Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Angående kaffe så köper maken alltid sitt i Frankrike eller så tar svärmor med sig när hon kommer hit. Har nu MASSOR som ligger i skåpet så han klarar sig nog ett tag. Varför han köper där (Lavazza) är då det är så jäkla dyrt här.
Orginalrosen: Jag måste bara säga: Tack för receptet på Vögelis/Rosens lammgryta!!! Gjorde den igår och den blev ju bara så vrålgod!
Det blev fler gäster än väntat så vi var tvungna att fylla på den i elfte timmen med extra purjolök, ett gäng morötter i bitar och några lammkorvar i bitar (Merguez).
Den grytan ska vi laga många fler gånger! Längtar redan.
Och mycket riktigt blev det paltkoma ...
Fru AM - härligt att ni gillade den!
Jag har en arbetskollega som har till hobby att resa till guldkrogar världen över och äta gott. (Funkar bra så länge han inte har familj och barn.) Han smaskade glatt i sig grytan häromsistens och ville ha mer. Känns också som ett gott betyg.
Måste bara prova. Kan man göra den med något annat än lamm (är inte övertygad än ... maken gillar dock)?
Jag kan tänka mig att ersätta lammköttet med kalvkött - precis som jag har ersatt kalvkött i dillsås med lamm istället.
Nu kommer maken med kaffe och nybakad kanelbulle - mums!
Funderar på om detta ska bli huvudrätt vid nästa parmiddag (om ca 2 veckor). Skulle vi vilja göra något grytaktigt. Helgens middag blev jättebra förutom att flera tyckte att efterrätten var lite "annorlunda" (den med apelsinblomvatten).
Lapinette,
Vad bjöd ni på i helgen? *nyfiken*
Sorry, trodde jag hade skrivit det här men det var visst i en annan tråd.
Det blev ett hopplock av nya och gamla recept men jag gjorde först en slags räkcoctail med melon, mango och gurka och en dressing på koriander, citrongräs. Den blev himla fräsch och till det serverade vi champagne. Sen blev det ett gammalt och väl beprövat recept med lax och gorgonzola och till det en sås på sherry, creme fraiche och dill (det var faktiskt första gången jag följde receptet .. tidigare har jag gjort den lite som jag själv velat) och till efterrätt fick maken välja mellan en mastig chokladpudding eller en apelsin och grapefruktsallad à la Marocko och det blev det sistnämnda. Han och brorssonen (som kom tidigare då han ändå var på stan) fick skala alla apelsiner/blodgrape. Barnarbete ... ja, tack !
Okej, här är receptet korrekt så ni slipper tänka på det. Kul att fler har provat!
Kokt lamm i saffranssås av Werner Vögeli "goes Marakech by Rosen"
Ingredienser
1.5 kg lammbog med ben eller fram lammframdel, d.v.s. bog/bringa/hals = ca 700 g benfritt kött
ca 400 g sammanlagt av
en bit purjolök
en medelstor gul lök
en vitlöksklyfta
en bit rotselleri
1 nejlika
1 lagerblad
2 dl vitt vin
ca 4 dl vatten
salt och vitpeppar från kvarn
2 dl vispgrädde
0.5 g saffran
Gör så här
1. Gör så här
2. Putsa köttet och bena ur det. Välputsat blir det ca 700 ? 800 g rent kött kvar. Skär köttet i jämnstora kuber med ca 3 cm sida.
3. Blanchera (förväll) köttet i ett rymligt kokkärl genom att slå på kallt vatten och låt det hela snabbt koka upp. Slå sedan av vattnet och skölj köttet med kall vatten. Rengör även kastrullen.
4. Fyll på med vitt vin och ca 4 dl vatten. Tillsätt lök, purjolök, selleri, lagerblad, nejlika salt och peppar och låt det småkoka under lock i ca 45 minuter eller tills köttet är mört.
5. Ta upp köttet med en köttgaffel. Avlägsna nejlikan och lagerbladet och mosa grönsakerna tillsammans med fonden i en mixer. Häll tillbaka såsen i kastrullen.
6. Koka upp och tillsätt grädden och saffran. Om såsen inte är tillräckligt tjock så reder man den med en kula av litet vetemjöl knådat med smör (beurre manié) eller så kan man reda den med maizena upplöst i litet vatten.
OK, så här långt den gode Werner. Jag smakade av det och blev faktiskt inte imponerad.
Jag letade fram lite blandade kryddor, satte på stekpannan och i med en rejäl klick smör. Fräste 2 gula lökar och 3 vitlöksklyftor och puttade i grytan. De där stora couscousgrynen jag hade kokat enligt konstens alla regler åkte också i grytan.
Mer smör och sedan dags för kryddorna:
1 msk gurkmeja,
1 msk curry,
2 msk garam masala,
1 kryddmått chiliflakes,
5 st kardemummakapslar
2 kanelstänger
Här skulle jag gärna lägga i rejält med torkade aprikoser men nu blev det 2 dl russin. Provar aprikoser nästa gång.
Grytan småputtrade under kvällen och hamnade på middagsbordet dagen efter. Serveras med ris. Bered er på paltkoma.