• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Hej Rosen - härlig läsning från ditt håll!

Jaaaa, vad häftigt det hade varit med en sån resa! Jag läste ditt inlägg högt för mannen & han var på han med! Dock får vi nog vänta några år misstänker jag innan vi kan komma till skott. Just nu är vi mest ute efter att saker & ting ska stabilisera sig lite! Men... *tänker högt* om det skulle dröja alldeles för länge, vad sägs om att dra till t ex Bordeaux istället?! Inte lika mkt pengar & inte så långt bort!
    Vore coolt & jättekul!

Har du jobbat med marknadsundersökningar i din tidigare karriär, Rosen? Du verkar ha koll på vad du pratar om! Prata gärna mer om det förresten, jag är idel öra Eller om Lappis vill säga ngt - jag är som en svamp & suger i mig allt jag blir nyfiken på/tycker är kul!

Hmmm, det var ju just det där, vad kan man hitta på för affärsidé som handlar just om mat, vin & resor...! Brinner för detta gör jag ju redan, men att omvandla till en affärsidé...

När räntan var 500% anno 1992, då pluggade jag & bodde i en billig hyresrätt. Inga lån förutom studielån & minns att precis samtidigt som allt detta hände den hösten, då läste jag just nationalekonomi! Kunde tillämpa teorierna från föreläsningarna direkt i verkligheten när jag såg på Rapport etc!

Just nu har vi en blandning av rörligt & bundet (ca 50/50) på våra lån & håller absolut med om att man i längden tjänar mer på att ha rörligt. En lustig sak förresetn, pratade med brorsan i Holland häromveckan & kom in på detta med rörligt/bundet & brorsan har ju precis flyttat till eget hus med sin familj. I Holland skiljer det nästan ingeting på om man binder eller ej. Om de körde rörligt så fick de 4,3% ränta, om de band på 10 år fick de 4,5% ränta & på 20(!) år, så fick de 4,8%. Så där spelar det ju i princip ingen roll vad man väljer - tydligen ett mkt mer konservativt banksystem där än här, enligt brorsan.

Vad härligt att det är en sån lång resa ni ska iväg på till jul förresten!! Måste kännas underbart att ha det att se fram emot!

...och på tal om mat & vin, åt underbar lammfilé (inhandlad på saluhallen) med chevre, madeirasås & ugnsrostade görnsaker i lördags kväll. Till detta en Moreson pinotage som vi haft liggande sen innan jag blev gravid - flaskan har legat till sig på min "kryssmärkta hylla" i alla månader. Nu var det dags att gå loss - välbehövligt efter den tuffa/dystra veckan!

• Piggelin1

E11a, jag tror att jag länkat till ett mysigt reportage från GP för ett tag sen här - kanske kan tjäna som lite inspiration?

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=406180
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=420481
    Var visst uppdelat på två länkar.

Googlade precis på ett tips jag fick en gång för länge sen om boende på Amalfikusten:
    www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g194867-d612595-Reviews-Casa_Privata-Praiano_Amalfi_Coast_Campania.html

www.casaprivata.it/

• Piggelin1

Hmmm, kollade precis priserna - inte direkt gratis, men ser sååå fint ut!

• Originalrosen

Piggelin,
    Bra förslag med Bordeaux! Det är både cool och jättekul! Om Lapinette med make följer med så har vi ju extra bonus med det flytande språket (istället för min knaggliga franska).

Jag vill verkligen kryssa runt mellan slotten där, har inte gjort det i modern tid. Alsace är underbart men ni var ju nyss där. Vi ska tillbaka dit (i jobbet), jag hoppas att det blir under t ex vårvintern. Vi bilar väl?

(Jag läste också upp för maken, han hummade lite obestämt som han brukar när han lyssnar intresserat.)

Marknadsundersökningar ligger mig varmt om hjärtat, jag kan berätta mer om det när vi träffas nästa gång.

Idag blir det hemlagat potatismos med kokta, tyska korvar - till oss människor. Vovven får kokt ris med köttfärsqueneller... (Han har varit magsjuk och behöver lite mild, kokt mat.)

• E11a

Tack Piggelin vad snällt!
    Jag har sett att du tipsat om Casa Privata förut så jag har redan mailat lit med dom. Verkar jättefint. Vi kanske tar dom några dagar och sedan någon annan plats ett tag.

• Telemarkgrrl

Åh E11a, ditt lyllos!

Mitt restaurangtips i området är Don Alfonso i Sant Agata: www.donalfonso.com/en/index.htm

Fantastiskt ställe där maten kommer från familjens egen gård.

• Piggelin1

Wow, Telis - deras rum såg ju underbara ut! Där skulle jag vilja bo & äta! Länken sparad för framtiden!

Rosen - det skulle verkligen vara jätteroligt - & jag menar det! Vi kan väl se tiden an lite grand & se om det kan gå att få ihop, kanske nästa höst? Till våren vågar jag inte boka in ngt, vi ska ju flytta i april & ngn gång under våren blir det förhoppningsvis även inskolning på dagis.

Hemlagat potatismos med tyska korvar - yummie! Själv har jag ett sånt där barndomsminne - hemlagat potatismos & "kokekorv" (även kallat julkorv eller köttkorv, tror jag). Sååååå gott

Hoppas Lappis har det bra i Andalusien nu!

• Telemarkgrrl

Oh dear, prata inte om köttkorv. Mitt barndomstrauma är när jag satt ensam kvar i skolbespisningen med bara vaktmästaren kvar. Alla andra hade ätit upp och gått ut för att leka men jag satt kvar med min kalla mat och grät och hulkade men fick inte gå där ifrån förrän tallriken var tom.

• Telemarkgrrl

Det var när det var köttkorv/julkorv och rotmos alltså.

• nennesjuttioåtta

nu har jag hittat hit! Känner att jag inte är riktigt i er liga men det är så himla kul att läsa om era planer och resor, mat och vin! Jag tycker ju iofs att pölsa (och nu pratar jag inte om korv) och raggmunk med fläsk kan vara nog så gott och gå upp i brygga av bullens pilsnerkorv ute i skogen (av att äta den, höhöhöh)...

Nu är vi iaf hemma igen från trippen till New York och är toknöjda! Vi bodde på Chelsea lodge (.com), bra läge; lugnt, gemytligt, nära till tunnelbana och gångavstånd till t ex Empire State/Madison Square Garden mm. Trots att vi delade toalett med övriga gäster så behövde vi aldrig vänta eller ens se de andra (förutom holländaren som jämt stod på trappan och rökte oavsett när vi kom eller gick ). De har även sviter om man vill ha det mer privat.

Vi körde varannan dag shopping och varannan dag sightseeing. På en vecka tyckte vi att vi hann med det flesta "måsten" även om det finns massvis kvar att se. Men det får bli en annan gång...hehehe!

Tack Piggelin för alla tips, ditt worddokument lästes igenom flera gånger varje dag!

Vi köpte en Canon D40 på B&H (maken gick totalt i spinn så vi var där en gång till och handlade tillbehör - han är ju en Inspector Gadget som ääälskar finesser och att ha en gedigen teknikpark). Ca 1200 bilder (efter en hel del rensning) blev det till slut, men då kompletterade jag med vår välanvända, patinasnygga Ixus också.

Några ställen vi provade att äta på:
    Diner - Williamsburg, en ascool gammal diner med grymt god hamburgare med strips (med skalet kvar!). Dinernyc.com
    Området var ju kul att se också, med många "krulljudar" (ni har väl läst "Hello, amen"?).

Grotto Azzurra - Little Italy. Lunch, trökig seg höna med broccoli, dock var pastan helt OK! Och vinet , men inget att lägga på minnet...

230th fifth - fin utsikt från terassen (med filtar!) över Empire State Building, billigt käk men gick inte ner i spagat direkt. Men en drink kan man gott njuta av där! Mysigt!

Cookshop - Chelsea. Maken åt en fantastiskt god ravioli med rödbetor och getost till förrätt, där blev det definitivt bryggläge! Jag åt en palsternacksoppa som var god men hade gärna fått toppats med rökt lax eller nåt, och vi båda tog fasan med bovete och vindruvor till varmrätt, men det var lite torrt. Glass och sorbeten tilll efterrätt var dock en höjdare! Bra service och gott vin!

Annars var alla bagels på murray´s generösa och de rostade blåbärsmuffinsen med smör gigantiska och mättande , åt sushi vid Rockefeller center som var lite torra (men det var ju sån där färdiggrej också). Åt också en vansinnigt god Burritos i Soho men kommer inte ihåg vad stället heter, vi tänkte äta på Moondance Diner men de hade stängt och rivits 1 juli. Hade gärna hunnit med fler Diners...

Vi var ju på NYR-Chicago Blackhawks i Madison Square Garden också - Let's go Rangers! Coolt!

Åkte även ut till Coney Island för att besöka akvariet (vår grej). Det var ju ingen höjdare. Slitet, litet och blaha. Dock hade de en jättestor bläckfisk och valrossen var ju stor som en ko som var lite kul att se under vattnet, men det var ju för övrigt ingenting i jämförelse med t ex Barcelonas eller Bangkoks akvarium.

Jaja, kanske inte så intressant läsning men... *hostar besvärat*

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit