Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Så du är verkligen i planerartagen Telis! Själv har noll arbetsmotivation idag så jag har suttit och googlat om Kroatien. Maken ringde precis och jag sa det till honom. Han är van och sa lugnt "Lapinette, vi åker faktiskt till Spanien INTE Kroatien". Nej, visst är det så inte denna gång .
Nja, jag har inte riktigt kommit igång än men jag skulle gärna vilja köpa en bra guidebok och börja planera utifrån den. Nätet är ju bra till att leta information när man redan vet lite vad man är ute efter men en bok, med bilder, kan ju ge helt nya idéer.
Absolut ... annars är jag ett hängivet googlefan. När jag inte visste någonting om Portugal så läste jag lite tips och sedan googlade jag bilder på de olika ställena för att få en uppfattning om hur det såg ut. Skrev upp mina favoriter, tittade på mappy.com (karta och distans). Sen las rutten upp och bok köptes in.
Förresten, trist att dollarn har gått upp.
Telis - vi köpte Rough Guide California för den var nyast, kom ut i mars i år. Annars gillar vi Lonely Planet, men deras senaste California-version kom ut 2006, så då tog vi den andra. Tyvärr var vi inte särskilt nöjda utan tyckte att den var ganska dålig... Så jag tror på Lonely Planet iallafall!
Jag gick konstant omkring med min Lonely Planet Portugal på semestern. Maken tog t o m kort på den och i den. Loved it och kommer definitivt att köpa igen ... vid någon annan resa.
Är det det här vädret du tittar på, Lapinette?
www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/localidades
Jag har haft svårt att hitta någon vädersida som är ok och använder den där men måste säga att den inte är helt pålitlig. Enligt den så har vi en molnig dag här i Palma, men solen lyser för fullt och det är jättehärligt väder.
Även om det regnar lite i Andalusien är jag säker på att det inte kommer att regna hela tiden. Dessutom vore det perfekt om det regnar när ni ska titta på Alhambra, då är det mindre folk!
Huvudsaken är ju att det är semester! Dessutom lär det inte vara kallt spöregn som det kan vara i Sverige i oktober...
Vi hade tur med vädret i Yorkshire. Vi lämnade ett soligt Mallorca och kom till ett soligt Sheffield. Under tiden vi var där regnade det här på ön och när vi kom tillbaka blev det kallt och grått i England istället. Vi fick ett par riktigt fina höstdagar i Peak District även om det var lite bakvänt att vada i vatten så kallt att benen domnade bort när man precis badat i havet här hemma...
Just nu försöker jag att inte ta på mig så mycket jobb så att jag kan planera sista delen av bröllopsresan (Patagonien), men det går dåligt. Det känns som att jag borde jobba så mycket som möjligt istället (luteranska arvet, antar jag). Vi har Footprints guide till Patagonien, mest för att den fått bäst kritik på Amazon. Hittills verkar den bra. Vi har också ett par Lonely Planet-guider som hängt med på många äventyr, inte minst den om Spanien!
Adamia - När är det ni åker?
Och visst har du rätt gällande vädret men jag har så sett fram emot lite slötimmar samt vandringar i solen. Nu ser vädret inte så illa ut och jag tror det blir bra men igår kväll när maken visade mig sin i-phone blev jag inte glad.
Telis - vi använde oss av Första Klass Kalifornienguide och var nöjda med den. Vi har använt oss av deras guideböcker vid planeringen av flera resor och jag gillar deras upplägg. Den är dessutom trevlig att läsa i, eftersom där finns mycket bilder. Jag gillar Lonely Planet också, men de är ofta ganska tråkiga att läsa i i förväg, eftersom de innehåller så få bilder. LP är isåfall bättre att ha med sig på själva resan, särskilt om man inte förbokat allt boende, eftersom där är många konkreta tips på t ex just boende, restauranger, osv.
Telis - jag kollade lite i bokhyllan & hittade dessa böcker:
Denna första köpte vi på plats i San Fransisco & jag gillade den skarpt då - just för att den var lite annorlunda. Den vi har står det 2nd Edition på, det lär ju kommit ut några till sen dess, eftersom det är tio år sen vi var där...
www.adlibris.com/se/product.aspx
Sen när vi var i LA, så använde vi denna hur mkt som helst:
www.adlibris.com/se/product.aspx
Fast jag ser att den utgått ur sortimentet, & för all del så lär den väl inte vara helt up-to-date, misstänker jag Men då var den himla rolig att ha med sig.
Jag är ganska "pro" okonventionella guideböcker, tycker de är mkt roligare att läsa! Så det beror ju helt på vad man är ute efter!
Men OM du skulle vilja låna den, så kan vi alltid fixa det! Den är pocket & lätt att skicka!
Hmmm, ska nog ta med dessa böcker i sängen ikväll & bläddra lite innan jag somnar! Frossa i lite reseminnen
...och nu kom jag även på att jag året innan vi var där dejtade en amerikan (som bodde i Sthlm) under en period & han kom från Newport Beach i LA, men hade bott många år i San Fransisco. När vi (brorsan & jag alltså) var där hade han nyligen flyttat tillbaka & jag minns att vi hördes på tfn, men fick aldrig till ngn träff när vi var där. Fast med facit i hand var det nog lika bra - den relationen var inte helt sund, medans den pågick. Vissa saker var grymma (säger inte vad ), men mkt annat var ganska destruktivt... Många grodor blev det, innan jag träffade mannen med stort M
Ab Fab - fikatipset noterat! Det blir nog ingen sväng nu på söndag, men en annan helg, absolut! Lagom liten utflykt om man vill promenera ngn annanstans som omväxling!