• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Ab fab

jag njöt av solen i Barcelona. 20-22 grader varmt och sol. Perfekt för en helg fyllt med kultur och mat. Ett par skor blev det men vardagsvarianter. Mycket av skoutbudet var rejält, svart och praktiskt. Inte alls vad jag ville ha

• Originalrosen

Piggelin,
    Hemma hos oss är kaffet slut! Värmde gammalt från termosen i micron - blähhh. Hälsa din man att han är en sympatisk typ. Själv släpar jag med vattenkokare, termos och melitta samt gott kaffe när vi reser - allt för att få gott kaffe. Idag var andra gången på tio år som kaffet tog slut, inte bra!

Lapinette,
    Det var klokt med datorfri helg. Jag är ju så gammal så jag minns hur det var innan jag fick min första dator hemma. Annorlunda, är väl bästa ordet.

Ab fab, sol och värme - jag blir avis! Själv är jag jättetrött efter en tuff helg.

Anne på grönkulla, jag blev bjuden på en supergod paj i lördags med spenat och fetaost. Riktigt grekisk mat både i lördags och söndags när jag tänker efter.

• Piggelin1

Härligt med Barcelona, Ab Fab! Igår här i Gbg var det bara regn, regn & åter regn! Fast i lördags var det fint!

*letar bland mina mail*

Ostpaj med soltorkade tomater

Pajdeg:
    100g smör
    3dl vetemjöl
    2msk kallt vatten

Fyllning:
    3 ägg
    1dl grädde
    2dl mjölk
    0,5tsk salt
    1tsk timjan
    2,5dl riven cheddarost
    1dl riven parmesanost
    4 strimlade soltorkade tomater
    1msk pinjenötter

Garnering:
    parmaskinka
    färsk timjan

Gör så här:
    1. Förgrädda pajskalet i 225 grader i cirka 10 minuter.
    2. Vispa ägg, grädde, mjölk, salt och timjan. Strö ost och tomater i pajskalet. Häll på äggstanningen. Grädda i 225 grader i cirka 30 minuter.
    3. Strö över pinjenötterna mot slutet av gräddningen. Garnera med parmaskinka och timjan och svarta oliver om man vill det.

• nennesjuttioåtta

ÅÅÅÅÅHH piggelainen, den där gjorde jag på min 30-årsfest - my god!! Allt om mat, eller vad var det för tidning...?

• nennesjuttioåtta

vafan,. jag missade ditt förra inlägg, piggis. Sorry! *asg*

• Piggelin1

Uuuääääääh, gammalt kaffe i mikron - det går tom bort för mig! I så fall blir det te istället!

På tal om tratt, melittafilter etc - är uppvuxen med det & inte kaffebryggare, men mannen hemma har så himla roligt åt detta & kallar det för "fulkaffe" (inte ens Arvid Nordkvist-kaffe är OK för honom....!) & jag körde det hemma om dagarna när jag var mammaledig. I hans värld finns det inget annat än espresso/mockabryggare eller att man maler bönorna själv & sen gör kaffe i en sån där Bodum "franskbryggare" (eller vad det nu heter).
    I somras hann vi knappt komma över gränsen till Italien (vi körde via Brennerpasset), innan vi stannade till på första bästa mack för varsin espresso - där såldes ju "riktig espressso" över disk. Det tror man ju liksom inte när man jämför med svenska bensinmackar & kaffet de har där!

• Piggelin1

Ahaaa Nenne! Jag vet inte vart kompisen hade hittat det receptet, men de bjöd oss på det nyligen & jag bad om receptet & fick det sen veckan därpå!

Grattis till att ni fick sålt lgh förresten, minns inte om jag sagt det?!

• Piggelin1

Nu hotar min dator med att den stänger ner sig själv & startar om, om några få inuter, pga uppdateringar från "Storebror i USA" - hej på en stund

• nennesjuttioåtta

Piggelin
    OT men man kunde kolla på aftoonbladet.se om hur prisläget var på vissa gator i GBG, Malmö och Sthlm... Nåt för dig, kanske?

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit