Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Lapinette
Måste bara tacka för laxreceptet med cashewnötter!
Smaksens!!!!!!!!!!!!!!!! Vi tog en Alsace till, jag hittade det som vi hade på vårt bröllop så det får bli Chablis en annan gång
!
1245 grader?!
Japp, då blir den riktigt mörk och go! Det ska vara 125 grader men jag kör rulltricket istället.
socker blir ju jävligt varmt....
Makens mor kör kultricket på knäcken men hon tror att det ska plinga i botten på dl-måttet i rostfritt. Gissa om deras knäck är hård..?
Hej tjejer,
allt väl?
Rosen - pratade om din lammgryta med såväl mannen & bästa väninnan igår - tror att vi kommer att testa den ngn av de lediga dagarna runt jul/nyår! Vi kommer allihopa att vara ganska mkt lediga, så då finns det ju tid med långkok! (vem vet, efter morgondagens besked, kanske vi alla tre kommer att få en låååååååång semester - alla tjänstemän får besked imorgon eller iaf ngn av de närmaste dagarna - men skit samma, det var inte det jag skulle skriva om...).
Kola - yummie! Jag tror att jag fick ett recept av dig, Nenne, förra året. Som man doppade i mörk choklad, mmmmmmmmmmmmm! Minns även ett bra tips som Leila kom med på TV4 förra året - att hälla upp kolan i en avlång brödform som man täckt med smort bakplåtspapper, så flyter de inte ut så mkt, utan bitarna blir sådär tjocka & goa sen när man skär dem i bitar!
Rosen - vad underbart att resan verkligen blir av för er!! Måste kännas underbart att ha det framför er! Visst var det den 15 dec som ni åker?!
...och det gläder mig att ni åt grönkål igår!! Det är jag uppvuxen med på julbordet! Ingen jul utan mammas grönkål & skinka ....men så är jag ju född i Halland också!
Mannen, väninnan & jag var på julmarknaden i Haga igår - mysigt med grymt trångt. Sen bakade väninnan & jag lussekatter här hemma ihop, mmm! Fast jag måste säga att jag föredrar vanlig hederlig jäst framför torrjäst (som jag råkade ha hemma), de jäste aldrig så mkt som de skulle. Blev ok, men aningen kompakta.
...och sen måste jag ju berätta att mannen, väninnan & jag åt en helt gryyyyym middag igår kväll! Shoppade rådjursstek på saluhallen, ingen av oss hade lagat det förut, men det blev super! Så otroligt mört & gott! Till detta en getostlasagne med bla spenat & soltorkade tomater. Rödvinssky därtill. Mmmmmmmmmmmm! Till kaffet efteråt blev det några praliner från Flickorna Kanolds (getost & honung, chili-passionsfrukt samt glöggtryffel). Deras nya fina disk i saluhallen är såååå himla fin! Kul att se när de tillverkar pralinerna också, bakom glasrutan!
Lappis, berättade jag att jag bjöd mannen på din lax för några veckor sen & han gillade det!! I vanliga fall är han ingen direkt fiskätare, men detta funkade Köpte dessutom färsk lax, det blev sååå mkt godare än den styckfrysta man kan köpa.
Hej Piggelin!
Julmarknad är härligt, sätter en sådan skön julstämning med alla dofter och saker. Lussekatter måste bakas med riktig jäst, jag håller med dig.
Skön middag ni verkar ha haft - rådjursstek är ju toppengott. Inser att jag behöver åka till saluhallen i Göteborg och köpa praliner.
Japp, håller med - på båda punkterna
Idag blev det lite mer julstämning, vi var på Lisebergs julmarknad en sväng. Vi bor ju precis intill, så det brukar bli att vi glider dit några vändor per säsong, idag med en "mammakompis" & hennes man & son.
...och ja, just det, i fredags blev det ju också en dos julstämning. Mannen, dottern & jag knallade iväg bort till Götaplatsen där Göteborgs "starke man" Göran Johansson invigde årets upplaga av "Julstaden Göteborg" samt julfilmen på Konstmuséets fasad. Mängder med folk som hittat dit! Så vi har verkligen frossat i julstämning
Åh, tack för länken!
Lisebergs julmarknad - det vore något!