemsk sak så tolkade jag det som att du ansåg att det är vi som är motståndare till brudöverlämning som gör det hemskt, när det egentligen är vackert. Alltså ville jag poängtera att det har en negativ betydelse, och att jag inte ser någon anledning till att göra det vackert. Vi har redan en vacker tradition. Låt övriga världen ta efter den, istället för tvärtom. Oavsett vilket kan vi väl fortsätta ha vår tradition, och inte låta den urholkas av amerikanska traditioner som sprids med filmer... Och varje svensk brud som väljer att överlämnas av sin pappa, bidrar till den urholkningen!
  • Vi2iJuli

Är det devisen "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" som gäller härinne?

Förlåt, men det är rent BS.
    Skulle det stämma så skulle det varken finnas hungriga barn i Afrika som svälter eller djur som är på väg mot utrotning.
    Är det å andra sidan inte bättre att lägga sin energi på det än att övertala en tjej om att hon inte ska gå in i kyrkan med sin pappa?
    Bara en tanke...

• feministbrud

Så då ska vi skita i att göra något menar du? Jag håller påa tt samla in strumbyxor till fattiga omskurna kvinnor i Etiopen (som de använder som trosor). Ska jag sluta med det? Jag menar, det hjälper ju inte de svältande i Sudan.

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. Kallar man att göra något för bull shit så blir jag förbannad!

Och övertala tjejer att inte gå in med sin pappa är att jobba för en bättre och mer jämställd värld.

Vi2iJuli skrev 2008-11-26 10:04:19 följande:
    Är det devisen "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" som gäller härinne?Förlåt, men det är rent BS.Skulle det stämma så skulle det varken finnas hungriga barn i Afrika som svälter eller djur som är på väg mot utrotning.Är det å andra sidan inte bättre att lägga sin energi på det än att övertala en tjej om att hon inte ska gå in i kyrkan med sin pappa?Bara en tanke...
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-11-26 10:04:19 följande:
    Är det devisen "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" som gäller härinne?Förlåt, men det är rent BS.Skulle det stämma så skulle det varken finnas hungriga barn i Afrika som svälter eller djur som är på väg mot utrotning.Är det å andra sidan inte bättre att lägga sin energi på det än att övertala en tjej om att hon inte ska gå in i kyrkan med sin pappa?Bara en tanke...
    Jo, men jag kan göra mycket. Jag kan göra det här, jag kan ge pengar till välgörenhetsorganisationer som motverkar svält, och jag kan sopsortera och köpa ekologiska varor och en hel massa annat... Det ena utesluter inte det andra...
Svar på tråden brudöverlämning