mayasofie skrev 2008-10-13 11:58:30 följande:
men har det alltid varit att bruden går in själv eller att brudparet har gått in själva?
Traditionen i Svenska Kyrkan har sedan urminnes tider varit att brudparet går in i kyrkan tillsammans. Att bruden går fram själv eller tillsammans med sin far är inte en svensk sed, detta oaktat att det inte är ovanligt i våra grannländer.
Bollöga: Naturligtvis är prästen i regel öppen för att *i viss mån* utforma vigselgudstjänsten i enlighet med brudparets önskemål, men det finns också ramar att hålla sig till och (som jag skrivit ett otal gånger) det är prästen som har avgörandet.
Nu vet jag att en och annan kan tycka att detta verkar ogint och odemokratiskt, men vigseln i Svenska Kyrkan är inte en privat ceremoni utan är en gudstjänst (liksom dop och begravning) och detta betyder att det är en del av Svenska Kyrkans offentliga handlingar. Som präst har jag ett ansvar inte bara för vad som sägs utan också vad som görs i gudstjänsten.
Jag vet inte om det är ett utslag av dagens individualism att man är så väldigt angelägen att utforma dessa passageriter efter sitt eget huvud (och ändå blir de ofta väldigt lika; kanske för att så många sett samma filmer i sin ungdom

) men Kyrkan är inte platsen att lyfta fram individualismen utan gemenskapen.
Därför vill vi hellre att människor sjunger tillsammans i psalmerna än att en artist sjunger för dem, bara för att ta ett exempel.
Och därför blir inte "för att jag vill det" ett giltigt argument för att införa en ny och främmande tradition i Svenska Kyrkan.