• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • MulleNuh

Ja jag trodde det bara var muslimer som bar slöja..

älskarlivet skrev 2008-11-26 11:39:59 följande:
    Jag vet, det blev lite ot, men intressant att diskutera, för det är inte många som vet att även kristna har slöja/huvudduk..
  • älskarlivet

Jo, det är det, men jag vet en tjej som är extremt kristen (om man får säga så, men hon ser ner på folk som inte tror som hon) och hon vill gärna använda slöja/huvudduk och önskade att det var mer accepterat i Sverige.

Nancy Drew skrev 2008-11-26 12:04:44 följande:

Fast det måste väl höra till ovanligheterna bland _svenska_ kristna kvinnor?
  • älskarlivet

Jag vet folk i Palestina, som är kristna, som använder slöja/huvudduk

MulleNuh skrev 2008-11-26 12:05:06 följande:
    Ja jag trodde det bara var muslimer som bar slöja..
  • Hammerman

Första Korintierbrevet 11:5-6:

"Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad."

• MolsonCanadian

Ska jag tolka det som att du uppmuntrar användandet av ordet "hora" och tänker dig att ett ökat användande kommer att göra att "hora" är ett positivt begrepp?

MulleNuh skrev 2008-11-26 07:52:13 följande:
    Kan det vara en dålig sak att försöka se positivt på saker och ting??Ja jag tänker positivt på "alla" saker..Och när det gäller ordet hora.. Det var en ganska bra grej av dig att ta upp faktiskt.. Ungdomar förstår kanske inte exakt vad som menas med hora?! Samma här!! Vi/de som vill ha överlämning vet ju inte allt om det från början!!! Det är ju därför tanken kommer upp från första början! Hade jag vuxit upp och alltid fått det sagt till mig att gå in med sin pappa är en ful ful sak. Ja då hade ju aldrig det fröet såtts.. Eller hur??Sen kan det kanske vara lite svårt att ta bort en inbiten tanke på en tvär 30-åring!!
  • MulleNuh

det där såg inte ens jag!! Jag tänker INTE säga något som jag kan bli anmäld för!!!

MolsonCanadian skrev 2008-11-26 13:10:54 följande:
    Ska jag tolka det som att du uppmuntrar användandet av ordet "hora" och tänker dig att ett ökat användande kommer att göra att "hora" är ett positivt begrepp?
  • MolsonCanadian

Det kan vara en god idé att ha koll på sammanhanget. Också Paulus skriver utifrån en rådande kultur, där judiska kvinnor bar slöja och de som inte bar slöja eller de som klippte av sig håret i var prostituerade. Att kvinnor som blev kristna inte skulle utsättas för repressalier pga att omgivningen då tog sig rättigheter som de inte har (med hänvisning till att de vore prostituerade) är inte något som man alldeles enkelt kan omtolka till en generell regel. Det förtydligar för övrigt Paulus med "men när det nu". Dvs, nu - i den kultur han skriver - är det så. Det betyder alltså inte att Paulus säger att kvinnor ska täcka huvudet för att de är kvinnor.

Hur man väljer att tolka vad som står är förstås oerhört intressant. Jag har diskuterat med en amerikansk kvinna som hävdade att hon måste ha klänning osv. med hänvisning till att det på något ställe (minns inte vilket nu) står att en man inte ska klä sig som en kvinna och vice versa. Att det då det är skrivet tillhörde gängse norm att män bar klänning, om än med annat namn, hade hon tappat bort. Likaså hade hon inte tänkt på att det på samma ställe står att män ska bära turban, varför hon blev mycket förbryllad då jag frågade om hennes man alltså bar turban.

Hammerman1 skrev 2008-11-26 12:20:11 följande:
    Första Korintierbrevet 11:5-6: "Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad."
  • MulleNuh

Ååå va jag stör mig!!! Kan du läsa det inlägget EN gång till?!?

Att ens yttra de orden!!! *morr*

MolsonCanadian skrev 2008-11-26 13:10:54 följande:
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-11-26 13:46:54 följande:
    Ååå va jag stör mig!!! Kan du läsa det inlägget EN gång till?!? Att ens yttra de orden!!! *morr*
    Fast just exemplet med ordet "hora" är väl tanken att när man talat om för ungdomar som använder det vårdslöst, så ska de sluta säga det.

Logiken då säger ju att om man talar om för en blivande brud vad brudöverlämning betyder, så vill hon inte ha det längre. Det funkar ju uppenbarligen sådär, kan vi ju märka i den här tråden...
  • MulleNuh

Men det är ju EXAKT det jag skrev!!
    Dom som vill ha brudöverläming vet ju inte bättre!! Och det gäller ju mig också! Jag visste inte vad det betydde innan!!! Och nu känner jag inte samma sak för att gå in med pappa längre..

Nej nu tänker jag inte försvara mig längre!!! Har sagt detta sååå många ggr innan.
    Folk här läser vad dom vill läsa och ser inte vad som skrivs!!

Ore skrev 2008-11-26 13:52:15 följande:
    Fast just exemplet med ordet "hora" är väl tanken att när man talat om för ungdomar som använder det vårdslöst, så ska de sluta säga det. Logiken då säger ju att om man talar om för en blivande brud vad brudöverlämning betyder, så vill hon inte ha det längre. Det funkar ju uppenbarligen sådär, kan vi ju märka i den här tråden...
Svar på tråden brudöverlämning