• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Adamia

Vad kul med Barcelona! Jag har väl sagt det tidigare: vi bodde där i tre år, så om du behöver något tips är det bara att fråga!

Själv har jag varit och vaccinerat mig idag. Som allt annat är det en otrolig process att gå igenom i det här landet. Det började redan igår på morgonen och idag vid tvåtiden var det klart. För att göra en lång historia kort så måste man först till ett ställe för att få vaccinen utskrivna, sedan köpa dem själv på apotek, sedan till ett tredje ställe för att få dem "administrerade". Suck. Önskar man kände någon som kunde göra det istället. Maken och jag är båda två helt livrädda för sprutor dessutom så det har inte alls varit en speciellt kul dag idag!

Men å andra sidan betyder det att nu är det dags snart! 15 dagar kvar och hur mycket som helst att göra. Naturligtvis tog jag på mig ett sista-minutenjobb också, ibland undrar jag hur jag tänker? Vi har inte bokat någonting för Patagonien än, inga flyg, inga hotell, ingenting. Vi är verkligen mästare på att skjuta upp saker. Men allt annat är i alla fall klart.

Så: om någon har förslag på någon ranch med B&B ute i vildmarken i Patagonien vore det välkommet! Annars får vi väl improvisera. Det kan vara nog så spännande.

Hoppas att Lapinette fick samma väder i Andalusien som vi har haft här i veckan. Idag är det 28 grader varmt och strålande sol!

• Ab fab

TIPS OM BARCELONA??? Ja mer än gärna

Kommer inte ihåg var vi skall bo- inte så långt fr Ramblan. Billigt hotell men såg ut att ligga bra till.

Men behöver tips
    tapasbarer naturligtvis
    skoaffärer.
    o allt annt kul o spännande...

Adamia skrev 2008-10-15 15:41:35 följande:
    Vad kul med Barcelona! Jag har väl sagt det tidigare: vi bodde där i tre år, så om du behöver något tips är det bara att fråga!Själv har jag varit och vaccinerat mig idag. Som allt annat är det en otrolig process att gå igenom i det här landet. Det började redan igår på morgonen och idag vid tvåtiden var det klart. För att göra en lång historia kort så måste man först till ett ställe för att få vaccinen utskrivna, sedan köpa dem själv på apotek, sedan till ett tredje ställe för att få dem "administrerade". Suck. Önskar man kände någon som kunde göra det istället. Maken och jag är båda två helt livrädda för sprutor dessutom så det har inte alls varit en speciellt kul dag idag! Men å andra sidan betyder det att nu är det dags snart! 15 dagar kvar och hur mycket som helst att göra. Naturligtvis tog jag på mig ett sista-minutenjobb också, ibland undrar jag hur jag tänker? Vi har inte bokat någonting för Patagonien än, inga flyg, inga hotell, ingenting. Vi är verkligen mästare på att skjuta upp saker. Men allt annat är i alla fall klart.Så: om någon har förslag på någon ranch med B&B ute i vildmarken i Patagonien vore det välkommet! Annars får vi väl improvisera. Det kan vara nog så spännande.Hoppas att Lapinette fick samma väder i Andalusien som vi har haft här i veckan. Idag är det 28 grader varmt och strålande sol!
  • Piggelin1

hej hej,

Nenne - kuuuuul att höra om NYC-resan!! Lät som ni haft en underbar vecka! Kikade in på den där dinern i Williamsburg, undrar om jag inte läst om den i RES (gud, vad jag alltid tjatar om den tidningen, men jag gillar verkigen den skrapt, alltid så himla välskrivna reportage) & sett en bild därifrån. Kul att låämna Manhattan också - kan tänka mig att det var mkt "krulljudar" där, & visst har jag läst "Hallå Amen" jag med!
    Vad kul att word-dokumentet kom till nytta. Det slog mig häromdagen att jag faktist började skriva på det dokumentet till Muggles från allra första början! Jag var där i okt-nov 2004 & hon & hennes make skulle dit en månad senare & då drog jag ihop ett gäng tips, som jag sen har fyllt på med mer & mer!

Pancakes med lönnsirap, mmmm! Mannen gör faktist det ibland på helgerna, köper säväl mix som lönnsirap på Ica Focus. Yummie! Lite blåbär i smeten gör det inte sämre heller!

Ab Fab - vad kul att NYC närmar sig för dig med! ...och kul med Barcelona! Jag har ett worddokument sparat med Lappis reseberättelse från BCN i våras & även Ab Fabs alla tips. Så om man på ett unegfär visste datumet Lappis var iväg, så finns alltihopa i en gammal tråd! Feb-mars ngngång, kan det stämma?

Adamia, spännande att resan närmar sig med stormsteg! Visst blir det Madikwe en sväng i början av resan, eller blandar jag ihop saker & ting? Har tyvärr inga tips om Patagonien att komma med.

Ang skolmaten - blääääää - jag var superkräsen som liten, iaf när det gällde skolmaten. Åt alltid minimalt (om det gick ) - mammas mat var det som gällde

Haha, Nenne - kopplingen Masjävlar & Bali hade jag glömt Men nu minns jag & blev rentav sugen på att se den filmen på nytt!
    I helgen som gick hyrde vi "Min brors flickvän" på dvd - visade sig att flera scener var från Rhode Island/Newport - kände igen det från när vi var där förra sommaren. Alltid kul när man känner igen sig!!

• Lapinette

Tittar in lite snabbt och lovar att läsa ikapp så fort jag får tid (dvs till helgen).

Skolmaten - jag åt massor!!! har alltid ätit massor men avstod från kallops och ärtsoppan. Hatar ärtsoppa!

Tips på Barcelona kan jag säkert gräva fram men det är lite rörigt hemma just nu då vi renoverar kontoret (där all reseinfo finns). Återkommer!

Ska supa in allt som nenne skrivit om NY. Gav lite hintar till maken att det vore trevligt att åka dit på min födelsedag i vår .

• Lapinette

P.S. Kan varmt rekommendera att åka iväg så här på höstkanten! Tänk att man låg i bikini igår ... känns jäkligt avlägset när man tittar ut i mörker och ösregn.

• Ab fab

jag har noterat alla lapinettes BCA-tips. Satt o gjorde en sammanställning på alla tips jag fått o som jag skall försöka använda

Ang Williamsburg- surfade just runt o kollade Vagabonds o Res' hemsidor. ett reportage om Lee Avenue. Klart ett ställe att besöka

• Lapinette

Kunde inte låta bli att skumläsa min favorittråd . Gillade onekligen Rosens och Piggelins diskussion om marknadsundersökningar, öppna eget, jobba med provsmakningar åt Guide Michelin samt att sammanstråla i SA eller Bordeaux. Faktum är att vi troligen åker dit i sommar istället för Kalifornien. Har dock lovat maken att inte diskutera kommande semestrar förrän efter vår alpresa (dvs i januari). Jag började redan på resan ned till Andalusien och han blir tokig på mig ... ska vi ta denna resa först och sen tänka på nästa?

Har dock redan tittat på flyg samt att stanna i Bordeauxtrakterna i typ 11 dagar varav en vecka boka en lägenhet ute på landsbyggden söderöver och resterande bo på fina slott i vintrakterna.

Själv vill jag öppna ett bed and breakfast i Provence! Det är min affärsidé. Maken är inte alls lika pigg. Efter att ha varit i Södra Europa i några dagar så känner jag mer och mer att vi måste återvända. Säger bara KLIMATET, SOL, LJUS!!!! Mer behövs inte för att motivera mig... men visst vi kan ju lägga till mat och vin så är allt komplett !

• Lapinette

Fab - vad bra, då behöver jag inte leta. Har kanske något i min dator ... minnet är krasst och lägenheten i kaos.

• nennesjuttioåtta

Piggelin, jepp det var från RES jag fick tipset om Diner! *busted*

Lappis
    Låter som ni hade det fantastiskt! Men jag förstår maken - han vill väl at tni ska vara på samma ställe på semestern, och inte att du redan är i tanken på nästa?

Vi har åkt på en hel del höstsemestrar, Bordeaux, NYC, Korsika, (maken Barcelona, Prag och Dublin med jobbet), mallorca, Helsingfors... Och det är fan bäst! Dels har man något kvar när sommarsemestern är slut, dels får man lite påfylld solboosting innan vintern, oftast är det färre människor men fortfarande bra väder, billigare, inte för varmt inte för kallt. Skulle kunna komma på hur många anledningar som helst.

• Originalrosen

*noterar*

Sommaren 2009 Bordeaux - känns taget! Vi tar bilen och fyller den med vin hem. När vi letar hotell brukar vi vilja ha ett med ett kallt, låst garage så att vinet kan ligga kvar i bilen över natten. *asgarvar*

Japp, så galna är vi!

(Vi får väl skaffa importlicens eller något till nästa år så att vi kan handla och inte släpa själva.)

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit