• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Ab fab

Brigdet... en klar favorit. Mr Darcy.... bara man undviker film nr 2. Den var inte bra

• anne på grönkulla

O ändå hade man såna förväntningar på hur de skulle lösa frågan om Colin Firth som MArk Darcy när de dreglar så över Mr Darcy... F ö har ju båda filmerna nästan helt missat Jane Austen-förlagan/referensen...

• Lapinette

Fab - nej, tvåan var en ren katastrof!

• Originalrosen

Ab fab,

Tackar, jag har alltid gillat att pyssla i köket, trädgården och symaskinen. När jag var liten, drömde jag väl om att få bli hemmafru när jag blev stor.

Damhelgen - funkar skaldjur i någon form? Ska fundera lite, och blir säkert inspirerad.

• Ab fab

Det är så synd att de hon skrev en två. Det förtog liksom lite skimret av Bridget. men första filmen gillar jag verkligen.

• Ab fab

Skaldjur... funkar så där. Inte krabba o inte musslor/ostron

Originalrosen skrev 2008-10-21 09:06:21 följande:
    Ab fab,Tackar, jag har alltid gillat att pyssla i köket, trädgården och symaskinen. När jag var liten, drömde jag väl om att få bli hemmafru när jag blev stor. Damhelgen - funkar skaldjur i någon form? Ska fundera lite, och blir säkert inspirerad.
  • Originalrosen

Låååång arbetsdag igår, fortfarande lite grusig i ögonen. Sitter och smuttar på kaffet och hämtar kraft.

Sopplunch - resonerar så här:

Måltid och soppa, då vill jag ha en matig soppa. Å andra sidan, tjejlunch, kul att träffas, hundar och ungar hemma - vi är på grönbete-typ - då vill man ha lyx! Om det är okej för dig och ni tänker ta en fika med något gott på eftermiddagen så föreslår jag Créme Ninon med ett gott bröd eller om det finns ugn - smördegskex.

Créme Ninon är en len, mjuk och supergod soppa där man i sista sekunden tjoffar i Champagne! Soppan är vackert grön av gröna ärtor. Vad serverar man till? Champagne, förståss!

Smördegskex gör man så himla enkelt; fryst smördeg, pensla plattorna med uppvispat ägg, strö över t ex flingsalt, skär i remsor som du snurrar och lägger på plåt, hopp in i ugnen några minuter tills klart. Du kan ju prova hemma först och prova att ha på lite ost, kummin, rostade sesamfrön eller något annat mumsigt.

Kan detta vara något eller ska jag leta rätt på favoritreceptet på Bortstj? Då pratar vi brottarmat med ett tungt lantbröd till och kanske en kryddost.

Jösses, vad kom detta ifrån? Jag är ju vimmelkantig av trötthet och har bara fått i mig en kopp kaffe än så länge. Hmmm, gillar nog mat.

• Originalrosen

När du har bestämt lunchen är det enklare att bygga middagen, så på't bara! Nu ska jag kila till jobbet, himlen är blå och solen skiner. Det kan bli en bra dag!

• Ab fab

Ninon! Perfekt- så vacker färg och vad kan gå fel med champagne. Kanske lite pepparrots"gegga" till och några räkor?

Hembakt bröd och vispat smör till kanske?

Tack snälla.

• Lapinette

Så nu ligger Rosens Werner Vögeli "goes Marakech" i min receptfil som heter BT-recept. Säger som jag har sagt tidigare (kommer inte ihåg om det var i den här tråden) att snart har jag en kokbok.

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit