• Ab fab

Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit

Gamla tråden är nedlagd och jag saknar alla underbara residéer, mattips och allmänna livsnjutartankar

Hoppas ni hittar hit!

• Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit
  • Mrs  B

Skulle vara kul att kunna servera en tre rätters meny (för oss vuxna iaf, för det har jag inte gjort innan och inte heller någon av våra gäster). Men då får det vara något enkelt och något som man tror alla äter.

Skulle tänka mig att det är bäst med buffé för då kan man ha något barnvänligt också, ca 7 barn.

Klassiskt svenskt, men gärna med italienska smaker.

Gryta är ju inte heller fel...... hmmm
    Kött eller kyckling fungerar bäst.

Serverar både vin (rött) och öl (många viljor... )

• Originalrosen

Mrs B, några följdfrågor till bara.

Buffé brukar innebära många rätter och det kanske du inte vill förbereda? Vid en sittande trerätters så behöver man minst ha hjälp att duka ut förrättstallrikarna, få in varmrätten och duka ut varmrätten samt få in desserten. Hade du tänkt att ha personal eller hjälps ni alla åt? Förrätten kan ju vara en rätt som står framme när man sätter sig - hur låter det?

Hur gamla är barnen? Kan barnen dela bord? Då kan de få något eget gott till sitt bord och kanske gå från bordet när de är klara? om barnen är mindre, så behöver de antingen en barnvakt eller sitta med tillsamman med föräldrarna. Jag har nu antagit att det är 20+7 men det kanske är 13+7 gäster?

Berätta ditt upplägg så kommer det förslag på menyer!

• Originalrosen

Kan inte låta bli att föreslå lite efterrätter. Chokladmousse är alltid jättegott för både stora och små. Här föreslår jag att du gör två mousser, en till de vuxna med espressosmak serverad i en liiiiiten kopp - varför inte en espressokopp? Till barnen gör du en vanlig chokladmousse och dekorerar t ex med non stop om barnen inte är för små.

Här är ett läckert recept till de vuxna!

tasteline.com/recept/kubansk_chokladmousse

• Originalrosen

Något som går fort att göra om man har förberett lite är marängsviss med bananer i. Något alla gillar men inte förväntar sig på en fest. Har haft det några gånger och alla har blivit stormförtjusta.

Om du har gjort riktig egen chokladsås, vispat grädden och tagit fram skålar så är det gjort i ett nafs att montera ihop. Bra om glassen har kommit ur frysen cirka 20 minuter innan serveringen. Så här brukar jag göra portionsserverad marängsviss:

En kula glass i botten på en liten portionsskål, skiva i ett par bananskivor, grovkrossa några maränger, klicka på grädde, skiva på några bananskivor till och strö på lite mer maräng. Ställ fram till alla och gå sedan runt och skeda över varm chokladsås. Enkelt och något alla gillar! Inte så himla sofistikerat, men vad sjutton spelar det för roll?

Egen chokladsås gör jag superenkelt genom att smälta mörk choklad, cirka 60% - ej över 70% med lite vispgrädde. Värm försiktigt under omrörning. Lyxigt gott!

• Mrs  B

Vi kommer vara ca 20 gäster så jag tänkte vi kunde hjälpas åt att duka fram maten, allternativt sätta maten i köket eller på ett extrabord.

Förrätten kanske kan vara något lätt (typ melon och skinka) som går fort att lägga på tallrikar och kan ligga på talltiken redan.

Är lite sugen på att ha någon form av gryta (kött eller kyckling).

Barnen är mellan 1 år och 12år, så något som passar alla????
    Brukar vara så på våra kalas att barnen får dela bord. De tycker att det är så skoj.

13 + 7 blir vi.

Är själv inte så förtjust i chokladmousse, men däremot mannen..... hmmmm
    Men marrängsviss låter ju gott....Det brukar alla gilla.

Okej!!!
    Förrätt????
    Varmrätt = Gryta????
    Efterrätt = Marängsviss med hemmagjord chokladsås

• Originalrosen

Jag gillar din idé med melon och skinka även om det inte riktigt är säsong för melon men man brukar få tag på bra galia- och nätmeloner, kanske en honungsmelon. Barnen kan väl få samma förrätt?

Barnen - två sorters meloner i kuber med kokt och/eller rökt skinka. Gott att dricka till är flädersaft!

Vuxna - antingen melon i kuber eller i klassiska skivor med proscioutto. Vad dricker man till det? Kanske en italiensk bubbel - typ Rotari Brut eller en honungslen Casal di Serra?

• Originalrosen

Gryta...*faller i trans och börjar mumla*

Kreolskans gryta med ris
    Tina Nordströms gryta med vitlöksdoftande mos
    Marockansk lammgryta med gult ris
    Dillkött med kokt potatis
    Coq au vin
    Sydafrikansk oxsvansgryta
    Flygande Jakob (inte riktigt gryta men får kvala in ändå)
    Klassisk kalops
    Ossu bucco

ojojojoj....vad mycket det finns!

• Lapinette

Visste att Rosen skulle ta tag i menyfrågan så jag lutar mig bara tillbaka och njuter av alla förslag.

• Originalrosen

Okej, vi börjar med Kreolskans gryta. Om jag minns rätt åt jag den första gången i slutet på 70-talet på en födelsedagsfest. Receptet kommer från en gammal, gammal Allt om mat. Ja ja, jag ska kasta dem någon gång - kanske!

Detta ska räcka till 6 personer om man inte har tonårssöner.

9 hg fläskfilé, skuren i skivor
    2 kabanosser, skuren i bitar
    1 burk syltlök (spara lagen!)
    1 burk svarta oliver, urkärnade, delade
    1 röd paprika, strimlad
    1-2 dl finhackad ättiksgurka eller cornichons
    4-5 dl grädde
    1 msk vetemjöl
    1 tsk mejram
    1½ tsk salt
    2 krm svartpeppar

1. Fräs upp kabanossern i smör i en stekpanna
    2. Lägg över den i en gryta
    3. Bryn sedan den skivade fläskfilén och lägg den i grytan
    4. Tillsätt de andra ingredienserna och krydda
    5. Låt grytan puttra i ca 10 minuter
    6. Smaka av kryddningen och tillsätt lag från syltlöken efter smak.

Servera med ris och en grönsallad på flera olika sorters sallad med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar på.

Jag brukar använda parboiled rice och inte jasminris eller basmatiris.

• Originalrosen

Detta är så himla gott! Tina Nordström gjorde denna gryta i TV för många år sedan och det har varit en av mina favoriter sedan dess. Minst en gång per höst lagar vi detta.

Lyssna bara: Rödvinsgryta på oxhögrev med kompott på potatis, palsternacka och vitlök. Blir bäst om man gör grytan dagen innan och moset samma dag. Servera gott rödvin till, passar utmärkt med en shiraz/cab-blandning, t ex Penfolds Rawsons Retreat Cab/Shiraz eller Penfolds Koononga Hill passar utmärkt. Lite dyrare kan man gå till en Crozes Hermitage en utmärkt Syrah (samma dryva som i Australien heter Shiraz).

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=112352&ingredients=gryta&av704si=5909&av704ko=222872&showResults=false&lid=receptSearch452875&lPos=15

Svar på tråden Fortsatta volter - Upp och ned, hit och dit