• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

haha, Ab Fab, det påminner mig om ett möte jag var på nere i södra Tyskland en vinter för drygt tio år sen. Det var snö därnere & jag hade typ stövlar eller lite schysstare kängor (som var poppis då) till min övriga klädsel - typiskt svenskt praktiskt. Till samma möte hade jag sällskap med en spanjorska i 50-årsåldern, hon hade förvisso päls, men tunna nylonstrumpor & höga svart pumps med smal klack - & hade följdaktligen jättesvårt att ta sig fram. Då kände jag mig verkligen som en rejäl VIKING i jämförelse...

• Originalrosen

Ab fab - utklädd till Muchs Skriet? Dig vill jag inte möta i en mörk gränd!

Piggelin, vi svenskar är lite knasiga i övriga europeers ögon - men vikingar i våra egna.

• Originalrosen

Har haft en härlig dag på stan och fyrbeningen fick sig en rejäl sväng med kompisarna. En trevlig dag, helt enkelt. Hur har ni haft det?

• Lapinette

Vi håller ju på och renoverar kontoret/gästrummet hemma. Känns lite som en neverending story men börjar så smått se slutet. Igår sattes bokhyllan ihop och jag har börjat plocka in böcker, foton etc från alla kartonger. Ska fortsätta idag medan maken gör en sista omgång med färg runt balkongdörr och fönster.

Annars så var vi på Rolfs kök igår. Alltid lika trevligt och vällagat. Till saken hör att jag hade bokat James Bond på Skandia och ville sedan gå till Grill (den ligger på vägen hem) men Grill var fullbokad . Fick tänka om och det blev Rolfs kök. Drack champagne (som alltid) som apertif och tog lite Pata Negra och oliver som tilltugg. Sen blev det rödvinsbrässerade oxkinder med gotlandstryffel & potatispuré för maken och en råraka med löjrom för mig. Till detta drack maken 3 olika rödviner (Languedoc, Bordeaux och Toscana). Själv tog jag ett glas Chablis. Till efterrättför mig chokladvariationer med körsbar. Himmelskt gott!

• Lapinette

Kom på att jag inte skrivit min Andalusien story. Rättare sagt jag började skriva den men har inte lagt in den här. Vi får se om jag får "aschlet" ur idag.

• Originalrosen

Lapinette, när jag läser om era äventyr på olika stockholmskrogar vill jag verkligen flytta in till stan igen - och ha allt på promenadavstånd! Är lite avis, faktiskt. Inte så att jag missunnar er men jag vill att vi också ska ha det så.

• Lapinette

Rosen - du är välkommen in till stan! Ja, det är skönt att kunna promenera hem. Gick genom Vasaparken och såg ett förälskat par som stod ute på isen (vinterns skridskobana är på plats) men såg inga kaniner. De har tagit död på alla "våra" kaniner . Jag tyckte dem var så söta men de gjorde visst en hel del skada.

• Fru någongång.

besöket på kungsholmen var bra. Bra service och dom bjöd på kaffet då han tyckte han inte hunnit med så mkt som han brukar. Men vi var fullt nöjda med servicen.

det blev tonfisktartar med wasabi och avrugakaviar till förrätt och skogssvamscarbonara med gotlandstryffel till varmrätt för mig. Sambon åt koreansk biff carpacio och sedan en pepparbiff. delade på en ost bricka till resten av vinet.

• Lapinette

Fru någongång - vad skönt att ni var nöjda!

• Lapinette

Här kommer min Andalusien berättelse.

2 nätter i Ronda - www.hotellafuente.com/index.html
    Hotellet låg en bit utanför Ronda men vi hittade dit ganska så smidigt med hjälp av en utförlig beskrivning på deras hemsida (utan den klarar man sig inte för GPSen hittar inte på dessa små vägar). Det var ett mysigt hotell som två holländska killar ägde. Hade ett jättefint rum med en utgång till en liten egen del av baksidan med två solstolar (som vi dessvärre aldrig kunde utnyttja). Vädret var skumt när vi var i Ronda. Det var stormvindar från Sahara så det var som dimma (fast sand). Det hindrade inte oss från att vandra omkring i Ronda samt besöka två andra "pueblos blancos". På kvällarna åt vi middag på vårt hotell och satt i den inglasade verandan och lyssnade på regnet.

2 nätter i Granada - www.ownersdirect.co.uk/spain/S3447.htm
    Sen drog vi vidare över två naturreservat som jag blivit tipsad om här av Adamia (TACK!), El Chorro och El Torcal. Vi hade tur med vädret för solen tittade fram lagom tills vi stannade bilen i El Chorro. Promenerade lite, satt i solen och njöt av det underbara landskapet. Kunde tyvärr inte stanna allt för länge då vi hade en tid att hålla i Granada. Hade där hyrt ett rum i den gamla stadsdelen. Var lite optimistiska och tyckte att 5 minuters promenad från parkeringshuset var ju en baggis med vårt bagage. Visst, den promenaden bestod av trappor rakt upp, i små gränder! Var lätt svettiga och trötta när vi äntligen hittade vår port.

Granda var underbart! Staden vimlar av små gränder, gågator, tapasbarer och första kvällen vi var ute så var det fullt med folk ute och flanerade. Kändes verkligen som semester! Insåg dagen efter att det var helgdag i Spanien, för då hade vi tänkt shoppa och allt var stängt . Det tog lite tid för oss att inse detta då vi spenderade dagen i Alhambra och eftermiddagen på vår takterass med en god bok.

1 natt Velez-Malaga - www.palacioblanco.com/
    Den sista natten tillbringade vi i Velez-Malaga. Mest för att jag hade hittat ett mysigt bed and breakfast där och för att vara nära flygplatsen. Vi lämnade ett halvsoligt Granada efter en frukost ute på torget och ju närmare kusten vi kom desto värre blev vädret. Det vräkte ned! Hade velat stanna och se lite av Medelhavet men åkte istället direkt till vårt hotell. La oss på sängen och läste våra böcker. Hotellet var mysigt, jättetrevliga engelskt par som ägde det, men det var lite väl lyhört.

Den sista dagen sken solen och det var 25 grader . Tillbringade de sista timmarna på hotellets takterrass och fick ha vårt rum fram till 13:00 då vi checkade ut och åkte till Malagas flygplats.

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit