Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Fab - stannar hon bara i 5 dagar?!! Min svärmor brukar stanna i typ två veckor men denna gång, om ca 10 dagar, så kommer hon upp endast i 6 dagar. Det är faktiskt jag som föreslog det. På så sätt kunde vi smita iväg över nyår till Serre istället för att åka ned till Volmerange les mines (liten håla vid Luxembourg). Hade även hoppats på att slippa alla julklappshysteri som de har i den familjen men nu pratar maken i telefon med svärmor om just julklappar. Pust! Jag tänker inte köpa en enda till dem i år ... det är hans familj så det får han göra. I fjol köpte jag nämligen nästan alla och de som jag inte köpte fixade hans mamma. Då är det ganska enkelt med julklappar, eller hur?
Nåja, i min familj köper vi endast till barnen dvs två tonårskillar (brorsbarnen). Vi vuxna skrapar trisslotter och delar på den enorma *asgarv* vinsten. Sen har jag min släkt som fyller år precis veckorna efter julafton så det blir mer en kombinerad julklapp + födelsedagspresent. Till mamma och sambo har jag fått tag i superbra platser på Operan. Vi ska gå och se svansjön !
Sorry inte så mycket om resor ... mer om julklappar.
Sandslott, härligt!! För oss blir det bon homme de neige istället .
Fick häromdagen höra att ytterligare en kompis som är i Serre Chevalier över nyår. Tyvärr är hans fru inte med då hon skulle på bröllop i Kamerun. De är de mest beresta människor jag känner. Så skoj att sitta och dela på några flaskor vin och höra om deras luffar de gjort runt jorden. Numera har de en liten son och resandet har lugnat ned sig.
"Bon homme de neige"? Snögubbe? *gissar vilt*
Själv är jag förtjust i "ange de neige" eller vad nu snöänglar kan tänkas heta.
Absolut snögubbe! Fast det skulle visst ha stått ihop bonhomme de neige, så nu är det korrekt.
två veckor med svärmor.. oj... att du orkar.
Idag har det blivit en rundtur i min förort tillsammans med mor o en väninna. Tygköp hos en producent, Ljungbergs. Fika på Nääs fabriker. Ine dumt alls. Adventljusstaken är uppsatt, glögg och tomteskum ligger på lut.
Ikväll blir det fisk med pinjenötter i ugnen. En sås på smör, citron, vitlök o champagne till det.
Hej! Nu är vi hemma från vår Sydafrika resa och jag tänkte berätta om mina intryck för er sydafrikafantaster här inne som tack för all hjälp jag fick innan resan. Vill först och främst säga att vi hade fantastisk fin resa, en av de bästa resorna vi har gjort. Folk var så vänliga och hjälpsamma, det var nästan det bästa! Och landskapet som var så spektakulärt, speciellt runt Kapstaden och i Drakensbergen.
Vi inledde vår resa med safari i Madikwe där vi bodde tre nätter på Tau game lodge. Tau är verkligen att rekommendera, allt var jättebra - speciellt att alla stugorna låg runt ett vattenhål så man kunde sitta på verandan och studera djuren som kom väldigt nära. Tyvärr var vi där lite fel tidpunkt på året, under regnperioden när djuren inte måste komma till de stora vattenhålen för att dricka. vi såg tillräckligt med djur där ändå, men vi läste om alla andra som hade sett stora elefanthjordar vid vattenhålet - och visst hade man gärna sett det själv också... Men elefanter såg vi ju under de "game drives" som vi gjorde med guide på morgon och eftermiddag. Hela safariupplevelsen slår verkligen det mesta som vi har upplevt i resväg tidigare, det var så speciellt.
Efter detta övernattade vi en natt i Pretoria, för att sedan köra ner till Drakensbergen där vi bodde fyra nätter på Montusi Mountain Lodge vid Royal Natal national park. Här vandrade vi. Drakensbergen var speciella berg och vi gjorde några jättefina vandringar. Jag kan verkligen rekommendera att åka hit, om man är verkligt intresserad av att vandra. Om man inte är det, så kommer man nog att känna att det tar bort för mycket tid av resan att köra ner. Från Madikwe tog det ju två dagar. Förutom den fina naturen uppskattade vi att få se lite mer av det "verkliga" vardagslivet på landet i Sydafrika. I området kring Kapstaden tyckte vi det var lite väl turistiskt, så var det inte i Drakensbergen utan här kändes det mera "äkta". Montusi Mountain Lodge kan jag också rekommendera, det var en aning dammig pensionärsstämning över det hela, men stugorna var bra och maten var god. Men eventuellt finns det bättre ställen att bo på också. Tyckte dock det var bra att bo nära Royal Natal som är en stor nationalpark med flera omväxlande vandringar.
Sedan flög vi från Durban till Kapstaden och bodde tre nätter i Franschhoek. Tack för tipset om att bo i Franschhoek istället för Stellenbosch!! Tyckte det var så mycket mysigare. I och för sig bodde vi inte så bra, på Auberge Bligny som inte är att rekommendera, men själva orten och omgivningarna var så fina. Vi åt på två jättebra restauranger - Le bon vivant och Reubens. Båda är att rekommendera - maken tyckte bättre om Le bon Vivant eftersom uppläggningarna var så speciella, medan jag tyckte bättre om Reubens som trots allt hade snäppet godare mat. Första kvällen åt vi på Umami i Stellenbosch, men det bleknade verkligen bort i jämförelse med de andra två. Tack också för tipset om ostbricka på Ernie Els, den var fin.
Efter detta tillbringade vi en natt i Montagu, och det blev bra eftersom vi åt lunch på ett trevligt ställe, bodde bra (Montagu Vines) och hade ett verkligt intressant samtal med värden där samt åt god middag på kvällen - men annars tycker jag väl inte att det fanns så mycket att se har så att det var värt att köra den biten... Omgivningarna såg ganska likadana ut som tidigare, fast aningen tristare. Vi besökte dock den bästa vingården här, som vi tyckte, Bon courage. Sedan såg jag att de finns på systemet också.....
Sista två nätterna sov vi i Kapstaden, på Bickley House. Bickley var verkligen bra så det kan jag rekommendera. Åt på restaurang Baia, som ingen av oss tyckte var värt pengarna, och på en asiatisk restaurang "Haiku" - som vi verkligen tyckte om. Det är en trendig restaurang som är trevligt inrett och de hade fantastisk Dim sum och sushi! Intrycket förtogs väl lite när vi skulle betala notan och upptäckte att vi inte hade tillräckligt med pengar på kortet... Maken fick ta taxi till hotellet för att hämta det andra kortet medan jag väntade kvar. Det är sånt som händer.
Sista dagen var vi på en township tour i Kapstaden. Den kändes aningen turistig och redigerad, men vi tyckte ändå att det var bra att vi gjorde den. Man kan trots allt inte blunda för alla problem som de har med segregation och fattigdom, även om det är ganska enkelt att göra det som turist märker man ju inte mycket av det.
Kort sagt, en fantastisk resa. Enda felet var att vi inte hade mer tid där...
Gafsan - tack för härlig läsning. Drakensbergen var något som jag gärna ville besöka under vår resa men fann inte tid till. Vi älskar att vandra och se vacker natur så nästa gång ska vi nog prioritera det. Man får helt enkelt ta en bit i taget.
Gafsan,
Låter som att ni har haft en underbar resa, jag längtar verkligen tillbaka till Sydafrika för att utforska mer. Vi ska definitivt bo i Madikwe igen, det var verkligen en höjdpunkt, jag håller helt med dig.
Vingårdar vill vi besöka ännu fler, men Ernie Els var spektakulär både avseende vinerna, osten, utsikten och arkitekturen. Åh, vad jag längtar dit!
Sydafrika låter härligt. Grymt avundsjuk på er som varit där. Min enda erfarenhet av Afrika är Tunisien men Sydafrika står högt på önskelistan
Paris i morgon för min del. Möte på torsdag men faktiskt en halvdag för mig själv i stan eftersom middagen blev inställd.
Själv ska jag boka in flyg till Barcelona. Maken har precis bokat sitt (han ska ju vara där hela veckan på mässa).