Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
lammstek gjorde jag i söndags. Hur gott som helst. Ulf Wagner (kock i Göteborg) hade ett föredrag för ett par år sen. Han lärde mig att laga kött på låg temperatur och länge. det blir så bra. lammstek fylld med tomatflingor och hackade oliver, sen ihopknuten. Kryddad med salt, honung, citron och rosmarin. Bryner steken i en panna och sen in i ugnen på 100 grader. Tar väl en 5 timmar men det är inget jobb. En digitaltermometer. Köttet rosa och mört. Serverade men en risotto smakstt med fetaost och ruccola. Mumms
helgen som kommer blir det ingen matlagning. Har hångelhelg med maken Det blir i och för sig champagne och ost. Köpte en bok till honom i födelsedagspresent som handlade just om ost och champagne. Den kom från en fantastisk ostbutik o Stockholm - Androet. www.androuet.nu/
Ahhhh, Ab Fab - sitter ju här & blir hungrig nu!!
Tomsatflingor?! Det har jag aldrig hört taals om - vart får man tag på det?
Champagne - mmmm! Hångelhelg, mmmm!
tomatflingor... det är soltorkade tomater som är krossade till flingor. Ser ut som chiliflakes ungefär.
Aha! Gissade att det skulle se ut ngt åt det hållet! Ska spana på Ica Focus - de om ngn borde ju ha det
tror att jag hittade det i någon kryddaffär som lösvikt. Bra intensiv tomatsmak fort.
nenne - tackar! Kopierat och klart att användas!
Fab - har faktiskt ännu inte besökt Androet även om den ligger på promenadavstånd från oss. Vi har desto närmare till Vasastans ost så där hamnar vi istället. Köpte några tokgoda franska ostar och kompotter i förra veckan och de räckte in på helgen .
Maken och jag har diskuterat helgens vin och som vanligt blir det han som springer iväg och inhandlar några flaskor med Crozes Hermitage.
Vasastans ost är så trevligt också. Var förbi senast vi var hos svärföräldrarna. De hade grymt goda mandlar i choklad (godisgrisen har talat...)
Androet var trevligt. Fantastiskt knäckebröd av alla saker.
idag blir det dock öl och korv. Skall spela biljard med 15 tyska farbröder... o de har beställt tysk och manlig mat
Ooooh vassego, Originalrosen! Jag blir alldeles stissig som äntligen har fått bidra med något här inne!
Ihii!!
Tittar in och lämnar räcocktail med mango och lime till de som är nyfikna och vill prova:
Fyra portioner
1 mango
1 gurka
1 skiva vattenmelon
1 avokado
200 g skalade räkor
1/2 röd chili
4 msk pressad lime
1 msk korianderfrön
1/2 kruka färsk koriander
1 citrongrässtjälk
salt, peppar
Skala mango, gurka, melon och avokadon och skär i tärningar. Blanda med räkorna. Lägg upp i portionsskålar (jag använder martiniglas).
Kör chili, limesaft, korianderförn och koriander i en mixer. Smaksätt med rivet citrongräs, salt och peppar. Slå dressingen över räkorna och grönsakerna. Garnera med späda skott av sallad, örter, krutoner, exempelvis krasse, ruccola och gräslök.