Det kan vara en god idé att ha koll på sammanhanget. Också Paulus skriver utifrån en rådande kultur, där judiska kvinnor bar slöja och de som inte bar slöja eller de som klippte av sig håret i var prostituerade. Att kvinnor som blev kristna inte skulle utsättas för repressalier pga att omgivningen då tog sig rättigheter som de inte har (med hänvisning till att de vore prostituerade) är inte något som man alldeles enkelt kan omtolka till en generell regel. Det förtydligar för övrigt Paulus med "men när det nu". Dvs, nu - i den kultur han skriver - är det så. Det betyder alltså inte att Paulus säger att kvinnor ska täcka huvudet för att de är kvinnor.
Hur man väljer att tolka vad som står är förstås oerhört intressant. Jag har diskuterat med en amerikansk kvinna som hävdade att hon måste ha klänning osv. med hänvisning till att det på något ställe (minns inte vilket nu) står att en man inte ska klä sig som en kvinna och vice versa. Att det då det är skrivet tillhörde gängse norm att män bar klänning, om än med annat namn, hade hon tappat bort. Likaså hade hon inte tänkt på att det på samma ställe står att män ska bära turban, varför hon blev mycket förbryllad då jag frågade om hennes man alltså bar turban.
Hammerman1 skrev 2008-11-26 12:20:11 följande:
Första Korintierbrevet 11:5-6: "Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad."