Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Piggelin,
Nu sa du något! Matplaner för helgen? Har inte tänkt till överhuvudtaget. Hrmmmfff!! Ja, förutom frukosten med scrambled eggs, bräckt rökt skinka eller bacon och pannkakor.
Lammstek på söndag? *funderar*
Hemmalagad fiskgratäng? Lite sugen på att göra det, har aldrig gjort det vad jag kan minnas. Recept emottages tacksamt.
Lammstek, ned med vitlök och timjan i den, på med krossade tomater och långsamt stekt i ugnen. Till det kanske lite rösti, en fräsch sallad med många olika sorters sallat, lite fetaost, oliver, isad lök....*börjar smacka*
Bäst att kika vad vi har för vin som kan passa till!
Originalrosen
Har gjort flera sorters fiskgratänger, tycker det är jättepraktiskt för det räcker så länge till matlådor/frysen. En sån vanlig med dill är ju rätt enkel men Tina har ett recept på en fiskgratäng med savoykål som jag tycker är kalasgod! Ska kolla om jag hittar det, om det låter intressant!
Piggelin - ja Rolfs Kök och Tranan finns kvar.
I helgen blir det middag med vänner där hon är i 8:e månaden så tillställningen lär nog bli ovanligt lugn. Normalt sett brukar alltid någon (hittills männen) bli helt satt ur spel men jag tror nog de skärper sig när vi damer inte kan dricka men som sagt vi får se.
Hade tänkt att göra den där räkcoctailen à la Fjällbacka med mango, citrongräs, gurka och koriander igen. Den var lätt, man kan förbereda och ställa iodrning innan gästerna kommer och så var den fräsch och god. Till huvudrätt hade jag tänkt boeuf bourgignon och till efterrätt har jag hittat en cheesecake som man gör i portionsformar. Har aldrig gjort cheesecake förut. Kan man misslyckas?
nenne, kika gärna om du hittar det receptet! Behöver något att hålla mig till då jag inte har gjort själv förrut. (Funderar ett slag och inser att det är märkligt.)
Lammstek - mmmm! Det gjorde vi io påskas, tror jag det var. Hade mat i en vecka - minst!
Har faktist lite funderingar på ngt med lamm i helgen. Systersonens familj gör inte speciellt stora utsvävningar matmässigt (jag är diplomat ), men har förstått att han är nyfiken på att testa nya grejor, så lamm i ngn variant kanske vore ngt att introducera?
Fiskgratäng - sorry, inget speciellt recept på lut spontant sådär - fastän jag bor på västkusten Hmmm, eller förresten , nu minns jag ett recept, ska googla lite & se om jag hittar det .-)
Scrambled eggs - mmmm! Det åt jag på den brunchen jag var i lördags på Bergakungen (biograf i stan) innan Bondfilmen drog igång. Blev medbjuden på ett företagsjippo - trevligt, trevligt! Gratis är alltid gott
Cheesecake - så gott!
Boeuf Bourgignon, helt rätt årstid för en härlig gryta. Apropå Tina så gjorde hon en gryta med massor med vin i och till det ett mos med vitlök i. Sååå gott!
Näää, nu måste jag till jobbet snart, har tagit sovmorgon idag. Ska bara ta en kopp kaffe till och sitta liiiite mer och kika runt här.
Orignialrosen
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=111535&from=tipsa
Lappis - chessecake - lätt som en plätt! Minns att ngn variant jag gjorde ngngång tog extra tid på sig att stelna, så jag tror att jag hade den i ugnen lite längre, men sen stelnade den & blev bra! Jag tänkte också göra cheesecake i helgen, som tårta på söndag. Har ett recept från en av Leilas kokböcker, vit choklad, vaniljstång, hmmm... lime kanske också? Grymt god iaf!
Den där räkcocktailen låter himla god, påminner lite om en variant som jag gjort några ggr. Fast nya varianter är alltid välkomna, ifall du orkar dela med dig!
Skriver in receptet i helgen (har boken hemma).
Ja, då ska jag testa cheesecaken. Det lätt ganska enkelt och så tänkte jag ha på blåbär.