Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Visst var det i februari du skulle dit? Då kan man verkligen behövas piggas upp!
Ab fab - ja i fjol var det supermysigt när vi var där. Soligt så man kunde sitta ute på en servering och dricka ett glas vin. Hoppas på en repris!
jag var så lycklig när vi var där i oktober. Lämnade ett regnigt och grått Göteborg (suprise....) och kom till 20 grader, uteservering, vin och folkspan. Det bästa jag vet!
Visst är det härligt! Vi hade lite otur med vädret i Andalusien men i ett par dagar sken solen och man kunde gå i t-shirt. Sånt uppskattas.
Nu börjar det dra ihop sig för resan, fullkomligt underbart! Trodde väldigt länge att vi inte skulle komma iväg, så jag har knappt vågat tänka på resan, än mindre prata om den. Tänk, om två veckor är vi i Singapore.
När alla skuttar runt och köper julklappar så känner jag mig så lugn och allt annat än stressad. Jag behöver inte fixa något. Igår handlade vi lite skinka och åt till middag. Julskinka, skånsk rödkål, potatis och halländsk grönkål med en liten nubbe till. Ljuvligt gott!
Idag ska jag göra en Jansson. Tänkte göra den nu så blir den jättegod när vi värmer den till nattamat. Till middag blir det helstekt kyckling om jag känner för det. Köpte en fin, ekologisk kyckling - kan inte köpa någon annan kyckling numera.
Hur har ni det? Julpyssel och sådant? (Jag gillar pyssel, pynt, julbord och grötrim, men inte varje år.)
Nehepp, nu ska jag diska undan i köket och fixa en Jansson. Ha det gott idag!
Har varit ute och köpt julklapper till vårt hem och mig själv . Resterande familjen får kuvert (pengar, upplevelser) eller sånt som är drickbart! Har gjort kola som jag tänkte ge bort en stor del av då svärmor då släkten i Frankrike råkar älska min kola. I övrigt blir det inte mer julmat här hemma förutom lite glögg och pepparkakor. Ska äta mitt första julbord på fredag och sen blir det ytterligare två i nästa vecka innan det är dags för julbordet hos min bror på julafton. Orkar därför inte göra någon egen julmat, för det blir för mycket.
Vad härligt att åka iväg till värmen Rosen. Hur länge blir ni borta?
Lappis, du råkar inte vilja dela med dig av receptet på din omtyckta kola? Jag har inte lyckats hitta något riktigt bra recept på kola genom åren, det saknas i min julreceptsmapp!
Att ge bort drickbart är trevligt - och kul att få också. Vi fick mycket drickbart när vi gifte oss. Härligt att öppna en flaska från vänner, skänka dem en tanke och njuta av vinet.
Förr oss blir det nog inget julbord i år om inget oförutsett sker.
Vi blir borta i tre veckor, helt sanslöst. Senast jag hade semester mer än några dagar här och där var nog tio år sedan så det känns välförtjänt.
Tre veckor - vad härligt! och visst kan du få receptet på kola. Själv hittade jag den i SvD helgbilaga för två år sedan och tycker den blir supergod ... och ooootroligt onyttig.
4 dl ljus sirap
3 msk kakao
5 dl vispgrädde
4 1/2 dl socker
Blanda sirap och siktad kakao i en tjobkbottnad gryta som rymmer minst 5 liter. Rör i övriga ingredienser.
Koka kolan utan locka i ungefär 40 minuter (jag brukar koka den i 1,5 - 2 timmar) till 1245 grader eller gör ett kulprov, droppa kola i kallt vatten och se om det går att rulla en kula som är seg, då och då.
Häll upp kolan på en plåt med bakplåtspapper. När kolan har svalnat skär den i bitar och vira in den i papper.
Vet du vad!! Ser nu att jag gjorde fel igår. Istället för 3 msk kakao tog jag 3 dl!!! Men den blev ok ändå .
Tackar, tackar! Har klippt och klistrat, sparat i receptmappen tills det är dags. Då kommer jag att tänka på dig - döpt till Lapinettes chokladkola.
Har massor med recept från BT och de har alla möjliga konstiga namn. Tror jag ska ge ut en kokbok någon gång i framtiden .