Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Vilken underbar berättelse Lapinette. Den hamnar genast i min resedrömsmapp
Helgen har varit fantastisk här i Göteborg. Flera minusgrader på nätterna och i min förort var himmelen alldeles stjärnklar.
I fredags var det halloweenparty med tjejerna från BT. Vi var ruskigt utklädda och de stackars barnen som trick o treatade blev riktigt rädda för oss *moohaaaa*
Igår blev det underbart restaurangbesök. En av de trevligaste krogarna i stan- Thörnströms. En trevlig kväll med riktigt god mat- renkalv med persiljerotsmos var en höjdare. Och vilkent bröd. Lövtunt knäckebröd med anis lyfte smaklökarna till nya höjder.
www.thornstromskok.com/
Idag har varit en slöardag. Skogspromenad och middagssovning på soffan. De allra sista trattkantarellerna lyckades vi ta hem också
Vilken underbar berättelse Lapinette. Den hamnar genast i min resedrömsmapp
Helgen har varit fantastisk här i Göteborg. Flera minusgrader på nätterna och i min förort var himmelen alldeles stjärnklar.
I fredags var det halloweenparty med tjejerna från BT. Vi var ruskigt utklädda och de stackars barnen som trick o treatade blev riktigt rädda för oss *moohaaaa*
Igår blev det underbart restaurangbesök. En av de trevligaste krogarna i stan- Thörnströms. En trevlig kväll med riktigt god mat- renkalv med persiljerotsmos var en höjdare. Och vilkent bröd. Lövtunt knäckebröd med anis lyfte smaklökarna till nya höjder.
www.thornstromskok.com/
Idag har varit en slöardag. Skogspromenad och middagssovning på soffan. De allra sista trattkantarellerna lyckades vi ta hem också
Hej på er
Tänkte berätta lite om hur vår bröllopsresa till sydafrika blev för alla fantaster här inne. Kan ju börja med att säga att jag gärna sällar mig till fanklubben. Jisses vilken härlig resa!!
I stora drag såg resrutten ut såhär:
Vi flög till Johannesburg, därefter direkt vidare till Sabi Sands ( sabi.krugerpark.co.za/ ) som är ett privat reservat i anslutning till Krüger utan stängsel emellan. Där bodde vi fyra nätter på Exeter River lodge ( sabi.krugerpark.co.za/Luxury_Safari_Lodges-travel/exeter-river-lodge.html ). En helt fantastisk upplevelse med safarin. Vi hade dessutom enorm tur med de djur vi såg, på två turer hade vi sett De Fem Stora. En dag paraderade ca 40 elefanter förbi utanför lodgen, en annan dag ett lejon. Vi såg leoparder, giraffer, noshörningar osv. Helt fantastiskt!! Jag är glad att vi hade en natt utöver de rekommenderade 3, det blev liksom en bonus. Vi blev dessutom helt fågelgalna, slutade med att vi köpte både en fågelbok och en däggdjursbok...
Sen flög vi över Johannesburg till Port Elisabeth. Där hyrde vi bil och körde vidare till St Francis Bay där vi bodde på Sandals Guesthouse ( www.sandalsguesthouse.co.za/ ). Boendet var jättefint, men orten var supertråkig. Vi hade visserligen otur med vädret, det blåste och regnade, plus att det var lågsäsong så det var rätt tomt, men vi såg inget där som vi inte såg senare längs vägen. Ett bättre alternativ hadevarit att flyga J-burg - George och sen köra tillbaka till Knysna och göra dagsutflykter därifrån.
Nåja, vi körde vidare till Knysna, där vi bodde på Falcons view manor www.falconsview.com/ . Mykcet fint boende ovanför Knysna med fantastisk utsikt och god middag. I Knysna åt vi på hotellet en gång och två kvällar på 34° South ( www.34-south.com/ ) trevligt ställe med god mat, åtminstone fisken och calamarin som vi åt (kom dock ihåg att vi bor i Schweiz, på svenska västkusten kan man säkert få lika god/bättre fisk). Från Knysna gjjorde vi utflykter, bla till Plettenberg Bay. Fantastisk strand men inte så mycket mer. Fast för några dagars badsemester säkert jättemysigt.
Vi körde vidare till Swellendam, där vi bodde på Schoone Ordt www.schooneoordt.co.za/ . Bättre boende och service får man leta efter, FANTASTISK frukost, nå, ska ni till Swellendam, så bo där. Jag menar det. Här gjorde vi utflykt till naturreservatet de Hoop med vackra sanddyner men framförallt var det säsong för valar. Vi såg säkert 50 st från stranden, southern right wale. Där var nästan inga människor i reservatet. De sista 50 km är på grusväg, det låter mycket, men största delen är så väl preparerad att man gott kan köra 80 km/h. Så vi skippade Hermanus...
I franschoek (eller egentligen var det nästan närmare Stellenbosch) bodde vi på Cathbert Country Inn ( www.cathbert.co.za/ ) Vackert beläget på en vingård. Vi hade förökt få bord på Le Quartier Francais, i deras Tasting room www.lequartier.co.za/ som Lappinette hade tipsat om, dock fick inte vi heller bord. Vi åt dock i deras bistro iCi vilket var mycket lyckat, även om det inte var avsmakningsmeny. Vi provade även på La petit ferme www.lapetiteferme.co.za/ till lunch. Det var gott och utsikten var fantastisk, men det kändes lite opersonligt och stressigt nästan.
Sen var det dags för Kapstaden. Wow! jag är kär! Framförllt vill jag tillbaks dit NU! Vi bodde på 2inn1 kensington www.2inn1.com/ som ligger i Oranjezicht. Det kan jag verkligen rekommendera! Drivs av två tyskar som kan sin stad, och som var otroligt hjälpsamma med tips och picknickkorg och mycket trevliga. De skickade oss till Ginja, spännande och mycket god mat, kan rekommendera deras Sprinkbok Wellington, perfekt service; till showroom www.theshowroomrestaurant.co.za/ jag har aldrig ätit något så gott som deras Crayfish tagliatelle. Vi hade bord så att vi satt ovanför köket och kunde se vad som hände där nere, vilken upplevelse! Vi var även på Jardin on Bree som är mer traditionell, det var mycket gott, men nådde (enligt oss) inte upp till de andra båda. Kapstaden = Food heaven!!
Oroligheterna runt Kapstaden har dött ut (eller om de bara flyttat problemet nån annanstans ska jag låta vara osagt) så sista dagen gjorde vi även en tur ut till Mfuleni, en kåkstad, tillsammans med en Jasmin Johnson www.ukubonaafricatours.co.za/ som har diverse projekt där. Mycket inspirerande och verkligen att rekommendera.
Jag vill tillbaka!!!
Men först ska jag sova
Tack hbgbrud för en lång och härlig berättelse och med massor av länkar. Ska absolut titta på allt och drömma mig bort men tror först jag måste gå in på ett möte .
En liten fråga som kanske är svår att besvara men vad var bäst?! Vilket hotell, ställe, upplevelse och middag?
hbgbrud,
Det låter som en fullkomligt underbar resa! Visst är det så att man vill tillbaka, se mer, uppleva mer av detta underbara land.
Jag ska kika på länkarna och ta till mig dina tips, tack!
Lapinette och Originalrosen- Det var så lite så, är ju kul att gotta sig i minnena
Jag har börjat spara ner era tips för ev framtida bruk
Vad som var bäst? Upplevelserna är svåra att jämföra tycker jag. Safarin är ju liksom i en klass för sig, jag blev verkligen helt tagen. De andra sakerna som sticker ut, utan rangordning var de Hoop, Robben Island och besöket i Mfuleni. Och Goda Hoppsudden.
Bland boendet så delar Schoone Ordt och 2inn1 första platsen. Dels var det otroligt fina rum, på Schoone Ordt hade vi bröllopssviten, men framförallt är det servicen och det personliga hos värdarna som sticker ut. Schoone Ordt har ett helt fantastiskt orangerie där frukosten serveras. Frukosten där är dessutom i en klass för sig. Ingen buffé här inte utan kreationer. Lyxigt men personligt är nog det som beskriver de här ställena bäst.
Den bästa restaurangupplevelsen var definitivt Showroom. Modert fusion-kök, tror jag. Maken åt anklever (som jag inte kan stava till på franska ) som han var helt lyrisk över och sedan oxfilé. Jag tog en mycket fräsch sallad och sen som sagt crayfish tagliatelle med stora pilgrimsmussor och en helt fantastisk sås. Sådär så man blev mätt på tillbehören och inte på pastan. Efterätten delade vi på, Snakes and Ladders, som var ett hopplock av olika härliga smaker. Till det drack vi naturligtvis vin. Jag tillhör dock den skara som fasligt gärna dricker gott vin men är otroligt dålig på att komma ihåg vad det var. (Låter dessutom alltid om möjlighet finns maken välja vin till mig. Usch, det är rätt pinsammt eg., men han kan massor och har lärt sig vad jag tycker om. Hos mig går det liksom in genom ena örat och ut genom andra..
)
På Ginja var servicen i särklass bäst. Överhuvudtaget så gillade vi atmosfären på de här toprestaurangerna. De var lyxiga men inte stela eller pretto som det så ofta kan bli tycker jag både i Stockholm och i Zürich, även om Zürich definitivt är värst vad gäller lyx=stel. (Haha, säger jag som om jag vore värsta lyxrestaurangbesökaren, vaddå fördomar ) Dessutom gjorde det ju inte ont att randen inte mådde så bra
F.ö. Originalrosen, det där är anledningen till att jag inte vill flytta utanför stan. Vi är visserligen inte på promenadavstånd, men dock betalbart taxi-avstånd. Sen skulle ju jag vilja ha ett hus nångång också, gärna enplansvilla med sjötomt (haha, när ett BÅTHUS kostar 6 milj kronor). Varför vill man alltid ha ALLT?? nåja, drömma får man ju, eller
oj, jag skulle ju bara skriva ett KORT inlägg (ung. som att reseberättelsen var i stora drag
Vad tyst det varit här inne i veckan. Hur går det för er tjejer? Några trevliga vin-, middags eller restips?
Själva drack vi en god Sydafrikan i förra veckan. Har för mig att både Rosen och Piggelin varit där men vi hann dessvärre inte dit.
vinare.blogspot.com/2007/05/2004-thelema-cabernet-sauvignon.html
Inga långväga resor just nu. det blir Lund i helgen. Bonussonen har flyttat hemifrån o pluggar i Lund. nu skall vi inspektera hur han klarar sig någon som har tips om bra lördagslunch/brunchställe där?
Förra veckan var vi på Thörnströms i Göteborg. maten var ok men kanske inte fantastiskt men vi drack ett vin som gav själen vingar. 2006 Ripasso, Remo Farino
Oj, här inne var det lugnt! Synd att jag inte kan bidra med vare sig resor på g (förutom till sthlm imorrn då *oooohhhh*) och hämtmat från thikiosken. JO, sitter här och knaprar på vit choklad med torkade körsbärsflagor...
Lapinette,
Thelema - där var vi! Min man blev till och med uppraggad och lovade bort sig på en date vid nästa besök i Sydafrika. När jag hade fått hela historien klar för mig, var jag helt soft med det.
Det var farmor Thelema som ville bjuda maken på lite fler viner, en krutkärring på kanske 80 år. Tyvärr dog hon förra året innan vi hann tillbaka.
Vilka viner och en härlig vingård men intressanta riktlinjer.