Självklart, jag visste inte heller vart det kom från. Men NU NÄR JAG VET har jag ändrat ståndpunkt. (Förlåt de stora bokstäverna - svårt att betona något när man inte kan skriva kursivt.)
Samma sak med ordet "hora". Upplyser man ungdomarna om vad det betyder så kanske de som blivit upplysta tänker till och inte vill använda det.
Och det har ju denna tråd gjort - upplyst.
Men jag antar att det är här som Fjosoks kommentar kommer in om att vi diskuterar olika saker.
Jag vill VERKLIGEN inte lägga ord i din mun eller prata nedlåtande, det har jag inget intresse av, please kom ihåg det! Men såhär uppfattar jag att vi diskuterar:
Du (och några till) diskuterar utifrån att de som är gäster på vigseln och ni själva inte ser något illa i brudöverlämning, så då är det inte så illa. Om man väljer att se det som fint och om folk inte vet vad som ligger bakom och vad det kan leda till i långa loppet så är det gulligt. Så har jag uppfattat det. Jag kan ju ha fel.
Jag (och några till) diskuterar utifrån att ens handlingar påverkar omvärlden. Vi lever inte i små (eller stora)isolerade bubblor. Våra handlingar påverkar omvärlden och utvecklingen. Vi har så mycket "makt" att vi kan bidra till att en sed tar fäste i ett land, i det långa loppet. Och nu när vi blivit upplysta om vad brudöverlämning är och kan leda till, i det långa loppet, så vill vi markera att vi tar avstånd från sådant. ÄVEN om vi innerst inne kan tycka att det kan vara gulligt att gå fram med pappsen om vi försöker att inte lägga några värderingar i det. Men även om vi tycker att det är gulligt, tycker vi inte att det är ett tungt vägande argument för att ha brudöverlämning, då vi blivit upplysta om vad brudöverlämning innebär.
Now, OM du läst vad som skrivits om brudöverlämning, vad tanken är bakom det och vad det kan leda till i långa loppet i ett sammhälle, och tycker att det är bullcrap, ja då finns ju inte så mycket att diskutera längre.
Shit, jag är helt snurrig. Hoppas jag inte gjorde saken värre.
Peace, y'all! 
MulleNuh skrev 2008-11-26 07:54:08 följande:
Ja, så hemskt kan inte alla se på det eftersom dom inte ens vet vad det kommer ifrån..Efter jag sprang på den här tråden så har detta verkligen etsat sig fast och jag har nästan gått ocgh gjort undersökningar på det! haha ALLA jag frågat (ca 30 pers i olika åldrar) hade inte en SUSNING om vad det står för..