Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Ab Fab - lät som om ni hade det härligt & blev ordentligt bortskämda av maken din!! Fnissade när jag läste om Admiral von Schneider med flera
AM - grytan står här på spisen - blir spännande att testa om några timmar!
Adamia - tack för reseberättelsen!! Vad roligt att du gillade Madikwe du med! Visst bodde Rosen på Bush House också? Vad lyxigt att ni var alldeles själva där hela veckan!!
Sen måste jag ställa en förmodligen korkad fråga - vart ligger Patagonien? Jag fick för mig först att det var i krokarna av NZ & Australien, men sen när jag kollade på E11a's länk, så var det på spanska. Är det utanför Sydamerika ngnstans? Jag kan ju iofs kolla upp det på Wikipedia eller liknande, men är lite slö just nu
E11a, när är det ni drar till Namibia?
Åh Namibia är långt kvar Slutet av September. Verkar passa bra med vädret då. Så det blir andra resor innan dess hoppas jag.
Patagonien är sydligaste delen av Sydamerika. Ligger således i Chile och Argentina. Vackert och vilt.
Vi har funderat på att besöka Torres del Paine National park p://en.wikipedia.org/wiki/Torres_del_Paine_National_Park
Anedningen till att det inte blivit av än är att det är bökigt som attan att ta sig dit
länken skulle vara
en.wikipedia.org/wiki/Torres_del_Paine_National_Park
Ahhh vad härligt att läsa här!!!!
Adamia - er resa låter helt underbar! Kom gärna in med lite fler detaljer om Nya Zeeland och Patagonien.
Piggelin - menyn för nyår tack!
Ab fab - er nyårsafton lät helt suverän. Tycker själv att nyåraftnar har en tendens att inte alls bli som man hade tänkt sig.
Själv hade jag den lugnaste nyårsafton på säkert 20 år! Efter en lång dag i massor av nysnö i Sestriere (Italien) så blev det 3-rätters middag på hotellet. Jättegod mat men ett sånt felval till rödvin att maken inte drack något under middagen. En otroligt blaskig Bourgogne (såg ut som hallonsaft). Trist men den höll oss väldigt nyktra. Champagne på tolvslaget, lyssnade till lite sång i baren och i säng vid 1-tiden.
För dagen efter väntade nysnö i backen (det snöade hela dagen och natten den 31:a) och strålande sol !
E11a - helt otroligt! Har tidigare knappt hört talas om Namibia men har nu helt plötsligt hört och läst om det från 3 källor på lika många dagar.
Så här är det! Vi var över på nyårsdagen till en kompis vars föräldrar har hus i grannbyn till Serre Chevalier. Har inte sett honom sen vår flytt från Cannes dvs 2,5 år sedan. Hans pappa är inom champagnebusinessen så det blev självklart 2 sorters årgångschampagner och lite tilltugg när vi var där. Förutom detta som maken självklart tog i akt och frågade ut om champagner och om provsmakningar (så nu vill maken åka till Champagne!) så är denna familj (barnen) väldigt beresta. Våra kompisar (hon var på bröllop i Afrika så vi träffade bara honom) har rest omkring i Asien och Sydamerika med ryggsäckar i månader och kompisens syster pratade varmt om Sydafrika, Australien och Namibia! Hon var verkligen eld och lågor när hon pratade om Namibia och sa att vi bara måste åka dit!
Vad om Namibia? Jo de sa att naturen var så skiftande. Från en dalgång till en annan såg det helt annorlunda ut. Det var så vackert och människorna så vänliga. De kände sig aldrig rädda förutom en gång då de besökte en storstad. De såg alla djur i sitt rätta miljö, inga parker och bl a hade de sett en leopard som var ute och jagade.
Så förutom detta par som pratade sig varma om Namibia så såg jag i dagens SvD en artikel på 3 sidor om just Namibia. Känns verkligen som något säger att vi ska åka dit !
Låter som ett bra Nyårsfirande Lapinette!
Vi ska också försöka ta oss iväg på lite skidåknng i Feb (blev inget förra året, var i Hong Kong istället den tiden på året). Vi har inte bokat något och tänker se var det är bra snö helt enkelt. Maken har yrat om Italien och Sestriere och det verkar ju vara bra snö har jag förstått.
Jag vet! Namibia verkar dyka upp överallt Kommer att vara vi och massor av andra svenskar där i September tror jag
Ja, Namibia verkar väldigt intressant. Vi har pratat om det också, mycket för att jag har lite kontakter där och det är alltid bra att få lite tips från insidan. Det blir spännande sedan att höra alla reseberättelser därifrån.
Jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri om ni vill kolla. Mest från Patagonien, men även ett par tre från Nya Zealand och bilder från safarin, förstås!
Vår resrutt i Patagonien var (Santiago) - Puerto Montt - Puerto Varas - Bariloche - Puerto Natales (Torres del Paine) - Punta Arenas - Ushuaia - Trelew - Gaiman - Puerto Madryn - (Buenos Aires).
Puerto Montt, Puerto Varas och Bariloche ligger i sjödistriktet, de två första i Chile och sista i Argentina. Man kan ta sig med båt över till Argentiska sidan. Korten på vulkanen Osorno och vägen uppför vulkanen dit är därifrån. Grönt och vackert.
Puerto Natales, där hade det finaste hotellet brunnit ned (ett av korten) så vi bodde på B&B som också var mysigt. Det är inte så mycket att se i själva samhället, utan det fungerar mer som en sista utpost innan Torres del Paine (kort på själva bergen, hotellet i sjön och is från glaciären Grey). Vi hade hyrbil och körde upp dit själva från Puerto Natales. Det går många bussturer både från Punta Arenas och från Puerto Natales om an föredrar det, men det är nog jobbigt att åka hela vägen från Punta Arenas och upp i buss kan jag tro. På hela vägen mellan Punta Arenas och Puerto Natales finns det absolut ingenting (vi stannade i en minimal by och köpte lite fika någons vardagsrum).
Att sedan köra upp till Torres del Paine från Puerto Natales var en otrolig naturupplevelse. Hela nationalparken är som ett vykort! Men det var vansinnigt blåsigt. Jag tyckte att det var nästan stormstyrka och tydligen var det lite extra starka vindar även om det i princip alltid blåser kraftigt där på sommaren. Det var omöjligt att gå rakt! Här skulle vi ha velat stanna i flera veckor. Det finns hotell inne i parken (bland annat det på kortet, i sjön) och det är jättedyrt att bo på hotell där om man jämför med priserna i Puerto Natales. Många åker upp dit för att campa, vandra och klättra, men då kanske inte sommaren är helt optimal på grund av blåsten? Jag skulle då inte vilja sitta på någon klippsida i de där vindarna!
Punta Arenas ser man att det var en viktig och rik stad innan Panamakanalen byggdes. Vilket hårt slag det måste ha varit när sjöfarten försvann. Nu är det en sömnig liten småstad mitt i ingenting och därför bestämdes det att man skulle få status som frihamn och vissa saker är väldigt billiga. Därifrån flög vi till Ushuaia - Tierra del Fuego.
Under alla flygturer var det otroligt klart väder och det var precis som rena turistflygningar över glaciärer, berg och fjorder. Ett av korten är utsikten mot Antarktis från glaciären ovanför Ushuaia och man ser alla fartygen nere i hamnen som går dit. Här gjorde vi utflykter för att se pingviner, vindpinade träd och sagolandskap som skadats av bävrar som någon tyckte att det var en bra idé att importera från Kanada?
Runt Trelew, Gaiman och Puerto Madryn letade vi efter de walesiska ättlingarna, åt en enorm mängd kakor (traditionellt Welsh Tea), tittade på dinosaurskelett och åkte på valsafari från halvön Valdés. Det var verkligen en upplevelse!
Santiago de Chile var ingenting speciellt, där behöver man inte många dagar. Buenos Aires däremot var ju helt otroligt fantastiskt. Dit ska vi åka igen och göra det ordentligt. Vi var ganska trötta efter allt vandrande och kringflackande, så vi orkade bara utforska några av stadsdelarna och förstod snart att man behöver mer än fem dagar. Vi bodde i en riktig lyxlägenhet i Recoleta - vi har bekanta där som hyr ut lägenheter på samma sätt som vi gör här.
Jag minns att det var komplicerat att hitta en biljett som tillät oss att åka från Nya Zealand direkt över till Chile. 95% av rutterna går över västra USA tydligen. Jag vet inte om det finns andra bolag som flyger rutten också, men det enda vi hittade var LAN Chile som kör en codeshare med Quantas, tror jag.
Om man är sugen på lite äventyr så är nog Patagonien ett måste. Vi råkade inte ut för några incidenter alls dessutom och det kändes aldrig oroligt på något sätt. Däremot var det lite roligt att lära sig den lokala spanskan - speciellt menyerna var intressanta i början!
E11a - Sestriere var toppen. Så mycket snö. Säkert 1-2 meter mer än i Serre Chevalier och så inte lika mycket folk. Vet inte om det berodde på att vi var där på nyår (31/12) eller för att det snöade så mycket.
Gällande Namibia så skulle vi bara maila för att få tips av paret i Paris. De hade bokat genom en fransk resebyrå och de åkte bil mellan de olika camperna. De var iväg 5 veckor och förutom Namibia besökte de Viktoriafallen och Angola. För Namibia så sa dem att det var helt ok med 2-3 veckors semester.
Adamia - ska kika på dina foton och absolut spara ned din text ovan.
Vilka foton Adamia!!! Måste slita maken från sin dator och visa honom.
Har för mig att det är några här inne som varit i Normandie ... eller har jag fel? Undrar vad som finns att se då jag nu funderar lite på det där med makens förslag om att ta bilen till svärmors födelsedag och samtidigt besöka Champagne.
Har varit där massa gånger och hälsat på släkten - info kommer, nu måste jag packa upp!
Vad kul att du gillade korten Lapinette!
Här har vi precis bestämt att det blir ingen skidresa i vinter. Det blir en resa hem till Sverige i vår istället. Problemet är att det nog blir i maj när de billiga flygen börjar gå och det brukar vara så otroligt dåligt och tråkigt väder hemma då (kom ihåg att "hem" är låååångt uppe i norr). Vi får fortsätta fundera lite. Mars vore bättre och kanske ett par nätter i London för att undvika att flyga Spanair till Stockholm - inte på grund av olyckan utan för att det alltid är en massa annat strul och förseningar och ändrade rutter och jag vet inte allt.
Sedan är det kanske dags att börja planera Italienresan lite också, men jag vet inte hur mycket vi får bestämma själva eller om svärföräldrarna ska planera exakt allting. Suck.
åååh vad härligt att läsa alla berättelser, gaaaaaaaah!!
En kort fråga... Jag läste en liiiiiiiiten tiny notis i tidningen RES om ett hotell långt upp i tjottahejti, alltså Finska lappland, där man hade var sin liten "igloo" med tak av glas så att man sov under stjärnorna men inte lika rövbitande kallt som på ishotellet. Vore grymt mysigt nu på vintern med norrsken och allt. Men kommer inte ihåg vad det hette eller var det låg. En dålig förutsättning alltså... Har någon av er hört talas om det?
Nenne - www.kakslauttanen.fi/ Jag sparade länken efter att ha läst ett reportage i DN om det där stället.
Telis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TACK!!!!!!!
Åh, nu blev jag alldeles hoppistudsig!