• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Bumlis

Men vaddå "Och SÅ fult kan ju inte folk se det"?? Handlar det om det? Räcker det inte med att veta vad brudöverlämning kan leda till i längden?
    Tydligen inte.

Vi2iJuli skrev 2008-11-25 22:50:08 följande:
    Precis.Och SÅ fult kan ju inte folk se det eftersom att så många inte vet symboliken med det hela innan prästen förklarar eller dom snubblar över den här tråden...
  • Bumlis

Åh, vad SÖT du är!!!!!!!!!!!!!!!!!! I like you too!!!!

passionsblomman skrev 2008-11-25 23:40:03 följande:
    Snart har den här tråden 800 inlägg! Det är ganska många.Ore: Hatten av!Bumlis: I like you big time!
  • passionsblomman

Nu är det bara 66 inloggade och det går mot"forumet bryter ihop för uppdaterings-tid" Då kan jag väl inte missa så mycket om jag önskar alla oöverlämnade och överlämnade och eventuellt lämnade tillika de ännu inte ens hämtade kvinnorna och det fåtal män som trängs i trådarna en god natt och går och lägger mig?
    Sov gott! Vi ses!

• MulleNuh

Kan det vara en dålig sak att försöka se positivt på saker och ting??

Ja jag tänker positivt på "alla" saker..

Och när det gäller ordet hora.. Det var en ganska bra grej av dig att ta upp faktiskt..

Ungdomar förstår kanske inte exakt vad som menas med hora?! Samma här!! Vi/de som vill ha överlämning vet ju inte allt om det från början!!! Det är ju därför tanken kommer upp från första början! Hade jag vuxit upp och alltid fått det sagt till mig att gå in med sin pappa är en ful ful sak. Ja då hade ju aldrig det fröet såtts.. Eller hur??

Sen kan det kanske vara lite svårt att ta bort en inbiten tanke på en tvär 30-åring!!

MolsonCanadian skrev 2008-11-25 22:48:42 följande:
    Tänker du så med allt, eller bara just i det här fallet?Jag ägnar mina dagar åt att jobba med ungdomar. Det är inte alldeles sällsynt att de slänger sig med ord som "hora". Inte heller är det särskilt sällsynt att de förklarar eller snarare försvarar det språkbruket med "Jamen, jaaaag menar inte det negativt." Det gör de, förstås, men tänker du dig att om fler säger "hora" så blir begreppet "hora" positivt..?Om så, hur går den förvandlingen till, enligt dig?
  • MulleNuh

Ja, så hemskt kan inte alla se på det eftersom dom inte ens vet vad det kommer ifrån..

Efter jag sprang på den här tråden så har detta verkligen etsat sig fast och jag har nästan gått ocgh gjort undersökningar på det! haha

ALLA jag frågat (ca 30 pers i olika åldrar) hade inte en SUSNING om vad det står för..

Bumlis skrev 2008-11-25 22:57:54 följande:
    Men vaddå "Och SÅ fult kan ju inte folk se det"?? Handlar det om det? Räcker det inte med att veta vad brudöverlämning kan leda till i längden? Tydligen inte.
  • Tooticki

Problemet som jag ser det är att vi sällan vet hur påverkade vi är av vår omgivning och uppväxt. T ex kan man fråga sig varför det inte finns en enda tjej i Sverige som vill bli överlämnad av sin mamma, trots att de alla hävdar att handlingen "överlämning" har en egen symbolik för dem?

• Bumlis

Självklart, jag visste inte heller vart det kom från. Men NU NÄR JAG VET har jag ändrat ståndpunkt. (Förlåt de stora bokstäverna - svårt att betona något när man inte kan skriva kursivt.)
    Samma sak med ordet "hora". Upplyser man ungdomarna om vad det betyder så kanske de som blivit upplysta tänker till och inte vill använda det.
    Och det har ju denna tråd gjort - upplyst.

Men jag antar att det är här som Fjosoks kommentar kommer in om att vi diskuterar olika saker.

Jag vill VERKLIGEN inte lägga ord i din mun eller prata nedlåtande, det har jag inget intresse av, please kom ihåg det! Men såhär uppfattar jag att vi diskuterar:
    Du (och några till) diskuterar utifrån att de som är gäster på vigseln och ni själva inte ser något illa i brudöverlämning, så då är det inte så illa. Om man väljer att se det som fint och om folk inte vet vad som ligger bakom och vad det kan leda till i långa loppet så är det gulligt. Så har jag uppfattat det. Jag kan ju ha fel.
    Jag (och några till) diskuterar utifrån att ens handlingar påverkar omvärlden. Vi lever inte i små (eller stora)isolerade bubblor. Våra handlingar påverkar omvärlden och utvecklingen. Vi har så mycket "makt" att vi kan bidra till att en sed tar fäste i ett land, i det långa loppet. Och nu när vi blivit upplysta om vad brudöverlämning är och kan leda till, i det långa loppet, så vill vi markera att vi tar avstånd från sådant. ÄVEN om vi innerst inne kan tycka att det kan vara gulligt att gå fram med pappsen om vi försöker att inte lägga några värderingar i det. Men även om vi tycker att det är gulligt, tycker vi inte att det är ett tungt vägande argument för att ha brudöverlämning, då vi blivit upplysta om vad brudöverlämning innebär.
    Now, OM du läst vad som skrivits om brudöverlämning, vad tanken är bakom det och vad det kan leda till i långa loppet i ett sammhälle, och tycker att det är bullcrap, ja då finns ju inte så mycket att diskutera längre.

Shit, jag är helt snurrig. Hoppas jag inte gjorde saken värre.

Peace, y'all!

MulleNuh skrev 2008-11-26 07:54:08 följande:
    Ja, så hemskt kan inte alla se på det eftersom dom inte ens vet vad det kommer ifrån..Efter jag sprang på den här tråden så har detta verkligen etsat sig fast och jag har nästan gått ocgh gjort undersökningar på det! haha ALLA jag frågat (ca 30 pers i olika åldrar) hade inte en SUSNING om vad det står för..
  • Imma
    MulleNuh skrev 2008-11-26 07:54:08 följande:
    Ja, så hemskt kan inte alla se på det eftersom dom inte ens vet vad det kommer ifrån.. [...] haha ALLA jag frågat (ca 30 pers i olika åldrar) hade inte en SUSNING om vad det står för..
    Nej, men det är ju just det. Många inte förstår symboliken och gillar brudöverlämning för att det "är en fin gest". Jag anser att det är jätteviktigt att inse att alla handlingar man gör påverkar en större helhet (tänk miljöutsläpp eller vad som helst). Varje individ påverkar helheten och oavsett hur man personligen känner inför en viss fråga måste man förstå att ens handlingar har betydelse.

Även i "jämställda" länder som USA och UK är innebörden av brudöverlämningen just att kvinnan lämnar sin tidigare överbeskyddare för att tas om hand av den nya. Var är det vackra i den symboliken?

Ni som är för brudöverlämning, varför tycker ni att detta är en handling som man ska plocka fram det vackra i?
  • MulleNuh

Alltså.. Nej jag tänker inte som de andra riktigt gällande detta. Det har jag även sagt förut och jag kan säga det igen. Efter att ha hängt här på bt ett tag så är jag inte lika brydd i att gå in med pappa.. Och jag kan MYCKET väl tänka mig att gå in på annat sätt.. Nemas problemas.. Och jag ser inte kyrkan som en kuliss! No no!!
    Jag har aldrig nånsin någonstans skrivit: Det är MIN dag och JAG bestämmer.. Jag är så spyless på den meningen så jag får en hjärtis snart.

Anledningen till att jag är här fortfarande är mest för att jag kan FÖRSTÅ de som verkligen vill gå in med pappa.. Men jag förstår er precis lika mycket!!

Sen när andra här ändå lägger ord i ens mun så trissas jag upp en liten smula and the battle continues. (stavning)

Bumlis skrev 2008-11-26 08:59:28 följande:
    Självklart, jag visste inte heller vart det kom från. Men NU NÄR JAG VET har jag ändrat ståndpunkt. (Förlåt de stora bokstäverna - svårt att betona något när man inte kan skriva kursivt.) Samma sak med ordet "hora". Upplyser man ungdomarna om vad det betyder så kanske de som blivit upplysta tänker till och inte vill använda det. Och det har ju denna tråd gjort - upplyst.Men jag antar att det är här som Fjosoks kommentar kommer in om att vi diskuterar olika saker.Jag vill VERKLIGEN inte lägga ord i din mun eller prata nedlåtande, det har jag inget intresse av, please kom ihåg det! Men såhär uppfattar jag att vi diskuterar:Du (och några till) diskuterar utifrån att de som är gäster på vigseln och ni själva inte ser något illa i brudöverlämning, så då är det inte så illa. Om man väljer att se det som fint och om folk inte vet vad som ligger bakom och vad det kan leda till i långa loppet så är det gulligt. Så har jag uppfattat det. Jag kan ju ha fel. Jag (och några till) diskuterar utifrån att ens handlingar påverkar omvärlden. Vi lever inte i små (eller stora)isolerade bubblor. Våra handlingar påverkar omvärlden och utvecklingen. Vi har så mycket "makt" att vi kan bidra till att en sed tar fäste i ett land, i det långa loppet. Och nu när vi blivit upplysta om vad brudöverlämning är och kan leda till, i det långa loppet, så vill vi markera att vi tar avstånd från sådant. ÄVEN om vi innerst inne kan tycka att det kan vara gulligt att gå fram med pappsen om vi försöker att inte lägga några värderingar i det. Men även om vi tycker att det är gulligt, tycker vi inte att det är ett tungt vägande argument för att ha brudöverlämning, då vi blivit upplysta om vad brudöverlämning innebär.Now, OM du läst vad som skrivits om brudöverlämning, vad tanken är bakom det och vad det kan leda till i långa loppet i ett sammhälle, och tycker att det är bullcrap, ja då finns ju inte så mycket att diskutera längre. Shit, jag är helt snurrig. Hoppas jag inte gjorde saken värre.Peace, y'all!
Svar på tråden brudöverlämning