• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Bumlis

Esonda: såg att du skrivit i tråden där en homosexuell tjej berättade att hennes f.d. muslimska flickvän blev mördad för att hennes bröder sett dem pussas på gatan. Det är hedersrelaterat våld. Kan du försöka pussla ihop den händelsen med diskussionen i den här tråden?
    Jag är bara nyfiken på hur du tänker om det.

• Esonda

Jag tror inte sånt här releterar till våld överhuvudtaget. Ser inte hur det kan kombineras med det.
    Visst det kan vara en trend men tror du verkligen att en man vars dotter dejtar killar (som hon tydligen enligt DERAS RELIGON inte får) har ihjäl sin dotter pga att "ja men dom där svenskarna går ju upp till altaret med sin pappa!"

Nej jag tycker det låter långsökt och överdrivet!

Min åsikt bara...

• Bumlis

Men har du läst hela tråden?

Esonda skrev 2008-11-25 21:24:55 följande:
    Jag tror inte sånt här releterar till våld överhuvudtaget. Ser inte hur det kan kombineras med det. Visst det kan vara en trend men tror du verkligen att en man vars dotter dejtar killar (som hon tydligen enligt DERAS RELIGON inte får) har ihjäl sin dotter pga att "ja men dom där svenskarna går ju upp till altaret med sin pappa!"Nej jag tycker det låter långsökt och överdrivet!Min åsikt bara...
  • Esonda

Nej inte exakt hela, alldeles för många sidor. Men oavsett vad jag ser inte att våld har med att gå med sin pappa upp tills sin blivande man!

• MulleNuh

Men alltså..

Det är ju JUST så som ni ser detta som gör att det är en negativ sak!! Tänk om alla såg på det med andra ögon ist!!! Då skulle ju den fula stämpeln och symboliken till slut försvinna!!!!

Så länge ni ser det så här så kommer det vara just en ful handling.

• En till präst

Det ÄR en ful handling.

Lika ful som sieg-heil hälsningen och långfingret i trafiken.

• MulleNuh

Jo men lik förbannat så kommer den finnas kvar så länge folk ser det med en negativ syn!

Make love not war! (lite lagom flummigt)

En till präst skrev 2008-11-25 21:45:39 följande:

Det ÄR en ful handling.Lika ful som sieg-heil hälsningen och långfingret i trafiken.
  • Bumlis

Jag förstår hur du tänker MulleNuh (och tycker fortfarande du är cool :D)), men jag vet inte om det riktigt funkar så.
    Men, men... Ni har ju självklart rätt till era åsikter.

MulleNuh skrev 2008-11-25 21:33:40 följande:
    Men alltså..Det är ju JUST så som ni ser detta som gör att det är en negativ sak!! Tänk om alla såg på det med andra ögon ist!!! Då skulle ju den fula stämpeln och symboliken till slut försvinna!!!!Så länge ni ser det så här så kommer det vara just en ful handling.
  • Ore

Det ÄR redan en negativ sak, med brudöverlämning. Och frågan är varför det finns ett så stort behov av att göra något vackert av det. När det redan finns ett vackert alternativ, att gå tillsammans med sin blivande fram till altaret.

Det går säkert att ändra synen. Men jag hävdar att det inte går att göra det till något vackert, så länge det någonstans i världen förekommer på ett annat sätt.

Och för att motverka det negativa tror jag att man måste avstå från brudöverlämning. Då kanske er dottersdotters dotterdotter kan ha det, om hon vill...

Svar på tråden brudöverlämning