Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar
Hoppas ni hittar hit!
Rosen - ja, Mariefred är mysigt. Vi har vårt landställe ute på Kalkudden. Har varit där sen mamma gick omkring med mig i magen och har alltid sagt att jag ska gifta mig i den kyrkan. Dessutom fick vi en otroligt trevlig präst som höll vår vigsel på 3 språk!
Herr Rosen - har du inte koll på frugan?!
Rätta takter Herr Rosen.
Hälsa!
Japp, det ska jag! See ya.
Har just varit en vecka på Amalfikusten. Åh vad vackert det var och överraskande fin vandring!
Capri är en ny favorit som vi nog kommer återkomma till.
Bodde några nätter upp i bergen precis ovanför Positano på ett fantastiskt Agriturisimo som jag verkligen kan rekommendera. Enkelt (personalen pratar mycket lite engelska om ens någon) men rent och prydligt och ett väldigt varmt mottagande. Man kände sig väldigt omhändertagen. Fantastiskt läge med utsikt både över Bay of Naples och Bay of Salerno. Det är et kooperativ av de små jordbruken på berget och man äter hemproducerad mat. Dom har ett omnämnade i Guide Micheline 2008. Mycket mat och god. Stor pasta först sedan enkel men underbara secondi. Enda "problemet" var att dom också med stolthet producerade sitt egna vin..... och det är ett vin som man förstår varför det bara finns lokalt om man säger så. Det åkte självklart fram på bordet och det var svårt att fråga på ett trevligt vis utan att såra några känslor på "Italiengelska" om man kunde få något annat vin ..... så vi drack och såg glada ut
Stället är fullkomligt packat av stora Italienska familjer till lördag och söndag lunch.
www.sawdays.co.uk/search/display.php
Bodde också några nätter på Furore Inn Spa. Jättefint och trevligt samt hjälpsam personal som ringde och bokade luncher och printade vägbeskrivningar och skjutsade till bra hikinställen om man inte ville köra själv. Det gick också att boka in behandlingar efter stängning när man var sen från någon utflykt. Ett superbra hotell som var det man ska kunna förvänta sig av fem stjärnor.
Men det är lilla soliga vänliga La Ginestra i bergen vi kommer minnas!
ÄNTLIGEN har jag en stund över & hinner in & skriva lite här!
Mannen är & spelar squash & dottern sover sött - lyxigt med lite egentid
E11a, agriturismostället är redan sparat bland mina Italien-länkar! Verkar kanon ju! Har varit en gång på Amalfikusten, väldigt hastigt, & skulle jättegärna åka dit igen & stanna lite längre. Mannen har aldrig varit där, så han är garanterat på också! Vad kul att er resa blev så lyckad!!
Rosen - vi väntar fortfarande på att höra vad du hittade på för bus i helgen som gick! ...och vad kul att se dig härinne igen, Herr Rosen! Är du laddad för en eventuell Bordeaux-resa nästa år?!
AbFab - mannen min var på herrmiddag på just Thörnströms Kök för några veckor sen & han var faktist inte sådär superimponerad. Trodde nog att det skulle vara snäppet vassare än vad det var.
Däremot var vi iväg på tu man hand utan dottern (förr)förra söndagen. Inget superavancerat ställe, men vi var båda nyfikna på That's Amore, så det testade vi då! Fast jag visst inget innan - det var nämligen vår tvååriga förlovningsdag (ni som hängt med ett tag & har gott minne, vet att vi bytte ringar i Madikwe...) & vi höll på att greja som bara den med vår lgh inför fotograferingen, nu när vi ska sälja den. Rätt som det var så fick jag order om att hoppa in i duschen & lite senare fick jag veta att vi skulle få besök, då kom svärmor, som skulle vara barnvakt under några timmar.
Åt en jättegod fyrarätters meny ("Rustico") plus en liten aptitretare för otroliga 239 riksdaler - grymt prisvärt & maten kändes liksom genuint italiensk, inte ngn försvenskad variant. Kanontrevlig service med, pratade en massa mat med servitören (tror att han är en av delägarna), diskuterade bla vilken torkad pasta som är den bästa - vi tyckte alla tre att De Cecco's är överlägset bäst
...och det var sååå lyxigt att vara ute på tu man hand, bara mannen & jag. Bara några timmar sådär, det är guld! Mer sånt! Ville nästan inte åka hem Låter kanske hemskt, men tror ni fattar vad jag menar...
Hbgbrud - TACK för SA-berättelsen!! Jag har klickat mig igenom varenda länk Åhhh, vad jag längtar tillbaka! Håller med om den där gästfriheten, det personliga bemötandet man fick på en del guest houses - det var helt grymt!
Lappis - jag har inte läst din berättelse om Andalusien ännu, men ska njuta av den berättelsen så snart jag har en stund över!
Ang vinet från Thelema - tror inte vi var på just den vingården, däremot känner jag igen namnet väldigt väl, har fördmogigen druckit det. Står säkert med Provsmakning i SA-boken med, om jag inte minns alldeles fel.
Var förresten med en väninna på en hyfsat ny indier i förra veckan, på Teatergatan. www.zaika.se/
Betydligt dyrare än de hämt-indier man oftast gynnar, men väääldigt gott & mysig miljö!
Annars så har jag tänkt testa sprillans nya "Bistro Merlot" på Engelbrektsgatan snart - såg stället växa fram när jag traskade runt under mammaledigheten & nu har de äntligen öppnat för ett par tre veckor sen. Läste ngnstans att det är det nya, att öppna bistron - ngt som känns igen bland er här med koll?