• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

God Jul på er tjejer!
    Jag kommer nog också att kika in lite då & då. Vi åker ner till mina föräldrar imorgon fm & kommer tillbaka framåt kvällen på juldagen. I år är vi (dvs mannen, dottern & jag) de enda som är hos mina föräldrar - mina andra syskon firar på annat håll. Men det känns mysigt det med - när vi är hela gänget, så är vi ju en bit över 20 pers & man får inte en syl i vädret Nu kan man sitta & tjöta, spela spel, äta gott, ta en promenad eller två & bara ha det bra

• fru AM

Hej alla och god fortsättning på det nya året! Jag har en liten fråga till er beresta damer: Någon som varit i Amsterdam och kan rekommendera ett bra hotell (får gärna vara lite åt det dyrare hållet), centralt beläget ...? Jag och maken tänkte åka dit om en månad ungefär innan jag blir för långt gången för att få flyga.

• Piggelin1

Hej AM - god fortsättning till dig & alla andra här

Hoppas att ni haft en bra jul & kul nyårsfirande! Lappis & Rosen lär ju njuta av skidåkning resp. sol & värme för glatta livet just nu

Angående Amsterdam, så bor vi ju alltid hos brorsan när vi är där, men några hotell poppade upp i skallen. Hotell Pulitzer,
    www.starwoodhotels.com/luxury/property/overview/index.html Ligger mitt i smeten, nära de "10 Straatjen" (eller vad de nu kallas - tio små gator mellan kanalerna med kul shopping). Åt lunch där för en massa år sen.

Ett annat alternativ är www.dylanamsterdam.com Ligger också väldigt bra till.

Ett hotell som det pratades väldigt mkt om när det var nytt för några år sen är www.lloydhotel.com - fast det ligger lite mer off.

Vill man bo riktigt flott, dvs samma hotell som rockstjärnor & kungligheter, då kanske Amstel Hotel nära Magere Brug kan vara ngt?

• Piggelin1

AM förresten - du som gjort Rosens lammgryta, körde du med pärlcouscous i grytan då?

Vi tänkte bjuda några vänner på detta imorgon & planerar att låta grytan stå & puttra redan idag. Frågan är då om man ska lägga i pärlcouscousen redan idag eller vänta tills man värmer på det imorgon?
    Var nere på saluhallen för en stund sen - de är för himla serviceminded där, de sågade upp bitarna av lamm till oss i lagom stora bitar. Perfekt!

Ab Fab - blev middagen lyckad på nyår & väninnan ordentligt ompysslad av er?

Vår nyårsfest blev klart lyckad - suveränt god mat, kul stämning & precis lagom många så att vi alla fick plats runt samma bord (nio vuxna). A somnade strax innan vi satte oss till bords & sexmånaderstjejen satt snällt på sin filt på golvet & var allmänt nöjd
    Kom inte i säng förrän tjugo över tre - det var länge sen senast! Lagom seg igår, men det var det värt! Hade en hel del mat över, perfekt

• Piggelin1

Annars så var det verkligen spelens jul i vår familj i år!
    Av en leverantör fick jag ett frågespel som heter Qube, tema är Världen Runt eller ngt i den stilen. Sen hade mannen köpt ett spel till oss i julklapp, ett riktigt mexikanskt domino (vi spelade det hos vänner i höstas & det var verkligen superkul!) & sen hade jag fått tips av en kompis om ett annat spel, som jag köpte till mannen & mig - Sybarit. Frågespel om mat, dryck, seder & bruk, vett & etikett. Såg det i en affär för ngt/några år sen, men hade helt glömt det, tills kollegan pratade sig varm om det.
    Spelade det i mellandagarna & det var riktigt roligt!

Ok, nu ska jag baka lite tänkte jag - see you later!

• Ab fab

Nyår var underbar här. Bad o bastu först. Maken serverade väninnan o mig champagne. Middagen var smaskig. Förutom för oss tre var det dukat till Mr Winterbottom, Admiral von Schneider o Mr pommeroy... O maken snubblade över ett djuruvud på golvet
    Fyra flaskor skumpa, roligt spel o massa prat. Tolvslaget med grannarna o massor av raketer. igår var det promenad i solen, fika vid sjön o lååång middagslur i soffan.

• fru AM

Piggelin: Tack så mycket för bra hotelltips!!!

Angående lammgrytan och couscousen (pärlvarianten) så tillreddes de enligt anvisningarna på förpackningen och pytsades ner precis innan servering. Åh - så vrålgod den var den där grytan!!!

• Adamia

Gott nytt år till er allihopa! Vi är tillbaka från vår tvåmånaders bröllopsresa nu. Tur att vi kom tillbaka till sol och jul här i Spanien, men nog känns det lite motigt att börja jobba igen. Nåväl.

Så nu kan jag vara "expert" på Sydön på Nya Zealand och Patagonien. Sydafrika finns det redan så många experter på, vet jag! Tack för era tips!

Sydafrika och Madikwe (Bush House) var verkligen en fantastisk start på resan och det var bara vi två där just den veckan så det var otroligt romantiskt och vi blev verkligen bortskämda. Jag förstår nu varför så många pratar lyriskt om Sydafrika! Vi såg alla stora fem plus bonusar i form av vildhundar, giftormar, vildkatter och noshörnings-... hmm... heter de kalvar? Jag hade aldrig trott att vi skulle få se så många olika djur! Vattenhålet vid hotellet var förstås en höjdare också. Man sitter där och läser förnöjt i solstolen, tittar upp och ser en giraff. Vilken upplevelse!

Nya Zealand var en annan höjdpunkt; under hela resan där planerade vi för hur vi ska gå till väga om vi vill flytta dit! Vårt företag skulle nog fungera bra där och på listan med negativa saker lyckades vi aldrig få med mer än tre saker, så det tål helt klart att tänka på. Synd bara att det är så långt borta.

Sedan Patagonien... Jag har varit sugen på att åka till Patagonien i fem år tror jag och det var till och med bättre än vad jag hade förväntat mig. Det är lite svårt att förklara vad som lockar, men det är så stort och tomt och vackert. Storslagen natur och man har den där äventyrskänslan hela tiden. Som att man inte vet vad som ska dyka upp runt hörnet.

Vi körde egen bil överallt och det var helt rätt. Ingen av oss är speciellt bra på att planera allting exakt, utan vi hamnade på en massa ställen som vi inte ens hade tänkt på från början. Några av de bästa platserna och hotellen vi hittade var någonstans dit vi bara åkte på känn. Spännande. Jag tror att på hela tiden vi var borta bodde vi bara en natt på ett lite mystiskt ställe, så det är helt ok.

Nu ska man bara försöka hitta igen vardagen och någonting som är positivt med att vara tillbaka. Än så länge är det bara att jag har så mycket kläder och skor att välja på helt plötsligt! Sedan ska jag läsa igenom tråden också och se om jag får inspiration till nästa vinters resa - det blir nog bara en månad nästa gång, men varför inte börja planera redan nu?

• E11a

Tack Adamia! Vad roligt att läsa din berättelse.

Var i Patagonien var ni? Berätta!!! Det blev nästan vår lite roligare resa för 2009 men nu bokade vi en resa till Namibia istället (tror inte att vi lyckas klämma in två så långa resor på samma år så Patagonien får vänta). Har hört bra saker om Remota (www.remotahotel.com/inicio/portada) och kommer nog åka dit om inte allt för länge hoppas jag .

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit