• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Originalrosen

Den marockanska lammgrytan är faktiskt resultatet av ett recept som jag inte gillade....hoppla, så det kan bli!

Jag skulle göra en lammgryta och maken hittade ett recept av Werner Vögeli. Vi hade fått tag på en bit superdupergott lamm av absolut högsta kvalitet så jag ville verkligen laga något alldeles axtraordinärt gott.

Werner Vögeli - Det måste ju vara bra, tänkte jag! Lite märkligt recept, jag tyckte det var väldigt lite kryddor men lagade (för ovanlighetens skull) exakt enligt receptet. Men då - det vart inte gott!?!

Där stod jag och hade förstört det fina lammet med ett värdelöst recept. Hur räddar jag detta, flög genom mitt huvud. Som från ovan hör jag en röst: Go Marakesh!

Que? Vaddå Marakesh??

Jag kände smaken av nordafrikanska kryddor i munnen, letade fram en rejäl dos av både gurkmeja, curry, garam masala, chiliflakes, kardemumma och kanel. Fräste upp vitlök, lök och kryddorna i rejält med smör och blandade i Vögelis gryta. Smakade av. Gott, men inte himmelskt. Jag ville ha något mer, kanske torkade aprikoser? Det hade varit perfekt men i avsaknad av torkade aprikoser i hemmet druttade jag i en sisådär två dl russin. Grytan småputtrade under kvällen och hamnade på middagsbordet dagen efter.

Jamen! Yemen! Yeah man!

Åh, så gott det var. Vi klappade oss lite lagom lojt på magen efter middagen och bara njöööööt.

Säj till om du vill ha receptet på Marockansk lammgryta.

• Piggelin1

...och här kommer jag också in & bara inser att jag också kan luta mig tillbaka & njuta av att läsa Rosens recept!!! Blir ju hungrig på nytt nu, fastän vi åt bara för en timme sen

Marockansk lammgryta - vill ha!!! Hit med receptet - genast! Kan säga direkt att detta vore ngt som mannen min skulle gilla skarpt!!

Testade ngt nytt idag förresten *måste hämta paketet eftersom det stavas så konstigt* Moghrabiah i en sallad. Även kallat pärl-couscous tydligen. Åt det första gången för några veckor sen ism ett event jag var med på, på jobbet. Då var det i en gryta som faktist var lite åt Marrakech-hållet (tror den hette ngt med Marrakech) & min kollega upplyste mig om vad det var. Efteråt fick jag veta att maten kom från Fond (för er som inte vet så har de en stjärna i Michelin) - inte konstigt att jag tyckte allt var grymt gott!

Bordeaux vore grymt som sagt! Nu såg jag allra först framför mig att det skulle vara en långhelg/vecka framåt sept-okt nästa år, men bara vi hinner landa i nya huset & få ordning på allt (just nu är ju saker & ting lite skakiga, som vi babblade om häromveckan), så är jag absolut på! Ska bara lobba på det för mannen - jag nämnde ju det häromveckan då när vi började spåna på det & då lät han absolut positiv, men tänkte att han kan ju få vara med & tycka till lite om vi nu verkligen ska komma till skott på riktigt

• Piggelin1

...och Rosen förresten, såg lite av ett pgm på TV som hastigast innan ikväll - funderade på om det hade att göra med er? Är inte säker på om jag mindes rätt namn iofs, så jag kan vara helt ute & cykla! Fast om du inte vill svara här i tråden, no worries, blev bara nyfiken

• Piggelin1

Rosen förresten, läste det där du skrev om att välja hotell efter om det finns garage för den vinflaskefyllda bilen. Det låter precis som min störtsköna livs-/mat- & vinnjutande morbror! När vi var i Alsace i sommar försökte vi få tag på rum i Riquewihr på det stället du tipsade om (Best Western tror jag det var), men den natten var det knökfullt liksom på alla andra hotell i R. Istället hamnade vi i Zellenberg, några få km från R. Åt en underbar middag på ett ställe där, mmmm!

• Piggelin1

Nu poppade mannen upp här i köket där jag sitter - & han är på! Ang Bordeaux alltså Dock, som sagt, så kan vi inte säga ngt säkert än på ganska länge pga alla omständigheter runt om - för om vi väl åker, så vill vi ju verkligen ha möjligheten att njuta & inte behöva snåla
    Hmmm, ja just det, det var ju det där med att vi skulle spara för att komma till skott & gifta oss med... Senaste nytt på den fronten var ju att vi kanske ska komma till skott nästa höst. Jaja, det löser sig!!
    ("i värsta fall" får jag väl locka med er på att sammanstråla på en njutarhelg ngnstans i Sverige - för det vore verkligen kul, coolt & häftigt att hitta på ngt "njutaraktigt" tillsammans! )

• Originalrosen

*går och hämtar ett paket*

Moghrabieh Couscous! Det var ju de jag hällde i Vögelis gryta!!! Jag kokade dem först för att servera dem till maten men de var lite trista, tyckte jag. De passade bättre i grytan än bredvid. Knasigt. Jag ska fråga maken om Vögelis recept, tror att det var från ett TV-program.

• Originalrosen

Piggelin,
    Du har bra minne.

• Originalrosen

Kokt lamm i saffranssås av Werner Vögeli "goes Marakech by Rosen"

Ingredienser

1.5 1.5 kg lammbog med ben eller fram lammframdel, d.v.s. bog/bringa/hals = ca 700 g benfritt kött
    ca 400 g sammanlagt av
    en bit purjolök
    en medelstor gul lök
    en vitlöksklyfta
    en bit rotselleri
    1 1 nejlika
    1 1 lagerblad
    2 2 dl vitt vin
    ca 4 dl vatten
    salt och vitpeppar från kvarn
    2 2 dl vispgrädde
    0.5 0.5 g saffran
    Gör så här

1. Gör så här

2. Putsa köttet och bena ur det. Välputsat blir det ca 700 ? 800 g rent kött kvar. Skär köttet i jämnstora kuber med ca 3 cm sida.

3. Blanchera (förväll) köttet i ett rymligt kokkärl genom att slå på kallt vatten och låt det hela snabbt koka upp. Slå sedan av vattnet och skölj köttet med kall vatten. Rengör även kastrullen.

4. Fyll på med vitt vin och ca 4 dl vatten. Tillsätt lök, purjolök, selleri, lagerblad, nejlika salt och peppar och låt det småkoka under lock i ca 45 minuter eller tills köttet är mört.

5. Ta upp köttet med en köttgaffel. Avlägsna nejlikan och lagerbladet och mosa grönsakerna tillsammans med fonden i en mixer. Häll tillbaka såsen i kastrullen.

6. Koka upp och tillsätt grädden och saffran. Om såsen inte är tillräckligt tjock så reder man den med en kula av litet vetemjöl knådat med smör (beurre manié) eller så kan man reda den med maizena upplöst i litet vatten.

OK, så här långt den gode Werner. Jag smakade av det och blev faktiskt inte imponerad.

Jag letade fram lite blandade kryddor, satte på stekpannan och i med en rejäl klick smör. Fräste 2 gula lökar och 3 vitlöksklyftor och puttade i grytan. De där stora couscousgrynen jag hade kokat enligt konstens alla regler åkte också i grytan.

Mer smör och sedan dags för kryddorna:

1 msk gurkmeja,
    1 msk curry,
    2 msk garam masala,
    1 kryddmått chiliflakes,
    5 st kardemummakapslar
    2 kanelstänger

Här skulle jag gärna lägga i rejält med torkade aprikoser men nu blev det 2 dl russin. Provar aprikoser nästa gång.

Grytan småputtrade under kvällen och hamnade på middagsbordet dagen efter. Serveras med ris. Bered er på paltkoma.

• Originalrosen

klippte in Werners recept från nätet, äsch ni fattar hur det ska vara. Det är ju inte 22 dl vin direkt, utan 2.

• E11a

Ab fab - Island! Boka något kul i Reykjavik eller nära.

Är ju väldigt billigt nu jämfört med vad det brukar vara och ett trendigt ställe. Garanterat kul och exotiska aktiviteter man kan åka på. Utflykt på glaciär och bada i varma källor (fast jag gillar inte aktiviteter när man ska klä av sig med affärsbekanta ... känns lite oproffsigt på något sätt).

Jag är väldigt förtjust i Island.

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit