• fidar

brudöverlämning

jag har nog alltid tänkt att min älskade far skall få överlämna mig i kyrkan. Han är min bästa vän, en stor trygghet och det skulle kännas väldigt bra och betryggande ifall vi gick in tillsammans. Jag har aldrig tänkt på vad andra sagt och en del präster att det skulle vara något kvinnoförnedrande ect. Visst det är en amerikansk tradition men detta är min bild av våran vigsel.

Hur gör ni? vad tror ni?

Huvudsaken är väl vad man tror på själv? syftet med brudöverlämning för mig är inte att min far skall överlämna mig till min nya "ägare" utan min far är min stöttepelare och han följer mig vägen fram till min nya man som jag älskar och skall leva resten av mitt liv med. Jag ser detta som något otroligt vackert för min egen del!!!

• Svar på tråden brudöverlämning
  • feministbrud

Jag tycker att ni ska tänka på att för alla kommer symboliken i handlingen inte att försvinna bara för att ni vill det. Jag håller med Valkyriana/Aleta till fullo!

Och den fråga som alltid ställs här på BT men som fortfarande inte har fått ett vettigt svar: Varför pappa, varför inte mamma? Och jag vill inte få svar och varför just ni personligen valde pappa för att mamma inte vill/är död/gör annat utan min fråga är varför aldrig mamma?

Fö håller jag även med Lissdaniels!

• feministbrud

Ser du det som att din man togs från sitt hem till ditt? Eller gäller det bara dig som kvinna?

Ett tillägg till mitt förra inlägg: Varför leds aldrig mannen in till den väntande bruden?

chamor skrev 2008-10-13 15:17:49 följande:
    Min pappa ledde in mig. Var fullständigt naturligt för mig och bryr mig inte om det är en amerikanskt tradition eller inte. BOdde iofs hemma tills vi gifte oss så han tog mig från sitt tak till makens tak på ett sätt
  • Burre Präst
    mayasofie skrev 2008-10-13 11:58:30 följande:
    men har det alltid varit att bruden går in själv eller att brudparet har gått in själva?
    Traditionen i Svenska Kyrkan har sedan urminnes tider varit att brudparet går in i kyrkan tillsammans. Att bruden går fram själv eller tillsammans med sin far är inte en svensk sed, detta oaktat att det inte är ovanligt i våra grannländer.

Bollöga: Naturligtvis är prästen i regel öppen för att *i viss mån* utforma vigselgudstjänsten i enlighet med brudparets önskemål, men det finns också ramar att hålla sig till och (som jag skrivit ett otal gånger) det är prästen som har avgörandet.

Nu vet jag att en och annan kan tycka att detta verkar ogint och odemokratiskt, men vigseln i Svenska Kyrkan är inte en privat ceremoni utan är en gudstjänst (liksom dop och begravning) och detta betyder att det är en del av Svenska Kyrkans offentliga handlingar. Som präst har jag ett ansvar inte bara för vad som sägs utan också vad som görs i gudstjänsten.

Jag vet inte om det är ett utslag av dagens individualism att man är så väldigt angelägen att utforma dessa passageriter efter sitt eget huvud (och ändå blir de ofta väldigt lika; kanske för att så många sett samma filmer i sin ungdom ) men Kyrkan är inte platsen att lyfta fram individualismen utan gemenskapen.

Därför vill vi hellre att människor sjunger tillsammans i psalmerna än att en artist sjunger för dem, bara för att ta ett exempel.

Och därför blir inte "för att jag vill det" ett giltigt argument för att införa en ny och främmande tradition i Svenska Kyrkan.
  • fidar

jag förstår absolut och respekterar det. jag tycker att det är lite tråkigt bara då jag är troende och skulle verkligen bli glad om just det momentet kunde vara med. tråkigt att behöva ta bort något jag ser framemot.

men som sagt jag respekterar det!

• bollöga

Burre präst: det var därför jag skrev inom rimliga gränser :) självfallet!!! ska man respektera kyrkans åsikter och traditioner!!

Men det betyder inte att jag inte förstår dem som vill vara med och utforma viseln som de vill ha den men inom rimliga gränser, men råkar det sig att det kolliderar så får man väl funderar över var man skall gifta sig och ev fråga en annan präst om åsikterna skiljer sig så åt så från präst till präst.

Nu bor jag i Finland och har aldrig ens hört om denna diskussion här, kanske förekommer den, har dock aldrig stött på någon som haft det problemet. vi får väl se vad vår präster säger, måste fråga dem :)

Spännande....

Mayasofi: Annars får ni väl gifta er på Åland....

• Ingarö08

Pappa ledde fram mig för att jag ville det
    Han är engelsman och det är en tradition i england.

• MulleNuh

Min karl vill INGET annat sätt än att jag kommer in med min pappa.

Lissdaniels skrev 2008-10-13 15:38:09 följande:
    Det kanske är en jätte konstig fråga jag ställer nu men vad tycker era män om överlämning egentligen? Jag skulle tycka att det känns som om rampljuset inte hamnar lika mycket på brudgummen som på bruden. Att brudgummen hamnar lite utanför och bara brudens närvaro har betydelse.Om jag var brudgum skulle jag nog känna mig lite ledsen om inte jag fick gå in med min brud och få stå i rampljuset jag också. Jag kanske tänker jätte konstigt och förstör tråden helt och hållet nu men jag skulle vilja veta
  • Lottalinda

Vid ALLA bröllop jag varit på så har pappan lämnat över bruden. Förutom nyss då min svägerska gifte sig då lämnade brudens bröder över.

Fattar inte ståhejet med det här!

Har inte träffat vår präst än men stoppar han mig från att få gå in med min pappa så byter jag kyrka!

Är väl förtryck om något om man inte själv får välja!?!?!?

• Duchess

Är det ingen brudgum som ska överlämnas av sin mamma?

• MulleNuh

Nej det skulle han ABSOLUT inte vilja!

Duchess skrev 2008-10-13 19:26:34 följande:
    Är det ingen brudgum som ska överlämnas av sin mamma?
Svar på tråden brudöverlämning