• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • Pyret83

Jag håller med Lottalinda, snacka om förtryck om man själv inte får välja hur man vill göra!
    Jag har alltid tänkt att min pappa skulle följa mig till altaret och sa det till mamma som av en slump för ett tag sedan och då drog hon upp detta om att det skulle vara ett förtryck.
    Nu vet jag inte ens om det kommer bli kyrkligt bröllop för oss eftersom varken jag eller sambon är speciellt kyrkliga.¨
    Men jag skulle personligen bli skitsur och sätta mig på tvären rejält om någon kom och talade om för mig hur jag skulle göra.
    Det är MIN dag och vill jag göra på ett visst sätt och du inte tycker som jag så piss of!!!

• Duchess

Jag är inte helt övertygad om att er vigselpräst uppskattar det sättet att resonera om ni väljer en kyrklig vigsel. Men jag kan ju ha fel.

Pyret83 skrev 2008-10-13 19:46:51 följande:
    Det är MIN dag och vill jag göra på ett visst sätt och du inte tycker som jag så piss of!!!
  • feministbrud

Varför inte, tror du?

MulleNuh skrev 2008-10-13 19:28:41 följande:
    Nej det skulle han ABSOLUT inte vilja!
  • passionsblomman
    Vore jag präst och en brud hade den attityden hade jag nog skrattat åt henne! fattas bara *stampar ilsket med foten* också.

Att jag skulle överväga att viga det paret känns inte troligt.
  • feministbrud

Jag tycker att du ska lämna Svenska kyrkan om du inte respekterar dem, tycker inte du det?

Jag håller med Lottalinda, snacka om förtryck om man själv inte får välja hur man vill göra!Jag har alltid tänkt att min pappa skulle följa mig till altaret och sa det till mamma som av en slump för ett tag sedan och då drog hon upp detta om att det skulle vara ett förtryck.Nu vet jag inte ens om det kommer bli kyrkligt bröllop för oss eftersom varken jag eller sambon är speciellt kyrkliga.¨Men jag skulle personligen bli skitsur och sätta mig på tvären rejält om någon kom och talade om för mig hur jag skulle göra.Det är MIN dag och vill jag göra på ett visst sätt och du inte tycker som jag så piss of!!!
  • feministbrud

Hahaha, det var det roligaste jag läst idag

passionsblomman skrev 2008-10-13 22:13:06 följande:
    Vore jag präst och en brud hade den attityden hade jag nog skrattat åt henne! fattas bara *stampar ilsket med foten* också.Att jag skulle överväga att viga det paret känns inte troligt.
  • MulleNuh

Jag tror inte.. Jag VET då han har sagt det!
    Han vill att jag kommer in med min pappa.

feministbrud skrev 2008-10-13 22:12:10 följande:
    Varför inte, tror du?
  • valkyriana

Bara en reflektion... Är det inte ER dag. Låter lite som Ebba och Didrik om ni minns den- Det är MITT kalas- det är JAG som bestämmer.

Sedan är det väl också så att om man inte vill följa den kyrkliga traditionen så är man ju helt fri att ha en borgelig vigsel. Där man kan få det precis som man vill ha det. Så då kan ju kyrkan Piss off som du uttrycker det.
    Sedan anser jag att det är en otroligt stark symbolik att man går tillsammans in mot äktenskapet.
    Lika stark symbolik som i att bli överlämnad.

Jag håller med Lottalinda, snacka om förtryck om man själv inte får välja hur man vill göra!Jag har alltid tänkt att min pappa skulle följa mig till altaret och sa det till mamma som av en slump för ett tag sedan och då drog hon upp detta om att det skulle vara ett förtryck.Nu vet jag inte ens om det kommer bli kyrkligt bröllop för oss eftersom varken jag eller sambon är speciellt kyrkliga.¨Men jag skulle personligen bli skitsur och sätta mig på tvären rejält om någon kom och talade om för mig hur jag skulle göra.Det är MIN dag och vill jag göra på ett visst sätt och du inte tycker som jag så piss of!!!
  • valkyriana

Undrar också varför? Och vart är din åsikt i det hela? Min man vill inget hellre än... och det skulle han absolut inte vilja

MulleNuh skrev 2008-10-13 19:28:41 följande:
    Nej det skulle han ABSOLUT inte vilja!
  • valkyriana

Hon undrar nog varför vill han inte det, tror du?

Svar på tråden brudöverlämning