MrsWindh skrev 2008-11-25 11:00:54 följande:
Som sagt jag ser inte på saken på det sätt.. Språkligt eller ej.Och det är jag glad över.I Sverige tar vi in seder och traditioner från närr och fjärran och "försvenskar". Jag vill en engång påpeka att jag INTE ser brudöverlämningen på det sätt som vissa här gör. Alltså är jag tacksam att ni inte säger att jag tycker att någon "äger mig".Det gäller att acceptera att folk tycker olika och låta allas åsikter räknas. Jag tycker inte att det finns ett rätt eller fel här, bara olika tolkningar.Nåja intressant att detta skapa så mycket kännslor. Och jag har i alla fall lärt mig att man kan nu se brudöverlämningen på 2 helt olika sätt!
Jag förstår att du inte känner dig ägd.
Men jag ifrågasätter hur man kan ha en annan tolkning, hur det kan finnas två tolkningar som båda är rätt... För det är ett faktum att brudöverlämning förekom för att kvinnan var omyndig, ägd av sin far och överlämnad mot betalning till sin man.
När det (för ohyggligt länge sedan) förekom i Sverige, så betydde det exakt det. Denna tradition har Svenska kyrkan sedan flera hundra år tillbaka tagit avstånd ifrån. Något som jag är väldigt stolt över.
Men hur och när ändrades betydelsen? Kan saker ändra betydelse hur som helst? Och vill vi det?
Att bära krona på sitt bröllop var ett tecken på oskuld, och om det framkom att man inte varit oskuld men haft kronan så kunde man få böter... Detta luckrades upp till slut, man beslutade helt enkelt att "ok, vi struntar i om de är oskulder eller inte, vill de ha krona får de ha det".
Något liknande anser jag inte har hänt med brudöverlämning. Den är bara en solkig kvarleva i många länder som anses vara jämställda. Och i andra länder är brudöverlämning en bister verklighet, i dess tråkigaste betydelse...
Kan man verkligen anse att något har ändrat betydelse, när det fortfarande förekommer i världen och betyder samma sak. Kan man verkligen försvara att en sådan tradition hur som helst ska få användas i Sverige. Att säga att betydelsen har ändrats i vissa länder, är det tillräcklig orsak? För i många länder har den ju inte ändrats. Vilka länder är viktigast?
Eller kanske snarare, vad är viktigast att stötta? Är det de amerikanska brudarna som behöver stöttas i sin rätt att få gå till altaret med sin pappa. Eller är det de unga muslimska tjejerna som tvingas gifta sig mot sin vilja som behöver stöttas.
Vilken tradition vill vi ha? Och vilken vill vi inte ha?